lederboard

Trendy w aranżacji przestrzeni firm sektora MSP

roedl_outsourcing_materialy_prasowe_mikomax_smart_office_2_


Ponad 80% pracowników centrów usług biznesowych (BSS) deklaruje, że chciałoby przed podpisaniem umowy zobaczyć swoje przyszłe miejsce pracy. Nic w tym dziwnego. Poza wartościami estetycznymi, nowoczesne rozwiązania stosowane w projektowaniu i aranżacji przestrzeni biurowej mogą wspierać efektywność i kreatywność. Tworzenie nowych filii światowych marek odbija się szerokim echem w globalnych mediach. A jak wyglądają siedziby firm z sektora MSP? Czy one również wykorzystują współczesne trendy, czy też podążają własną ścieżką? Realizacje z rodzimego podwórka pokazują, że także w projektowaniu mniejszych powierzchni nacisk kładziony jest na funkcjonalność, ergonomię oraz oryginalny design.

 

 

Na dobrze zaprojektowane biuro składa się wiele czynników, które można sprowadzić do zasady „3xE”: estetyka, ergonomia i elastyczność. Stworzenie pierwszego wrażenia trwa siedem sekund i jest kluczowe dla oceny miejsca. Przestrzeń spójna z wizerunkiem firmy i identyfikacją wizualną, skutecznie podkreśla profesjonalizm i integralność przedsiębiorstwa. Ponadto dostosowanie jej do możliwości psychofizycznych człowieka gwarantuje efektywną organizację pracy i minimalizuje prawdopodobieństwo chorób zawodowych, wpływając pozytywnie na samopoczucie oraz wydajność. Elastyczność, czyli też wielofunkcyjność, jest obecnie jednym z najważniejszych trendów w tworzeniu nowoczesnych biur. Nowe technologie zmieniają styl życia, a miejsce pracy powinno mu odpowiadać. Jesteśmy bardziej mobilni. Dynamiczny rynek czy praca projektowa sprawiają, że stałe i kosztowne w modyfikacji rozwiązania, nie sprawdzają się.

Aranżowanie pomieszczeń, które nie są dedykowane wyłącznie jednemu zadaniu, np. spotkaniom czy relaksowi, pozwala na zwiększenie ich wydajności. Analizując te zmienne, trudno stworzyć gotowy przepis na idealne biuro, bo to proces silnie zindywidualizowany. Realizacje z sektora MSP pokazują jednak, że nawet niewielkie powierzchnie można zaaranżować ergonomicznie, tak aby wielofunkcyjność spełnia potrzeby wszystkich pracowników.

– To właśnie małe i średnie firmy tworzą główny filar naszej gospodarki. Według ostatniego raportu PARP w Polsce działa około 1,77 mln przedsiębiorstw niefinansowych, gdzie aż 99,8% z nich należy do sektora MSP. Większość funkcjonuje w obszarze usług, gdzie poza jakością, bardzo ważne są kwestie wizerunkowe, wpływające na pierwsze wrażenie klienta – komentuje Zuzanna Mikołajczyk, Dyrektor ds. Marketingu i Handlu, Członek Zarządu Mikomax Smart Office. – Obecnie jesteśmy świadkami wschodzącego rynku pracownika. Kreowanie obrazu firmy atrakcyjnej i profesjonalnej jest niczym innym jak formą employer brandingu. Ciekawa aranżacja siedziby jest po prostu wizytówką marki.

Mali, średni i kreatywni

Właściwa aranżacja to coś więcej niż estetyka. Dopasowanie miejsca pracy do celów organizacji, potrzeb i realizowanych zadań, pozwala na zwiększenie motywacji i efektywności pracowników,
a w konsekwencji, rentowności firmy. Bazując na tym wewnętrznym potencjale gliwicki Roedl Outsourcing sp. z o.o. zapytał o opinie zespół i przekształcił biuro w przestrzeń przyjazną użytkownikom, przy jednoczesnym zachowaniu zasad ergonomii.

– Udział pracowników w procesie zarządzania jest niezwykle istotnym elementem, stanowiącym ważną informację zwrotną dla kierownictwa w zakresie funkcjonowania biura. Już w 2007 r. w ramach badania „Global Values” wykazano, że dla osoby zatrudnionej, jedną z kluczowych cech atrakcyjnego stanowiska, poza wysokością wynagrodzenia, jest poczucie sensu wykonywanych zadań. Uczestnictwo członków zespołu np. w konsultacjach na etapie przygotowywania koncepcji projektu wnętrza, zwiększa zaangażowanie, tworząc poczucie wspólnoty i realnego wpływy na losy firmy – komentuje Zuzanna Mikołajczyk, Mikomax Smart Office. – Wykorzystanie olbrzymiego potencjału intelektualnego pracowników jest jedną z kluczowych umiejętności skutecznych menedżerów.

 

kotrak_bis_materialy_prasowe_mikomax_smart_office_2_

 

Dzięki przeanalizowaniu funkcjonowania firmy na wszystkich poziomach organizacji okazało się, że istotnym problemem jest przechowywanie dokumentów. W pomieszczeniach księgowości i działów prawnych użyto szaf o lekkim designie, które dodatkowo wydzielają strefy w obrębie open space.

To rozwiązania systemowe, które ułatwiają wprowadzanie zmian, niezbędnych przy rozwoju przedsiębiorstwa. System pozwala zbudować dedykowane obszary pracy, które można modyfikować bez dodatkowych nakładów finansowych. Optymalizację przestrzeni przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego komfortu i ergonomii stanowisk, osiągnięto przez wykorzystanie biurek typu bench, zestawionych w wielostanowiskowych układach. Elastyczność w tym wypadku, to możliwość łatwej rearanżacji w zależności od zmieniających się potrzeb firmy.

Ergonomiczny Śląsk

Najczęstszą bolączką, z jaką borykają się niewielkie biura to konieczność zaspokajania tych samych potrzeb co duże firmy, na znacznie mniejszej powierzchni. Podobnie, potrzebują stref wspierających działania o różnej dynamice. Najczęściej są one realizowane w odrębnych, dedykowanych pomieszczeniach, co bywa szczególnie problematyczne w przypadku małych przedsiębiorstw. Firma Tekniska Polska Sp. z o.o., specjalizująca się w przemysłowych systemach transmisji danych, znalazła jednak na to sposób. Dzięki wsparciu gliwickiego salonu Mikomax Smart Office przy stworzeniu projektu, aranżacji i doradztwa, udało się funkcjonalnie zagospodarować biuro o powierzchni 300 mkw., jednocześnie optycznie je powiększając.

Zrezygnowano z przypisywania pomieszczeniom konkretnej funkcji, decydując się na uniwersalność, pozwalającą na maksymalne wykorzystanie potencjału wnętrza. Projekt uwzględniał również dbałość o detale, np. dopasowanie wystroju do identyfikacji wizualnej buduje wizerunek firmy profesjonalnej, posiadającej spójną komunikację z otoczeniem. Silny akcent wprowadzony przez pomarańczowy fotel Packman w stonowanym wnętrzu, nadaje mu niepowtarzalny charakter. Jaskrawy kolor stanowi element łączący wszystkie pomieszczenia, podkreślając ich nowoczesność, jednocześnie korespondując z industrialnym otoczeniem. Fotele o wysokich zagłówkach nie tylko dzielą przestrzeń na strefy, ale zapewniają też izolację akustyczną. Sprawdzają się także jako miejsce relaksu czy szybkich spotkań.

 

tekniska_polska_materialy_prasowe_mikomax_smart_office_5_

 

Pracownik on.line

W społeczeństwie Web 2.0, dobry design wspiera człowieka w jego codziennych aktywnościach. Czasy, w których pracownik dostosowywał się do biura już dawno minęły. Obecnie, począwszy od mebli, przez sprzęt elektroniczny, a skończywszy na rozmieszczeniu dedykowanych stref – wszystko dopasowane jest do potrzeb, nawyków i preferencji ludzi. Dowodem tego są systemy typu Flexido, umożliwiające zamaskowanie okablowania, przy jednoczesnym ulokowaniu podłączeń w miejscach łatwo dostępnych dla użytkownika. Na tego typu krok przy wsparciu salonu Mikomax Smart Office z Katowic, zdecydowała się firma Kotrak Bis tworząc nową siedzibę. Nowoczesność, lekki wygląd mebli i utworzenie dedykowanych przestrzeni w ramach pomieszczeń, stanowiły przepis na funkcjonalne biuro, zarówno z poziomu kierownictwa, jak i pracownika. Stoły klapowe o minimalistycznej formie, które wkomponowały się w architekturę budynku, dzięki swojemu uniwersalnemu charakterowi sprawdzą się podczas zadań zespołowych, indywidualnych, jak również spotkań. Składany blat pozwala na wydajne wykorzystanie przestrzeni wtedy, gdy jest ona potrzebna do realizacji innych celów.

Multi – biuro

Współczesne biuro to znacznie więcej niż miejsce pracy. Spędzamy w nim 1/3 naszego dnia, realizując zadania o różnorodnym charakterze. Właściwa aranżacja nie tylko pozwoli na efektywne wykonywanie obowiązków, ale też skutecznie wpłynie na funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa. Od optymalizacji kosztów i zarządzania marką w czasie, po satysfakcję pracowników i budowanie przewagi konkurencyjnej firmy.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>