Joanna Jabłczyńska i Piotr Podgórski: Świadomość prawna


O tym, jak pobudzić świadomość prawną wśród małych i średnich przedsiębiorstw oraz o nowym wyzwaniu Kancelarii Prawnej Clever One w ramach Ogólnopolskiej Federacji Przedsiębiorców i Pracodawców – Przedsiębiorcy.pl – rozmawiamy ze wspólnikami Kancelarii Clever One – r.pr. Joanną Jabłczyńską i r.pr. Piotrem Podgórskim.

 

Kancelaria Prawna Clever One została jednym z założycieli Ogólnopolskiej Federacji Przedsiębiorców i Pracodawców – Przedsiębiorcy.pl, a Ty Piotrze – wiceprezesem tej organizacji. Widzę, że ambitne zadanie przed Wami.

P.P.: To dla nas ogromne wyróżnienie. Zostaliśmy wybrani spośród bardzo wąskiego grona założycieli tej organizacji. Cała procedura powołania Przedsiębiorców.pl oraz wyborów do jej władz miała miejsce już w kwietniu w trakcie gali inaugurującej. Cieszymy się niezmiernie z faktu, że mamy realny wpływ na funkcjonowanie tej organizacji, poprzez zasiadanie w jej zarządzie.
J.J.: Od początku lipca wskutek dokonania przez sąd wpisu do rejestru sądowego możemy oficjalnie mówić o Przedsiębiorcach.pl. To rzeczywiście duże wyzwanie. Federacja ma za zadanie wspierać sektor mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), który w dzisiejszych czasach stanowi ok. 99,8% wszystkich przedsiębiorców.

Na czym polega specyfika tej grupy przedsiębiorców?
J.J.: Charakterystyczną jej cechą jest fakt, że na ogół jest ona niewielka z punktu widzenia składu osobowego poszczególnych przedsiębiorstw. Jej rozmiar odczuwalny jest dopiero w skali makro, a więc ogólnokrajowej.
P.P.: To właśnie ta grupa boryka się z wieloma problemami, którym naprzeciw chcą wyjść Przedsiębiorcy.pl, z realnym wsparciem ze strony Kancelarii Clever One.

Jakiego rodzaju są to problemy? I jakie zadanie leży przed Waszą Kancelarią Prawną?

J.J.: Analizy i raporty rynkowe przeprowadzane wśród MŚP wykazują zatrważające liczby. Dają do myślenia dane odnośnie do dużego odsetka zamykanych firm w ciągu pierwszego roku, ich likwidacji, upadłości. Problemy te w bardzo dużej mierze wynikają z faktu zbagatelizowania – już na samym początku – problemów prawnych oraz chęci załatwiania wszystkiego na własną rękę.
P.P.: Z tej też racji nie bez powodu prezesowi Przedsiębiorców.pl przyświecało to, aby wśród założycieli znalazła się kancelaria prawna. Federacja pragnie być akceleratorem biznesu. Naszym zadaniem jest ukazywanie przedsiębiorcom, z jakimi problemami mogą się zetknąć w trakcie prowadzenia biznesu, jaka forma prawna jest dla nich optymalna.

Unikanie prawników zapewne wynika z oszczędności oraz wyobrażenia o wysokim honorarium prawnika.

P.P.: To swoistego rodzaju paradoks, ale skorzystanie na początku z usług radcy prawnego wiąże się per saldo z oszczędnościami. Niejednokrotnie przychodzą do nas klienci, przedstawiając nam niezweryfikowany przez wykwalifikowanego prawnika kontrakt, który doprowadził ich do bardzo przykrych konsekwencji.
J.J.: I tu dopiero zaczyna się prawdziwa robota dla radcy prawnego, który musi wybrnąć z tej sytuacji. Nie ukrywamy, że koszty takiego postępowania są kilkukrotnie wyższe aniżeli te związane z napisaniem lub analizą umowy na etapie początkowym.

Z czego wynika unikanie prawników?

P.P.: Ze złego stereotypu prawnika, który chce naciągnąć na pieniądze oraz z faktu przekonania wśród zaczynających przedsiębiorców, że nikt poza nimi nie zrozumie specyfiki ich biznesu. Nazywamy ich „gorącymi głowami”.
J.J.: Mają niejednokrotnie świetny pomysł, który ma ogromne perspektywy, ale nie dopuszczają osoby, która spojrzy na to z boku, fachowym okiem. Pędzą na oślep. I często uderzają w przeszkodę.

Jak Przedsiębiorcy.pl chcą ich do siebie przekonać?

P.P.: W ramach Przedsiębiorców.pl chcemy wprowadzić coś na wzór systemu amerykańskiego, gdzie w ramach niewielkiego abonamentu zapewniamy podstawową obsługę prawną.
J.J.: Zależy nam na zburzeniu krzywdzącego stereotypu prawników, kojarzonych z tymi, którzy wyrwą ostatni grosz i w dodatku nic nie zrobią.

Jest szansa, żeby ten wizerunek prawnika ocieplić?

P.P.: Moim zdaniem jak najbardziej. Zawsze to podkreślamy, że cieszy nas duża konkurencja na rynku profesjonalnych prawników: radców prawnych i adwokatów.
J.J.: Ta tendencja, w naszym przekonaniu, sprzyja eliminacji prawników nastawionych na szybki i łatwy zarobek oraz wyruguje nierzetelne i niepoważne podejście do Klienta.

Czy Przedsiębiorcy.pl to tylko i wyłącznie działania prawna?
J.J.: Przedsiębiorcy.pl chcą być jak najbliżej problemów członków zrzeszonych w ramach Federacji. To będzie również wsparcie w zagadnieniach związanych z księgowością, informatyką. Odpowiedzialni za to będą liczni eksperci i fachowcy. Aktualne badania pokazują, że co trzecia firma nie ma własnej strony internetowej, a więc można pokusić się o stwierdzenie, że w dzisiejszych czasach te podmiot w ogóle nie istnieje. W tego typu sprawach Przedsiębiorcy.pl także chcą wyjść naprzeciw.
P.P.: Jednak, w przeważającej mierze, będziemy się skupiali wokół zagadnień prawnych, z którymi borykają się członkowie Federacji. Z drugiej strony zamierzamy aktywnie uczestniczyć w procesie legislacyjnym oraz w lobbowaniu zmian w prawie.

Uczestnictwo w procesie legislacyjnym. To brzmi bardzo ambitnie.
J.J.: Celem Przedsięborców.pl jest zasiadanie w Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych, która niebawem – prawdopodobnie – przeistoczy się w Radę Dialogu Społecznego, reprezentowaną przez przedstawicieli strony rządowej, pracowników i pracodawców.
P.P.: W jej ramach będziemy uprawnieni do inicjowania procesu legislacyjnego, opiniowania projektów aktów prawnych wniesionych przez rząd. W Polsce niestety w dalszym ciągu mamy do czynienia z wieloma przepisami, które blokują kreatywność w biznesie. Przedsiębiorcy.pl, dzięki wsparciu swoich szacownych ekspertów, chcą zaoferować nowe pomysły na rozwój przedsiębiorczości w Polsce.

Życzymy zatem wielu sukcesów w ramach nowego przedsięwzięcia Przedsiębiorcy.pl i oczekujemy na poprawę sytuacji prawnej sprzyjającej rozwojowi biznesu w Polsce.

 

Rozmawiała: Ilona Adamska

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności