lederboard

Katarzyna Jakubowska: Koper Field – Magia smaku

– W prowadzeniu firmy należy konsekwentnie kierować głównie takimi wartościami, jak prawda, dobro, odpowiedzialność, zaufanie, uczciwość i wzajemny szacunek. To one właśnie powinny określać normy i zasady postępowania w relacjach biznesowych – tak o swoim sukcesie opowiada Katarzyna Jakubowska, właścicielka firmy cateringowej Koper Field.

 

 

Ilona Adamska: Skąd pomysł na założenie firmy zajmującej się dostarczaniem zdrowego jedzenia pod drzwi naszych domów oraz biur?

Katarzyna Jakubowska: Współczesność zaskakuje nas szybkością zmian, a nowe zjawiska i problemy, jakie pojawiają się w powszechnej świadomości, stają się wyjątkowo trudne do rozpoznania. Wśród nich jest bez wątpienia zracjonalizowana dbałość o zdrowie, pojmowane zarówno w ujęciu fizycznym, jak i psychicznym. Któż dzisiaj nie chciałby być zdrowym? Zewsząd docierają do nas informacje sugerujące, że głównym źródłem zdrowia jest racjonalne odżywianie się. Nikogo nie dziwi już to, że każdy chce się odżywiać racjonalnie. Mało kto jednak może sobie pozwolić na spożywanie zdrowej żywności w odpowiednich ilościach i w sposób regularny. Podczas rozmów z wieloma znajomymi, którzy w większości chcieliby racjonalnie się odżywiać, uświadomiłam sobie, że niemal wszyscy spożywają posiłki w przypadkowych miejscach i dosłownie skazani są na rezygnację ze zdrowego odżywiania się. Mówiąc najprościej, tkwią w napięciu między posiadaną wiedzą teoretyczną a jej praktycznym zastosowaniem. Ponieważ moją życiową pasją jest gotowanie i serwowanie urozmaiconych – pod względem składników – smacznych potraw, uświadomiłam sobie, że mogę tym ludziom dostarczać zdrowe i urozmaicone pod względem diety posiłki. Stąd pomysł na założenie firmy cateringowej.

Była Pani uczestniczką m.in. warsztatów kulinarnych Toscana Mia organizowanych w Gaiole w Chianti, a także profesjonalnego kursu gotowania z Kurtem Schellerem. Praktyczne doświadczenie zdobywała Pani, pracując wiele lat jako kucharz/sous chef w warszawskich restauracjach. Czy wiedza zdobyta podczas Pani kulinarnych przygód i spotkań z mistrzami gotowania ma dziś odzwierciedlenie w przygotowywanych przez firmę KOPER FIELD daniach?

Z pewnością tak, ponieważ nie ma bardziej racjonalnej i dynamicznej drogi dochodzenia do kompetencji oraz sprawnego działania, niż łączenie teorii z praktyką. Poznawanie wiedzy teoretycznej z zakresu racjonalnego odżywiania i technik kulinarnych nie może odbywać się w przypadkowych miejscach i środowiskach, na ogół pozbawionych kreatywności i zorientowanych na powielanie tradycyjnych wzorów. Bardzo wiele skorzystałam z udziału w profesjonalnym kursie gotowania organizowanym przez Kurta Schellera, który – przypomnę – otrzymał w 2005 roku polskiego Oscara Kulinarnego za osobowość kulinarną oraz tytuł doktora honorowego za działalność na rzecz polskiego hotelarstwa i gastronomii. Szczególnie utkwiły mi w pamięci sugestie odnoszące się do kultury w gastronomii jako swoistego wymiaru wzajemnego szacunku między sztuką gotowania, a osobami konsumującymi określone potrawy.

Sama wiedza z zakresu gotowania nie wystarcza jednak do tego, by tworzyć kuchnię opartą na zdrowych, zbilansowanych posiłkach. Co z wiedzą z zakresu zdrowego odżywiania? Wspierają Panią dietetycy?

Istotnie, nie można pozostawać na poziomie wiedzy teoretycznej z zakresu gotowania, trzeba w sposób uniwersalny i twórczy łączyć ją z gromadzonymi doświadczeniami i systematycznie śledzić wyniki badań z zakresu racjonalnego odżywiania, suplementacji diet, właściwego interpretowania piramidy żywienia i indywidualnego podejścia do bilansowania posiłków. Muszę podkreślić, że tworzenie menu sprawia mi ogromną przyjemność i satysfakcję, między innymi dlatego, że mogę twórczo wykorzystywać wiedzę i doświadczenie z zakresu nauki o zdrowym żywieniu nabyte podczas studiów magisterskich. Pragnę nadmienić, że w trakcie pięciu lat studiów niemal połowa czasu poświęcona była problematyce z zakresu nauk medycznych, zdrowego żywienia i kultury fizycznej. Mogę zatem twierdzić, że osoby, które już zdecydowały się korzystać z moich posiłków, jak i te, które uczynią to w najbliższym czasie, docenią moją firmę Koper Field i obdarzą ją zaufaniem. Jeśli chodzi o wsparcie ze strony dietetyków, to jest ono niezbędne, bowiem niektórzy moi klienci odczuwają różne schorzenia, które wymagają skorzystania z pomocy dietetyka.

Kto wymyśla menu? I czy często jest zmieniane?

Tak jak mówiłam wcześniej, menu układam sama i staram się, by dieta była zróżnicowana, smaczna i oparta na wysokiej jakości produktach sezonowych. Bardzo cenię sobie każdą sugestię moich klientów dotyczącą udoskonalana menu. Wiele uwagi poświęcam również wprowadzaniu urozmaiceń w strukturze posiłków i ograniczaniu ich monotonii oraz powtarzalności. Systematycznie czytam różne opracowania z zakresu zdrowia i racjonalnego żywienia.

W swojej ofercie mają Państwo m.in. dietę mięsną, bezglutenową, wegetariańską? Która cieszy się obecnie największą popularnością?

Obecnie największe zainteresowanie wzbudza dieta mięsna, choć zauważyłam, że jej odbiorcy co pewien czas wprowadzają kilkudniowe przerwy w tej diecie, aby zasmakować dań wegetariańskich. Dużą część moich klientów stanowią mężczyźni, którzy dbając o linię, potrzebują dobrych dań wysokobiałkowych, często rezygnują z podwieczorków i proszą o dodatkowe danie mięsne. Każda taka prośba jest uwzględniana, oczywiście w granicach moich możliwości.

Jakie są, Pani zdaniem, największe zalety tzw. diet pudełkowych?

Z pewnością najbardziej istotną zaletą jest oszczędność własnego czasu, a także to, że zapewniamy sobie dobrze zbilansowaną dietę opartą na jakościowo dobranych produktach. Ponadto unikamy bardzo wielu zagrożeń powodowanych spożywaniem potraw przygotowanych niewłaściwie i z niskiej jakości produktów. Bardzo ważne jest również sytuowanie się w zauważalnym od kilku lat w Polsce i na świecie, wzrastającym trendzie dbałości o zdrowe żywienie oraz kondycję fizyczną. Większość moich klientów to osoby mocno zajęte swoimi biznesami lub pracujące w korporacjach, mające mało czasu na przygotowywanie posiłków. Ich dochody są na ogół wyższe od przeciętnych i z pewnością umożliwiają im korzystanie z wartościowego pożywienia poprawiającego stan zdrowia i samopoczucia. Szczególnie istotne jest to, że posiłki można zabrać do pracy, a świadomość, iż dieta całodzienna zapewnia odpowiednią kaloryczność, zbilansowanie i różnorodność smaków, jest jednym z kluczowych argumentów wyboru tego sposobu odżywiania. Nie ma wątpliwości, że osoby korzystające z tzw. diet pudełkowych powinny mieć pewność, że posiłki są przygotowywane ze świeżych i wysokiej jakości produktów, dlatego do tego zagadnienia przywiązuję ogromną wagę . Stale pamiętam, że jakość i smak potraw przekłada się na zaufanie, jakim obdarzają mnie moi klienci.

 

 

Na rynku można znaleźć coraz więcej produktów spożywczych o dużej zawartości cukru, gotowych posiłków z długą listą substancji konserwujących, a coraz krótszym wykazem substancji odżywczych. Sieci z tzw. fast foodami pękają w szwach. Jak zatrzymać machinę otyłości? Jak nakłonić ludzi do zdrowego, mądrego odżywania się?

Jest to problem znacznie wykraczający poza kwestie zdrowej żywności i racjonalnego odżywiania się. Żyjemy w czasach ponowoczesności, w której, jak twierdzi Zygmunt Bauman w znakomitej książce pt. „Sztuka życia”: „jednostki ludzkie i całe społeczeństwa poszukują szczęścia, stają się coraz bogatsze, lecz niekoniecznie szczęśliwsze”. W Stanach Zjednoczonych książkowe bestsellery zmieniają się z tygodnia na tydzień, ale dwa rodzaje książek figurują jednak niezmiennie na owych listach. Są to książki na temat nowych diet odchudzających oraz książki kucharskie z przepisami na nowe, wymyślne i wyrafinowane potrawy. Przeciętny Amerykanin, a także coraz częściej i Polak, tkwi w swoistym impasie stanowiącym idealną glebę dla osobowości rozdartej i targanej przez wewnętrzne konflikty. Z jednej strony, żyjąc w nieustannym pośpiechu, zachęcany jest do korzystania z tzw. fast foodów, a z drugiej boleśnie odczuwa uświadomioną szkodę wyrządzaną własnemu zdrowiu. Odpowiedź na pytanie, jak nakłonić ludzi do zdrowego, mądrego odżywiania się, można sytuować w dwóch nurtach myślenia i działania. Pierwszy obejmuje cały obszar edukacji zdrowotnej w szkołach i innych placówkach oświatowych oraz w mediach, a drugi sytuuje się właśnie w takich formach udostępniania zdrowej żywności jak moja firma Koper Field.

Czy sama dieta wystarczy, aby skutecznie i długotrwale schudnąć?

Myślę, że tak. Jednak warto pamiętać o tym, aby spożywać posiłki w odpowiednich porcjach pod względem wagi i kaloryczności, o regularnych porach, a także by nie pojadać między posiłkami. Dla dobrego samopoczucia i kondycji fizycznej warto jednak choć kilka razy w tygodniu wybrać się np. na dłuższy spacer, przejażdżkę rowerową czy pójść na basen. Ruch jest każdemu potrzebny i niezbędny do zachowania dobrej kondycji fizycznej i psychicznej.

W biznesie niezwykle ważne są rekomendacje i tzw. polecenia. Jak Państwu udaje się pozyskać nowych klientów?

W każdym biznesie zadowolony klient chętnie i z przyjemnością poleci daną firmę. W moim biznesie większość klientów to właśnie ci, którzy usłyszeli od znajomych o smacznych, wartościowych i estetycznie podanych potrawach. Są oni ze mną od początku i dołączają do kręgu miłośników Koper Fielda. Właśnie im bardzo serdecznie dziękuję za zaufanie, ciepłe słowa, a także konkretne uwagi, które mają bezpośredni wpływ na jakość przyrządzanych przeze mnie potraw. Obecnie myślę nad wprowadzeniem programu lojalnościowego mającego na celu swoiste docenienie właśnie tych osób, bowiem to one, rekomendując moje diety, bezpośrednio przyczyniają się do wzrostu liczby zadowolonych gości. Mam jeszcze kilka ciekawych propozycji, ale nie będę na razie zdradzać szczegółów.

Jakimi wartościami kieruje się Pani w biznesie?

Nie mam wątpliwości, że zarówno w codziennym życiu, jak i w prowadzeniu firmy należy konsekwentnie kierować głównie takimi wartościami, jak prawda, dobro, odpowiedzialność, zaufanie, uczciwość i wzajemny szacunek. To one właśnie powinny określać normy i zasady postępowania w relacjach biznesowych. Nie deprecjonując żadnej z wymienionych wartości, chcę zwrócić uwagę na „Mądre zaufanie”, bowiem taki tytuł ma książka, która mnie bardzo zainteresowała. Jej autorzy są przekonani, że jednym z działań mądrego zaufania jest „zadeklarowanie własnych intencji i założenie, że inni mają dobre intencje”. Koper Field to firma rodzinna, którą zbudowałam z udziałem moich rodziców i dlatego wartości, którymi się kieruję, to także te, które wyniosłam z domu. Przede wszystkim cenię sobie zaangażowanie, uczciwość, zaufanie i odpowiedzialność. Wszyscy (tzn. ja i rodzice) kochamy gotowanie i żywo interesujemy się wszelkimi nowinkami z obszaru teorii i praktyki kulinarnej, często wspólnie przyrządzamy różne potrawy i znajdujemy w tym radość i satysfakcję. Cieszymy się, kiedy nasze potrawy smakują innym. To jest dla nas ważne i to jest clou biznesu, bo Koper Field to magia smaków.

Plany na przyszłość?

Biznesowo chciałabym, by Koper Field zawsze kojarzył się z dobrymi potrawami, by moi klienci byli cały czas pozytywnie zaskakiwani magią smaków, a codzienne posiłki nawiązywały również do ich kulinarnych, rodzinnych wspomnień. Nie ukrywam, że marzę o butikowej, przytulnej restauracji z codziennie nowym, krótkim menu. Mam jednak świadomość, że nie będzie łatwo to marzenie zrealizować, chociaż zdarzało się już tak, że ktoś, kto z uporem nie poddawał się wątpliwościom, właśnie z tego powodu cel osiągnął. A prywatnie… chciałabym za jakiś czas założyć rodzinę.

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *