lederboard

Instagramowy archetyp użytkownika XXI wieku

Dynamiczny rozwój social media i całego rynku z nim związanego, obserwujemy na przestrzeni ostatnich 8 lat. Z analizy rynkowej wykonanej przez Brandwatch, jednej z największych wywiadowni społecznych odnośnie social media na świecie wynika, iż aktualna liczba użytkowników portalu społecznościowego Instagram wynosi 820 mln aktywnych użytkowników. Rok rocznie liczba osób korzystających z aplikacji, rośnie o ponad 100 mln nowych użytkowników.

 

Instagram z całą pewnością, zaczyna być głosem młodego pokolenia które, pragnie wolności wyboru, słowa i szeroko rozumianej indywidualności. Biorąc pod uwagę zasięg, potencjał i dostępność wyżej wymienionej aplikacji, jest to także przede wszystkim przestrzeń biznesowa dla firm, ich contentu, influencerów, artystów i wielu innych zawodów aby komunikować swoje wartości, nawiązywać relacje, sprzedawać i tworzyć spójność własnej marki. Nadeszła zatem rewolucja, oparta na umiejętności tworzenia i komunikacji w ujęciu nowych technologii.

Z artykułu dowiesz się o:

• Prawach i zasadach funkcjonowania Instagrama.

• Poznasz najnowsze trendy w ujęciu efektywności pisania odpowiednich treści i tworzenia contentu wizualnego.

• A także o wyzwaniach jakie ze sobą niesie korzystanie i użytkowanie z tejże platformy w aspekcie wymogów rynkowych.

Wartości Wizualne ( content vs kontekst)

Nie od dziś wiadomo, że instagramem rządzi content wizualny. Zdjęcia wykonywane telefonem, filmy nagrywane za pomocą ręki, relacje na żywo stawiające użytkownika w roli gwiazdy swojego reality-show czy relacje z codziennego życia, to już nieodłączna codzienność 90% użytkowników w przedziale wiekowym 14-25 lat. Ostatnimi laty można zaobserwować pewne trendy, które zaczęły się pojawiać w polskiej sferze instagramowej. Wzrost dochodów polskiego społeczeństwa na przestrzeni ostatnich 8 lat, integralnie współgra z kulturą pokazywanie siebie i swojego życia za pomocą mediów społecznościowych. Z natury jako ludzie mamy tendencje do gloryfikowania i dzielenia się wydarzeniami, doświadczeniami czy sukcesami z innymi członkami naszej społeczności. Instagram jako platforma wizualna adekwatnie stawia przestrzeń do wyrażenia swoich opinii, doświadczeń czy osobistej wartości.

Na Przykład: Zdjęcia z wakacji w zagranicznym 5 gwiazdkowym kurorcie, piękne sportowe luksusowe samochody, wycieczki , wizyty w salonach mody czy butikach, kosmetyki, wysportowane ciała, oraz nagość w dużej mierze jako czynnik oddziałujący na zmysł wzroku, przyciąga uwagę użytkownika do zatrzymania się na dłużej.

Z analizy rynkowej wykonanej przez Deloitte branża fitness w Polsce na przestrzeni 2010 a 2018 roku przeżywa wzrost około 1% rok rocznie. Obserwując komunikaty wysportowanych gwiazd fitness można nabrać potrzeba zadbania o siebie, uzyskania szczupłej sylwetki czy 6-paka na brzuchu. Wraz z rozwojem branży, rozwijają się również pewne wzorce które, dość często są efektem, sprawnej ręki operatora photoshopa we własnym telefonie.

Szansa dla Firm

Firmy i marki, które śledzą i dbają o najnowsze trendy związane z social media i korzystają z nich do budowania swojego zasięgu, jak również świadomości w głowie swojego odbiorcy, znacząco zwiększyły wzrost przychodów docierając do nowego rynku klientów. Instagram jest to niewątpliwe kluczowa platforma która cały czas rośnie w liczbę użytkowników, ale przede wszystkim staje się nowego rodzaju miejscem kontaktu firmy z odbiorcom pokolenia Z i Y.

Jak podaje Statista jedna z największych wywiadowni statystycznych na świecie, osoby z pokolenia Z w 80% logują się codziennie na swoje konto instagram, zaś osoby z pokolenia Y w 56%. Nie ulega wątpliwości, że osoby urodzone po 2000 roku są jak to się mawia z technologią w ręku urodzeni. Stanowić to również będzie o niesamowitej sile tego pokolenia na kreowanie nowych rynków, popytu i podaży na wszelkiego rodzaju produkty i usługi. Coraz więcej marek decyduje się na współprace z influencerami, artystami, czy blogerami w celu budowania świadomości marki, lokowania produktu, docierania do nowych nisz. Skutkuje to większą trafnością precyzyjnego docierania do swoich grup potencjalnych klientów, zwiększając tym samym skuteczność działań marketingowych czy brandingowych.

Jak podaje raport przeprowadzony przez Hash.fm w pytaniu do influencerów o współpracy z markami wyróżnili oni, iż w 68 % przypadków największą przeszkodą przy współpracy było oczekiwanie współpracy bez wynagrodzenia natomiast nie, aż tak istotną częścią był fakt dotyczący ustalanych treści, które miały być wykorzystane w kampaniach.

Rzeczywistość vs skuteczny marketing

Mawia się, że światem rządzi pieniądz. Jeśli mowa o instagramie tutaj rządzą:

• Lajki czyli potocznie nazywany „kciuk w górę” wyrażający uznanie dla obserwowanej treści

• Obserwatorzy czyli liczba użytkowników aplikacji chcąca zostać z nami i śledzić nasze działania, materiały, zdjęcia czy wideo

• Sponsorzy którzy podejmują współprace z bardziej znanymi użytkownikami

Na przykład:

Kiedyś na bycie modelką czy modelem pracowało się często latami zdobywając kontakty i ciężko pracując w drodze do kariery. Dzisiaj nie jednokrotnie, wystarczy pokazać więcej ciała, poprawić tu i ówdzie niedoskonałości i rezultat gotowy, kolejna bogini lub bóg stworzeni.

Zaczyna być zastanawiające czy to nie zaczyna zmierzać w złym kierunku. Starania mające na celu przejaskrawiać rzeczywistość, która nie zawsze jest idealna, rodzi również wiele dylematów i wyborów szczególnie dla młodego pokolenia, które obserwując obecne wzorce może zagubić system wartości i kwestie postrzegania swojego „Ja”. Atakujące z każdej strony drogie samochody, sztuczny biust, powiększone usta, umięśnione sylwetki, doprowadzają do dysonansów w głowie młodego człowieka i rodzaju wyboru jakim powinien się kierować.

Na przykład:

1. Czy warto się trudzić, uczyć i rozwijać, porównując do tego, iż druga osoba zadba o to aby pokazać głównie swoje ciało jako element decydujący, zyskując dzięki temu wsparcie firm sponsorskich, darmowe kosmetyki czy ubrania ?

2. Fakt prezentowany jako pewnik, iż aby mieć przystojnego partnera trzeba być: sexy, posiadać fit ciało, powiększyć biust czy usta, lub inne determinujące kwestie w kontekście aspektów wizualnych

3. W przypadku mężczyzn chodzi tutaj raczej o standardowy archetyp mężczyzny z dobrym samochodem, wysportowanym ciałem, zarabiającym duże pieniądze najczęściej w towarzystwie modelki.

Warunkuje się w ten sposób wzorce, które potrafią być niemożliwe do zrealizowania dla wszystkich. Lecz podatność na wpływ, młodego człowieka staje się w coraz bardziej znacząca. Pytanie, które się rodzi to czy naprawdę to są najważniejsze rzeczy w życiu? Czy może powinno być coś jeszcze?

PiotrZalewski

Instagram vs rzeczywistość

W 2017 roku Magazyn TIME przeprowadzając badanie na 1478 uczestników w obrębie Wielkiej Brytanii, Szkocji i Walii w wieku 14-24 lat, odkrył aż 14 następstw negatywnego wpływu mediów społecznościowych takich jak instagram na ich zdrowie psychiczne i zachowania społeczne. Oglądanie odrealnionych i nie prawdziwych wizerunków, bardzo mocno potrafi wpłynąć na psychikę, oraz nagiąć obraz dzisiejszego postrzegania siebie, tego jak się wygląda jak również tego kim się jest.

• Problemy ze snem,

• Zaniżone poczucie pewności siebie

• Nieśmiałość

• Wstyd

• Strach przed ocenianiem

• Kompleksy

• Depresje

To tylko kilka z odkrytych następstw kreowanego wzorca XXI wieku. Coraz więcej zgłoszeń dotyczy prześladowania, hejtowania (rozumianego jako agresywne komentarze w stosunku np. do autora jakiegoś zdjęcia), wyszydzania, czy zabijania indywidualności danej jednostki.

Rodzą się kompleksy odnośnie swojego wyglądu, ubioru, statusu, klasy społecznej do której się przynależy jak i swojej tożsamości. Często zdarza się, że rodzi to odrealnione oczekiwania, które nie mają pokrycia w rzeczywistości. Dzisiaj użytkownicy stoją również przed wyborem jakimi wartościami chcą się otaczać czy wyznawać.

Rodzi to kolejną szanse i przestrzeń dla marek które, jasno komunikują swój system wartości, dzięki czemu odbiorca czuje większą spójność z tymi wartościami i zaczyna stawać się jej ambasadorem, ponieważ wartości te są mu np. bliskie.

Jak podaje Philip Kotler – niekwestionowany ekspert i autorytet Marketingu dzisiaj dominuje specyfikacja marketingu 3.0. Dawniej panowało nastawienie na produkt, z czasem zaczęto skupiać się na kliencie. Dzisiaj wiadomo już, że kluczowe jest określenie jasnej i precyzyjnej wizji oraz systemu wartości z którymi konsumenci będą mogli się utożsamiać. W dobie rosnącej konkurencji stanowić to będzie przewagę w postaci wieloletniej lojalność. Dlatego należy dobrze rozważyć jakie wartości chce się komunikować i promować, czy ludzie pójdą w większą iluzje doskonałości czy nastąpi przełom i wykreują się nisze mocno związane z tym co prawdziwe i naturalne.

Wiemy już dziś, że na drodze do szczęścia stoi wiele zagrożeń, dlatego ważne jest aby świadomie kreować wizerunek i wizje marki zawodowej lub osobistej

Struktura Hejtu

Hejt to nie tak dawne pojęcie które weszło do kanonu słownictwa za pośrednictwem rozwoju social mediów. Praktyki te były już znane od lat gdzie sfrustrowani użytkownicy wieszali psy na łamach portali społecznościowych, magazynów czy gazet. Rozwój świata online przyniósł niesamowitą ulgę wszelkiego rodzaju ludziom, którzy dziś mogą swoją frustracje w sposób niekiedy anonimowy wylewać w komentarzach, pod postami artystów, gwiazd czy firm. Hejt nie dotyczy tylko osób publicznych ale również normalnych użytkowników którzy, niekiedy muszą się z nim mierzyć na łamach swoich profili. Wolność słowa nigdy nie była tak ogólnodostępna, czego niekiedy konsekwencja jest nadużywanie jej w sposób łamiący prawo.

Podsumowując

Branża Social media rok rocznie rozwija się w ekspresowym tempie i jak podają analizy rynkowe Forbes ta tendencja z każdym rokiem będzie utrzymywać tendencje wzrostową. Jest to szansa dla nowych przedsiębiorstw, influencerów, po to aby znaleźć miejsce dla siebie i swojej marki mogąc docierać do nowych odbiorców, budować zaufanie i kreować lepsze relacje. Dla konsumentów i odbiorców jest to przestrzeń na nową kulturę oddającą ich realne zainteresowania i wartości, którymi się kreują dokonując różnych decyzji.

Czy zatem społeczeństwo dalej będzie zmierzało w stronę idealnej rzeczywistości ? A może zrobi zwrot ku temu co prawdziwe nie podrobione i szczere?

Pozostaje nam obserwować jaką drogę wybierze młode pokolenie, bo niewątpliwe, będzie ono miało największe prawo głosu w kreowaniu świata który nadchodzi.

 

Tekst: Piotr Zalewski
Członek Polskiego Związku Kulturystyki i Fitness, Wykładowca Akademicki na WSPiA w Lublinie
Publicysta i trener personalny
www.trenerzalewski.pl

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *