DNA prawdziwego handlowca

Czy zastanawiałeś się kiedyś, czym jest gen sprzedawcy i w jaki sposób można go u siebie rozwinąć? W aktywnej sprzedaży posługuję się 10 zachowaniami oraz zasadami, które pozwalają przynieść efekty we współpracy z klientami. Jeżeli chcesz uaktywnić swój „gen sprzedawcy” zacznij używać w codziennej praktyce następujących reguł:

 

  1. Buduj w sobie wiarę i zaangażowanie w sprzedaż. Jeżeli sam nie będziesz wierzył w siebie i w to, co sprzedajesz, nie uda Ci się przekonać klientów do zakupu produktów czy usług. Zamień myślenie negatywne na nastawienie pozytywne. Dzięki temu staniesz się bardziej odporny na ew. porażkę, co dobrze wpłynie na dalsze kontakty z klientami.
  2. Aktywnie wsłuchuj się w potrzeby klientów. Naprawdę słuchaj, zadawaj pytania doprecyzowujące i znajduj odpowiedzi na pojawiające się pytania czy wątpliwości. Najczęściej klienci sami wskazują drogę do efektywnego zamknięcia sprzedaży. Wystarczy, że nauczysz się słyszeć.
  3. Umiejętnie odpoczywaj – przeznacz co najmniej sześć godzin w ciągu doby na sen i odpoczynek. Niewyspany sprzedawca, to sprzedawca mniej aktywny, a jednocześnie bardziej rozkojarzony.
  4. Systematycznie czytaj o sprzedaży i najlepszych praktykach w branży. Wystarczy kwadrans dziennie, aby w ciągu roku przyswoić ok. 20 książek związanych ze sprzedażą czy motywacją. Pozycje dotyczące sprzedaży pozwolą Ci nieustannie budować swoje umiejętności oraz poszerzać wiedzę, co zwiększy Twoją pewność w prowadzeniu procesu sprzedaży. Case studies staną się inspiracją do poszukiwania własnych dróg oraz nowych rozwiązań aktualnych problemów, które napotykasz.
  5. Słuchaj porad najlepszych handlowców z branży. Wykorzystaj czas spędzony w samochodzie lub drogę do pracy – słuchając nagrań z ich wykładami. Inspiruj się tym, co jest dookoła Ciebie i wyciągaj wnioski.
  6. Prowadź proces sprzedaży najlepiej jak tylko potrafisz. Zamierzaj do doskonałości, a z każdej porażki wyciągaj wnioski. Staraj się wdrażać nowe umiejętności i z dnia na dzień systematycznie umacniać w sobie nowe nawyki. Już po tygodniu zauważysz, że nabrałeś pewności siebie, a nowe czynności sprzedażowe przychodzą Ci z dużo większą łatwością, niż wcześniej.
  7. Dbaj o swój wygląd oraz kondycję fizyczną. Oczywiście, najważniejsze jest Twoje doświadczenie, kompetencje oraz umiejętność rozmowy z klientem. Nie bez znaczenia jest jednak wygląd, który przecież stanowi ważny element Twojego wizerunku. Schludny wygląd i eleganckie odzienie zawsze podnosi zaufanie w stosunku do Ciebie. Zaplanuj też codzienny ruch fizyczny. Dzięki temu zwiększysz znacząco wytrzymałość na trudy wymagającej pracy z klientami. Wypoczęte ciało dodaje umysłowi błyskotliwości.
  8. Doskonal w sobie dyscyplinę w stosowaniu nowych nawyków. Prowadzone badania nad nawykami wskazują, że 21-krotne powtórzenie konkretnego zachowania zwiększa aż o 90% szanse na umocnienie nowo nabytej umiejętności, jednym słowem – staje się ona nawykiem. Jednocześnie ponad 80% handlowców przestaje korzystać z nowych umiejętności po pierwszej lub drugiej próbie. Warto trenować systematyczność i uważnie wprowadzać nowe umiejętności do swojego repertuaru.
  9. Systematycznie podejmuj dodatkowe wysiłki w swojej pracy. Najlepsi handlowcy nie działają chaotycznie, stosują w działaniu plan oraz schemat. Proces sprzedaży oznacza systematyczne wykonywanie tych samych czynności. Zaplanowanie określonej liczby telefonów do nowych klientów, a także przeprowadzenie rozmów z nimi. Dodatkowo zaplanować należy określoną liczbę spotkań z klientami, prezentacji. Tak dzień po dniu, tydzień za tygodniem.
  10. Systematycznie i świadomie rozwijaj w sobie pozytywne nastawienie do tego, co robisz na co dzień. Tylko w takim przypadku unikniesz wypalenia oraz znajdziesz siłę do codziennej, ciężkiej pracy. Pamiętaj, że klienci widzą, gdy do pracy podchodzisz z pasją. Będą skłonni szybciej skorzystać z Twojej oferty i wydać więcej pieniędzy.

Zacznij stosować dziesięć kluczowych zachowań w sprzedaży i pomyśl o tym, że jest ro proces. Wierzę, że już po pierwszych kilku dniach stwierdzić, że liczba umówionych przez Ciebie spotkań jest większa, a grono zadowolonych klientów powiększa się bardzo szybko.

 

Robert Zych – współwłaściciel firmy szkoleniowej Kontrakt OSH. Autor książek: „Lider sprzedaży”, „Gen Sprzedawcy”, „Szef w roli coacha” „Klient w centrum uwagi”,  „Szef w relacji z zespołem” oraz najnowszej – „Szefie, angażuj zespół” .

 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności