lederboard

Kasia Kern o Happiness at Work

– Ludzie w ogóle chcą być szczęśliwi w życiu, natomiast praca w znaczący sposób może wpłynąć na to całościowe szczęście. W świecie Happiness at Work, wierzymy, że warto podejmować kroki w tym kierunku, aby znaleźć pracę, w której będziemy czuli się szczęśliwi. – mówi Kasia Kern, pomysłodawczyni Happiness at Work. 

 

Spotykamy się, aby porozmawiać o tworzeniu Happiness at Work. Co to tak naprawdę znaczy? Czy to coś nowego w Polsce i na czym polega?

Happiness at Work to nowy kierunek w Polsce, choć za granicą jest on już na topie od wielu lat. Między innymi w Danii, z która mam okazją często współpracować w ramach światowego networku Chief Happiness Officerów, szczęście w pracy, jest czymś naturalnym, czego pracownicy oczekują od pracodawcy. Duńczycy, jako jedyny naród na świecie mają na to nawet własne słowo: arbejdsglæde, co oznacza, właśnie „szczęście w pracy”. W Polsce mamy jeszcze dużo do zrobienia w tym temacie, ale jest już wiele firm, które świadomie podejmują działania związane z wdrażaniem rozwiązań mających na celu to, aby pracownicy czuli się szczęśliwi w miejscu pracy. Pokrótce, Happiness at Work, to nic innego jak wykorzystanie odkryć z psychologii pozytywnej i neurobiologii w biznesie. Badania te wskazują jak wielkie znaczenie na poprawienie produktywności i kreatywności, a także szeregu innych kluczowych kompetencji w dzisiejszych środowiskach pracy mają pozytywne emocje, mindfulness, relacje i rezultaty, poczucie znaczenia pracy i wiele innych.

Jesteś pierwszym w Polsce Chief Happiness Officerem – czy to nowe stanowisko pracy, które będzie coraz bardziej popularne w firmach?

Pierwszym, ale już nie jedynym, co zresztą bardzo mnie cieszy, gdyż namacalnie widzę efekty swojej pracy edukacyjnej w tym zakresie. Na moich warsztatach „Zostań Chief Happiness Officerem” które prowadzę regularnie, miało już okazję być ponad 200 osób, które w mniej lub bardziej oficjalny sposób, wdrażają w swoich firmach rozwiązania w zakresu szczęścia w pracy. Niektórzy z nich pracują w dziale personalnym, inni są managerami, jeszcze inni zadbali o to aby ich stanowiska zaczęły nazywać się właśnie Happiness Manager, albo Manager ds. Dobrego Nastroju, albo wiele innych odmian, sens jednak jest taki, aby właśnie była jakaś osoba, albo osoby w firmie, które skupią się na tym, aby pracownicy czuli się szczęśliwi. Wszędzie tam, gdzie firmom zależy na tym, aby mieć zaangażowanych, kreatywnych, produktywnych pracowników, a także mieć niski współczynnik absencji i rotacji, wiedza z tego zakresu, a także regularne działania będą niezbędne. Dlatego warto rozważyć stworzenie takiego stanowiska albo wpleceenie go już w siatkę stanowisk istniejących.

Dlaczego ludzie chcą być szczęśliwi w pracy?

Myślę, że ludzie w ogóle chcą być szczęśliwi w życiu, natomiast praca w znaczący sposób może wpłynąć na to całościowe szczęście. Wyobraźmy sobie jak wygląda życie pracownika, który pracuje, załóżmy 8 h dziennie i jest w czasie tych 8 h bardzo nieszczęśliwy w pracy. Jego frustracja i zmęczenie przekłada się na pozostałe strefy jego życia. W świecie Happiness at Work, wierzymy, że warto podejmować kroki w tym kierunku, aby znaleźć pracę, w której będziemy czuli się szczęśliwi. Badania pokazują, że praca w której możemy wykorzystywać swoje talenty, praca która ma dla nas znaczenie, praca w jakiej mamy dobre relacje i osiągamy rezultaty, z znaczący sposób przekłada się na poprawę naszego życia, włączając w to nasze zdrowie i relacje poza pracą. Szczęśliwy pracownik, to też skarb dla pracodawcy, badacze z University of Warwick w Wielkiej Brytanii stwierdzili, że ludzie, którzy są szczęśliwi w pracy, są o około 12% bardziej wydajni, natomiast znany badacz szczęścia, Shaw Achor, autor książki „The Happiness Advantage”, oszacował korzyści szczęśliwej firmy – 37% wzrost sprzedaży, 31% wzrost wydajności oraz 19% wzrost dokładności wykonywanych zadań, jak również znaczną poprawę stanu zdrowia i jakości życia pracowników.

W jaki sposób idea Happiness at Work jest wprowadzana w firmach?

To oczywiście, wszystko zależy od tego jak duża jest firma, jakie ma nastawienie do tego tematu, na jakim etapie rozwoju, a także kultury organizacyjnej jest. Jednak każdy, nawet najmniejszy krok w tym kierunku, aby firma była szczęśliwsza jest wart wysiłku i przynosi korzyści. Moje doświadczenia są takie, że najważniejszym czynnikiem sukcesu jest spójne rozumienie tego tematu i działań przez osoby zarządzające i osoby wdrażające, czyli innymi słowy wprowadzenie elementu Happiness at Work do strategii personalnej i komunikacyjnej. Bardzo dobrym rozwiązaniem w zakresie wdrożeń, który zwykle stosuję jest spotkanie z osobami zarządzającymi i pracownikami w formie inspiracyjnego i interaktywnego warsztatu facylitacyjnego, na którym osoby te wypracowują najlepsze rozwiązania dla nich. Moją rolą zwykle jest pokazanie mechanizmów jakie stoją za tematyką Happiness at Work oraz podzielenie się inspiracjami w tym temacie z całego świata, jednak to pracownicy danej firmy, często lepiej wiedzą, co zmienić, aby być szczęśliwszą organizacją, a dobra dyskusja i spójność w tym temacie, jest czasem bardzo potrzebna, aby zaczęły się szczęśliwe zmiany.

Co dla firmy oznacza zadbanie o szczęście w pracy dla swoich pracowników i ludzi z zespołu?

Dla wielu firm, szczęście w pracy dobrze wpisuje się w trwającą obecnie walkę o talenty. Jest wiele firm w których ludzie odczuwają satysfakcję w pracy, mają ładne biura, mają wiele benefitów, mają dobre wynagrodzenie. Satysfakcja z pracy, to jednak nie to samo co szczęście w pracy. Można mieć satysfakcjonującą pracę i nie być w niej szczęśliwym. Wprowadzenie więc rozwiązań z zakresu Happiness at Work, może być dobrym wyróżnikiem w miejscu pracy i spowoduje, że ludzi będą odczuwali szczęście w pracy, co jak już wcześniej wspomniałam korelują pozytywnie z kreatywnością, produktywnością, a także niską absencją i niska rotacją, a są to dla pracodawców znaczące współpczynniki. Jeśli chcieliby Państwo dowiedzieć się więcej o najlepszych polskich i zagranicznych praktykach w zakresie Happiness at Work, posłuchać zarówno osób z businessu oraz ze świata nauki, zebrać wiele inspiracji i praktycznych wskazówek do wykorzystania w swoich firmach, serdecznie zapraszamy zarówno pracowników, jak i pracodawców na Pierwszą w Polsce Konferencję na temat Happiness at Work już 19 i 20 września w Krakowie.

http://happinessatwork.pl

O Kasi Kern:

Wierzy, że w Polsce jest miejsce na tworzenie Szczęśliwszych Miejsc Pracy. Pierwszy polski, certyfikowany Chief Happiness Officere, partnere międzynarodowej firmy Woohoo, będącej światowym liderem w zakresie dostarczania konsultacji i warsztatów w obszarze transformowania organizacji w kierunku tych bardziej szczęśliwych. Kasia jest absolwentką Psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Jest certyfikowanym facylitatorem oraz absolwentem kanadyjskiej Szkoły „The Art & Science of Coaching” prowadzonej przez Erickson Coaching International (z akredytacją ICF). Posiad 17 letnie doświadczenie w biznesie, pracując w rolach Dyrektora HR w międzynarodowych i polskich organizacjach, między innymi w branżach: hotelarstwo i turystyka, outsourcing, IT, retail, produkcja, gdzie odpowiadała za wszystkie procesy w zakresie zarządzania zasobami ludzkim. W swoich rolach współpracowała z liderami i z najwyższą kadrą managerską tworząc i egzekwując strategię personalną, odpowiadając za rozwój pracowników i liderów, zarządzając talentami, tworząc angażującą kulturę organizacyjną oraz dział HR partnerujący z biznesem. Od 2 lat prowadzi własna działalność jako HR & Happiness at Work Konsultant, jest także prelegentem i uczestnikiem konferencji i wydarzeń z obszaru HR i Happiness at Work w Polsce i zagranicą.

Prywatnie jest mamą 2 chłopców, fanką zdrowego odżywiania i aktywnego trybu życia.

Więcej:

http://kasiakern.pl

http://happinessatwork.pl

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności