Rośnie popularność outsourcingu sił sprzedaży


W ciągu ostatnich pięciu lat eksperci notują stały, kilkunastoprocentowy wzrost rynku outsourcingu sił sprzedaży. Według danych z raportu Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) i firmy Hays, w Polsce po outsourcing najczęściej sięga w przypadku księgowości, obsługi klienta, wsparcia IT, usług finansowych – ale to nie jedyne procesy „oddawane na zewnątrz”.

 

 

Jak poinformowała 4 grudnia w komunikacie prasowym Fundacja Pro Progressio, wśród sektorów, które najchętniej korzystają z usług wsparcia sprzedaży, w pierwszej kolejności wymienia się branże FMCG, elektro, finansową, farmaceutyczną, telekomunikacyjną, a także największych na rynku touroperatorów. Szacuje się, że w zależności od zakresu procesów zleconych na zewnątrz, oszczędności finansowe firmy korzystającej z outsourcingu sprzedaży mogą sięgnąć nawet do 30%.

Zewnętrzne siły sprzedaży działają na podobnych zasadach jak pracownicy etatowi. Przedstawiciele handlowi mają wyznaczone minimalne cele sprzedażowe i ilość wizyt w punktach dystrybucyjnych oraz obowiązek monitorowania konkurencji i raportowania. Ofertę firm outsourcingowych uzupełniają usługi dodatkowe: pozyskiwanie i analiza danych, audyty, merchandising, obsługa hostessowa czy program tajemniczego klienta – napisano w przesłanej do mediów informacji.

„Outsourcing sprzedaży to zarówno projekty czasowe, jak i stałe. Coraz większą popularność wśród klientów zyskują także projekty sezonowe. Często firmom nie opłaca się tworzyć własnych struktur na kilka miesięcy. Segment wsparcia sprzedaży jest jednym z najprężniej rozwijających się sektorów rynku outsourcingu w Polsce. Za jego rozwojem przemawia wzrost świadomości przedsiębiorców z korzyści płynących z outsourcingu. Klient poświęca swój czas na podstawowe cele biznesowe oraz rozwój firmy, a podmiot zewnętrzny odciąża go w obszarach outsourcowanych” – ocenił cytowany w komunikacie Zbigniew Sierocki, dyrektor operacyjny ASM GROUP.

„Aktualnie wdrażamy system informatyczny do zarządzania projektami, aby klient miał wgląd do tego, co dzieje się w projekcie na każdym etapie jego realizacji” – dodał Sierocki.

Wiktor Doktór, prezes Fundacji Pro Progressio, podkreślił z kolei: „Na polskim rynku działa ponad 20 profesjonalnych firm zajmujących się tą działalnością, które notują stały wzrost zatrudnienia i nowych kontraktów (…).Początkowo oddanie procesu sprzedaży w outsourcing budziło nieufność przedsiębiorców. Wiele firm mylnie postrzega sprzedaż jako trzon swojej działalności i nie wyobraża sobie powierzenia jej podmiotom zewnętrznym. Tymczasem w większości przypadków sprzedaż jest procesem wspomagającym kluczową działalność przedsiębiorstw”.

(gm)

 

**** Fundacja Pro Progressio wspiera działania służące rozwojowi i inwestycjom w Polsce, a także optymalnemu wykorzystaniu zasobów przedsiębiorstw i sektora publicznego w kraju i na świecie. Realizuje projekty, których celem jest rozwój branży outsourcingowej w Polsce. Współpracuje z sektorem publicznym (miasta, agencje rozwoju regionalnego, specjalne strefy ekonomiczne, parki naukowo-technologiczne, parki przemysłowo-technologiczne, uczelnie wyższe) i prywatnym w Polsce oraz międzynarodowymi organizacjami sektora outsourcingu. Pro Progressio wspiera, promuje i nagradza podmioty, które przyczyniają się do rozwoju dobrych praktyk w zakresie outsoucingu, optymalizacji procesów oraz kosztów. Jest pomysłodawcą i organizatorem jedynego niekomercyjnego konkursu dla branży outsourcingu. Celem Outsourcing Stars jest wyłonienie i nagradzanie najprężniej rozwijających się firm outsourcingowych i instytucji bezpośredniego otoczenia branży.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności