Polski design w Mediolanie


Każdego roku w kwietniu, znany jako stolica mody Mediolan, staje się areną wyjątkowego wydarzenia, podczas którego światowy design wnika w tkankę miasta. FuoriSalone towarzyszący targom Salone del Mobile Milano, to wymykający się schematom festiwal form i kształtów, który gromadzi największych architektów, projektantów i osobowości wyznaczające trendy na najbliższe lata. Centralnym punktem każdej edycji – miejscem uroczystego otwarcia, paneli dyskusyjnych i spotkań jest salon prasowy, którego aranżację powierzono w tym roku wybitnemu polskiemu projektantowi Przemysławowi Mac Stopie.

Targi meblarskie Salone del Mobile Milano i Mediolański Tydzień Projektowy to mekka przedstawicieli branży wzornictwa. Od 1990 roku formuła wydarzenia jest wzbogacona o organizowane przez legendarny włoski magazyn Interni FuoriSalone, którego inicjatorką została redaktor naczelna Gilda Bojardi. Dzięki realizowanym w przestrzeni miejskiej wystawom kreatywnym światowy design nie zamyka się w ekskluzywnej przestrzeni targów, ale wychodzi na spotkanie mieszkańcom Mediolanu i turystom, którzy tłumnie odwiedzają w tym czasie największe miasto północnych Włoch. W najróżniejszych przestrzeniach publicznych odbywają się liczne spotkania i konferencje, a ulice i budynki zyskują nowe oblicza, jako tła instalacji i lokalizacje showroomów. Jak pokazuje historia FuoriSalone, z założenia tymczasowe obiekty, niejednokrotnie na stałe odmieniały wygląd miasta.

Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach od 13 kwietnia do 30 maja 2015 a hasło przewodnie „Energy for Creativity” wyznacza nie tylko oś tematyczną programu, lecz stanowi także inspirację dla projektantów, którzy czynią ze swoich instalacji prawdziwe dzieła sztuki. O randze wydarzenia świadczy choćby obecność prac gwiazd architektury i designu, takich jak Filip Starck, Daniel Libeskind, Antonio Citterio i Alessandro Mendini. Inauguracja wydarzenia odbędzie się 13 kwietnia, o godzinie 14:30 w Auli oraz salonie prasowym Interni zaprojektowanym przez Przemysława Mac Stopę, w budynku Università degli Studi di Milano na Via Festa del Perdono 7 w Mediolanie. Tego samego dnia, w godzinach wieczornych odbędzie się uroczystość otwierająca Mediolański Tydzień Projektowy i Wystawę Energy for Creativity, w której udział weźmie kilka tysięcy osób.

– Instalacja salonu prasowego oparta jest na mojej fascynacji kolorem, geometrią i trój-wymiarowością. Przez parę ostatnich lat eksperymentowałem tworząc projekty przestrzennych wzorów wykończeń posadzek, tkanin oraz mebli. Postanowiłem wykorzystać te doświadczenia projektując niekonwencjonalne wnętrze, tak aby emanowało ono trójwymiarową, kolorową i kreatywną energią. Głównym moim partnerem przy powstaniu instalacji salonu jest znany z bardzo odważnych i nowoczesnych kolekcji wykładzin podłogowych szwedzki BOLON. Specjalnie na potrzeby salonu zaprojektowałem dla BOLON wzór płytek podłogowych oparty o kształt rombu oraz kolekcje modularnych stołów wykończonych różnokolorowymi pasami wykładziny BOLON. Dodatkowo opracowałem projekt grafiki Waves of Creativity, który został wdrożony do produkcji tapicerek na krzesła, pufy oraz w postaci fototapet wykańczających wszystkie ściany. Będzie można tu zobaczyć wiele elementów powstałych w wyniku mojej współpracy z polskimi producentami, miedzy innymi krzesła, półki, pufy, stoliki, tapicerki i wspomniane fototapety. Znajdą się tutaj dwaj moi zdobywcy nagrody Red Dot 2015, krzesło Pelikan firmy Profim oraz trójwymiarowa grafika na szkle Hybrid Collection, którą zaprojektowałem dla włoskiej firmy Casali – mówi Przemysław Mac Stopa.

– Do współpracy przy tym wyjątkowym projekcie zaproszona została między innymi Grupa Advertis, specjalizująca się w projektowaniu i kompleksowej realizacji elementów komunikacji wizualnej polskich i światowych marek. Firma będzie odpowiedzialna za wykonanie fototapety projektu Przemysława Mac Stopy o nazwie Waves of Creativity pokrywającej ściany salonu prasowego. Feeria barw, dynamika, efekt wzburzonych fal morskich w kolorze tęczy, przeniesionych na płaszczyznę ścian – tak w kilku słowach można opisać postawione przed nami zadanie. To fascynujący projekt. Jesteśmy zaszczyceni zaproszeniem do współpracy i już nie możemy się doczekać, aż zobaczymy wykonaną przez nas fototapetę w salonie prasowym w Mediolanie – mówi Paweł Gardasiewicz, Prezes Grupy Advertis.

FuoriSalone to prawdziwe święto designu przyciągające rzesze odwiedzających, którzy przybywają w tym czasie do Mediolanu ze wszystkich stron świata. Tak znaczące zaangażowanie polskiego projektanta to wielkie wyróżnienie i dowód uznania. Renoma wydarzenia i tegoroczne hasło przewodnie wskazują, że należy spodziewać się niespodziewanego i bacznie śledzić trendy, które wskażą nowe kierunki w aranżacji wnętrz.

Tegoroczna edycja FuoriSalone została objęta patronatem honorowym mera Mediolanu. Wydarzenie stanowi jednocześnie preludium do targów EXPO 2015, które rozpoczną się w stolicy mody 1 maja, a udział zgłosiło 147 krajów, w tym Polska. Prace artystów nawiązywać będą do tematyki tegorocznej wystawy światowej a instalacja Przemysława Mac Stopy będzie również zdobiła wnętrze salonu prasowego targów EXPO 2015.

Przemysław ‘Mac’ Stopa
Po ukończeniu studiów na wydziale architektury Politechniki Krakowskiej pracował ma początku lat dziewięćdziesiątych w Nowym Yorku w The Custom Shop, gdzie zajmował się projektowaniem prestiżowych wnętrz i mebli do salonów mody męskiej. W połowie lat dziewięćdziesiątych w Warszawie zaczął zajmować się projektami wnętrz dla międzynarodowych korporacji a następnie otworzył pracownię projektową Massive Design specjalizującą się w projektowaniu wnętrz biurowych i wnętrz użyteczności publicznej. Jego pasją jest projektowanie wzornictwa przemysłowego. Od paru lat intensywnie współpracuje z wieloma producentami mebli, wykładzin podłogowych, i innych materiałów wykończeniowych takimi jak firmy Włoskie – Tonon, Italcementi, Casali, Mosaico Digitale, Laminam, Cassamania, w USA Mohawk Group, DuPont. Ponadto, Mac współpracuje projektowo z Bolon, Saint-Gobain, Samsung Chemical oraz z firmami Polskimi między innymi Nowy Styl, Profim, Mikomax oraz Acrea.

Projekty Maca Stopy zdobyły bardzo wiele nagród na międzynarodowych konkursach wnętrz i konkursach dotyczących wzornictwa przemysłowego. Mac Stopa posiada na swoim koncie aż dwanaście nagród Best of Year Design Award, przyznanych w ostatnich latach w Nowym Yorku przez magazyn Interior Design w różnych kategoriach projektowych, nagrodę Contract Magazine 2014 za projekt wnętrz stadionu piłkarskiego Ghelamco Arena w Belgijskim mieście Ghent, dwie nagrody Good Design czyli najważniejsze osiągnięcie projektowe dotyczące wzornictwa przemysłowego w USA. Warto zaznaczyć, że nagrodę Good Design ufundowali jeszcze w latach pięćdziesiątych legendarny Charles Eames oraz Eero Saarinen.

W roku 2104 w Chicago na targach NEOCON projekt kolekcji wykładziny dywanowej Breaking Form zaprojektowany przez Maca dla Mohawk Group zdobył uznanie wygrywając nagrodę Best of Neocon w kategorii wykładzin modularnych. Na tych samych targach Przemysław Stopa zdobył honorową nagrodę najlepszego projektanta wzornictwa przemysłowego oraz nagrodę za używanie kolorów w kolekcji płytek podłogowych LVT wyprodukowanych również przez Mohawk. W lutym 2015 roku projekt fotela Structure dla firmy Tonon zdobył nagrodę wyróżnienie German Design Award.

Tegoroczne zdobycie aż trzech nagród Red Dot jest kontynuacją świetnej passy projektów Przemysława Mac Stopy na arenie miedzy narodowej.

Red Doty zostały przyznane Krzesłu Pelikan wyprodukowanemu przez Profim, wykładzinie dywanowej Breaking Form wyprodukowanej przez Mohawk Group oraz trójwymiarowej kolekcji szkła – Hybrid Collection zaprojektowanej przez Maca dla włoskiej firmy Casali. Razem ze zdobytą w roku 2013 nagrodą Red Dot za krzesło Structure dla włoskiej firmy Tonon Przemysław Stopa posiada na swoim koncie 4 ‘Czerwone Kropki’ (nagrody Red Dot).

O Grupie Advertis
Grupa Advertis specjalizuje się w projektowaniu i kompleksowej realizacji form przestrzennych w obszarach komunikacji wizualnej oraz elementów aranżacji wnętrz. Wykonuje wysokiej jakości projekty w zakresie: reklamy zewnętrznej, systemów informacji wizualnej, aranżacji przestrzeni komercyjnych, czy przygotowania spersonalizowanych elementów wyposażenia wnętrz. Firma realizuje także elementy wspierajace sprzedaż takie jak stoiska targowe, showroomy etc.

Firma funkcjonuje na rynku od 2002 roku. W tym czasie z sukcesem wykonała szereg projektów dla największych polskich i światowych marek. W portfolio Grupy Advertis znajdują się m.in realizacje dla: Medicover, Unilever, Warta, Jeromino Martins Polska, Bayer, Roche, Kompania Piwowarska, Play, Motorola, Allianz, BNP Paribas, Infiniti, BMW, Google, GUESS, Teatr 6 piętro. Firma współpracuje także z podmiotami działającymi na rynku powierzchni komercyjnych. Są wśród nich m.in.: Kulczyk Investments, Ghelamco, Hochtief Polska, Kronos Development, Swedecenter. Advertis wspiera także renomowane biura projektowe, wcielając w życie najtrudniejsze i najbardziej niestandardowe wizje architektów i projektantów wnętrz. Do najciekawszych realizacji firmy należy m.in. przygotowanie ponad 100 elementów ekspozycji do wystawy stałej w podziemiach Muzeum Historii Żydów Polskich.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności