Przywództwo XXI wieku. Lider, menedżer czy kierownik?


Często podczas szkoleń czy sesji coachingowych uczestnicy pytają mnie, jak to jest z dzisiejszymi liderami. Jak w obecnych czasach zarządzać, aby mieć rezultaty? Zaczęłam więc, z coraz większą uwagą, przyglądać się osobom, które zarządzają i mam kilka wniosków. Otóż z moich obserwacji wynika, że słowa: menedżer, kierownik, dyrektor i temu podobne to raczej bardziej stanowiska niż rzeczywiste liderstwo.

 

Za to lider to ktoś, kto nie zawsze ma stanowisko, jednak ludzie za nim podążają. To ten aspekt zarządzania, który powoduje, że inni chcą z nami działać i patrzą w tym samym kierunku, co my. Jak zatem być skutecznym liderem i uprawiać przywództwo?

Aby grupa ludzi mogła z sukcesem realizować wspólne działania, potrzebuje liderów, którzy potrafią:

• formułować cele, planować
• pomagać grupie w podejmowaniu decyzji, reprezentować ją
• budować zespół
• motywować członków grupy
• skutecznie, asertywnie komunikować
• zarządzać sobą w czasie
• panować nad własnymi emocjami

Poza tym lider ma wyjątkowe umiejętności komunikacyjne. Wie, że liczą się różne obszary komunikacji. Należą do nich:

Umiejętności retoryczne

• Technika mówienia (głos, dykcja, tempo, pauzy)
• Budowa wypowiedzi (logiczne powiązanie treści, ukierunkowanie na cel)
• Dopasowanie wypowiedzi do partnera (język, poziom emocji)

Werbalne i niewerbalne techniki aktywnego słuchania

• Parafraza, klaryfikacje, podsumowania
• Dopytywanie
• Kontakt niewerbalny – kontakt wzrokowy, potakiwanie, postawa, odzwierciedlanie

Co liczy się jeszcze w procesie komunikowania lidera ze swoimi zespołami?

Bardzo ważna jest intencja, z jaką przekazujemy informacje innym.

Intencja komunikacji rzadko pokrywa się z faktycznie wypowiedzianym komunikatem.
Zwykle dzieje się tak, dlatego że używamy pewnych uproszczeń, tzw. generalizacji (uogólnień), sądząc, że inni myślą tak samo jak my.

Dlatego starajmy się zawsze jasno formułować to, co zamierzamy przekazać swojemu rozmówcy.

Na co zatem zwrócić uwagę? Przede wszystkim na:

• Jasność przekazu jest zniekształcana przez język, jakiego używamy.
Często zbyt fachowe słownictwo, uogólnienia, skróty myślowe powodują, że komunikat docierający do odbiorcy jest dla niego trudny do zrozumienia.

Dlatego dobieraj słowa adekwatne do tego, co chcesz powiedzieć i do możliwości percepcyjnych twojego rozmówcy. Koncentruj się na znaczeniu wypowiedzi, a nie na formie.

• Na drodze pomiędzy nadawcą i odbiorcą pojawiają się różne bariery komunikacyjne, które dodatkowo ten proces utrudniają.

Najbardziej powszechnymi barierami są np. interpretacja, czyli nadawanie faktom własnych, innych znaczeń niż wynika z tego, co zostało powiedziane. Dlatego zawsze koncentruj się na faktach i na tym, co widzisz i słyszysz.

Staraj się odczytywać sygnały twojego rozmówcy świadczące o tym, że słyszy i rozumie, co do niego mówisz.

Jestem przekonana, że tych kilka spostrzeżeń może znacznie podnieść umiejętności komunikacyjne lidera. Spowodować, aby ludzie chcieli z nami rozmawiać, dzielić się opiniami, a nie tylko słuchać naszych poleceń czy też delegowanych zadań.

Głęboko wierzę w to, że prawdziwy lider to ktoś, komu zależy na szczerej otwartej komunikacji, a nie tylko na tym, aby przekaz był jednostronny, a polecenia wykonane bez dyskusji. Wszak inni ludzie mają głowy pełne pomysłów i dzielą się nimi, jeśli tylko im na to pozwolimy.

 

c.d.n.

ANNA URBAŃSKA – Master Trener Structogramu, metody rozwojowo-edukacyjnej, dzięki której ludzie prawdziwie poznają siebie i mogą być krok przed swoimi zachowaniami. Wiedzę zdobywa u takich mentorów jak Anthony Robbins, Blair Singer, T. Harv Eker, Alex Mandossian czy Brian Tracy. Pracuje z największymi firmami międzynarodowymi. Od 17 lat zarządza Centrum Edukacyjno-Consultingowym CONCRET i jest wiceprezesem zarządu i partnerem Instytutu Colina Rose – jednej z najprężniej rozwijających się szkół językowych. Jeden z nielicznych na świecie neurocaochów.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności