lederboard

Nowoczesna kancelaria a PR i marketing


Nowocześni prawnicy nie mogą ograniczać się do siedzenia za antycznym biurkiem. Kontakt z klientem przechodzi na sferę blogów, social mediów itp. Logo z paragrafem zaczyna należeć do przeszłości. Jak pokazać klientowi, że jesteśmy innowacyjni i nowocześni, a tym samym współgramy z jego potrzebami?

Obecnie wizerunek statecznego prawnika z włosami oprószonymi siwizną przechodzi do lamusa. O skuteczności adwokata lub radcy prawnego nie świadczy już siła spokoju i gabinet umeblowany antykami, ale umiejętność znalezienia się w świecie nowoczesnych technologii. Wynika to głównie z faktu, iż przez lata zmieniła się rola prawnika w kontakcie z klientem biznesowym. Obok doradztwa w kwestiach prawnych klienci wymagają, aby posiadał on umiejętności menedżerskie, zarządzania kryzysowego oraz wiedzę merytoryczną z zakresu obsługiwanej gałęzi biznesu.

Uwolniony dostęp do zawodów prawniczych powoduje, iż w każdym roku szeregi adwokatów i radców prawnych zasilają setki nowych adeptów tych zawodów. Pomimo obowiązujących ich zasad etyki zawodowej, walka o klienta, a zatem i prestiż, pozycję i pieniądze staje się coraz bardziej zażarta. Profesjonalni prawnicy objęci są zakazem reklamy. Nie mogą więc promować swoich usług w sposób bezpośredni. Aby zaprezentować swoje kancelarie, muszą więc sięgać po półśrodki. Jak w każdym biznesie, również w branży prawnej, liczy się umiejętność zaprezentowania się z jak najlepszej strony oraz zapadnięcie klientowi w pamięć. Celem staje się dotarcie z informacją o kancelarii do jak najszerszej grupy potencjalnych klientów.
Nowoczesne kancelarie odchodzą od utartych kanonów identyfikacji wizualnej. Logo oraz materiały biurowe (papier firmowy, koperty itp.) stają się coraz bardziej odważne. Do lamusa przechodzą stylizowane paragrafy i antyczne kolumny. Proste i schematyczne skojarzenia z Tedmidą zastępowane są nowoczesnymi formami, które w założeniu mają wpłynąć na zwiększenie rozpoznawalności marki kancelarii.

Trend ten widoczny jest również na stronach internetowych czołowych kancelarii. Tworzone są one w sposób przemyślany i przejrzysty, pozwalający na bezproblemowe korzystanie z nich na urządzeniach mobilnych takich jak smartfony czy tablety. Strona internetowa staje się już nie tylko standardem prezentowania kancelarii, ale platformą komunikacji umożliwiającą przekierowanie do innych mediów i kanałów kontaktu. Kancelarie korzystają więc coraz częściej z usług profesjonalnych projektantów i grafików oraz specjalistów z zakresu informatyki. Wśród pracowników kancelarii pojawiają się coraz częściej dyrektorzy zarządzający oraz menedżerowie PR. Wyznaczają oni ścieżki rozwoju kancelarii i jej prawników oraz wypracowują adekwatne strategie rozwoju biznesowego.

Zatrudniani przez kancelarie specjaliści z zakresu PR dbają o kontakty z mediami. Nowoczesny prawnik nie może bowiem zapominać, że do promowania jego eksperckiego wizerunku świetnie nadają się media (tradycyjne, jak i elektroniczne). Prawnicy coraz częściej udzielają specjalistycznych wypowiedzi, jak również publikują własne artykuły. Każda publikacja, szczególnie ta odnotowana w Internecie, sprzyja rozpoznawalności i popularyzacji kancelarii. Dodatkowo wiele z firm prawniczych współpracuje w zakresie tworzenia raportów branżowych, jak również kieruje do swoich klientów newslettery oraz profesjonalny emailing.

W kreowaniu i umacnianiu eksperckiego wizerunku pomagają blogi. Prowadzone systematycznie oraz skorelowane ze stroną internetową kancelarii mogą stać się świetnym pretekstem do promocji. Obecność w blogosferze wymaga jednak zarówno aktywności, jak i konsekwencji. Ich nowocześniejszą formą są videoblogi umożliwiające zaprezentowanie porad prawniczych niejako bezpośrednio. W środowisku prawniczym Vblogi nie cieszą się jednak zbyt dużą popularnością, podobnie jak filmiki z poradami prawnymi umieszczane na YouTube. Polskie kancelarie korzystają za to często z Facebooka. Jest to dodatkowe źródło komunikacji z klientem, dające możliwość przekazywania obecnym i potencjalnym klientom informacji o kancelarii. Ta forma aktywności kancelarii w sieci pozwala na zamieszczanie, krótkich i nieco mniej formalnych komentarzy. Wśród większych, międzynarodowych kancelarii dużo popularniejsza jest obecność na Twitterze. Dodatkowo prawnicy zamieszczają swoje profile w profesjonalnych serwisach zrzeszających specjalistów np. Linkedin czy Goldenline. Pozwala to na udział w dyskusjach, ale również służy budowaniu sieci rekomendacji i kontaktów biznesowych.

Blogi czy obecność w mediach społecznościowych wymagają jednak pewnej konsekwencji. O profesjonalizmie kancelarii nie będzie bowiem świadczył blog z kilkoma archiwalnymi wpisami czy leżąca odłogiem grupa dyskusyjna.

Wiele kancelarii decyduje się na zaprezentowanie swoich prawników również od mniej formalnej strony. Prywatne pasję wspólników wpływają często na wybór ilustracji i zdjęć na stronach internetowych. Niektórzy w swoich opisach obok profesjonalnych umiejętności umieszczają informacje o swoich zainteresowaniach. Ociepleniu wizerunku służą również profile kancelarii lub jej wspólników na portalach takich jak Pinterest lub Instagram.

Praca prawnika nie może ograniczać się do siedziby jego kancelarii lub sądu. Powinien on aktywnie uczestniczyć w ważnych konferencjach branżowych oraz innych prestiżowych wydarzeniach gospodarczych.

Innowacyjność pozwala bez wątpienia kształtować pozycję nowoczesnego prawnika. Posiadanie prężnej i korzystającej z postępu technologicznego oraz nowych form komunikacji kancelarii nie powinno jednak doprowadzić do zgubienia z horyzontu głównego celu pojmowanych działań. Nie chodzi więc o sztukę dla sztuki, ale o efektywne pozyskiwanie klientów oraz rozwój profesjonalny.

Renata Robaszewska

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności