Tworzenie sklepów internetowych – wszystko co ważne?

E-commerce w Polsce przeżywa swój złoty okres. Sprzedaż internetowa jest obecnie najdynamiczniej rozwijającym się rynkiem w naszym kraju. Pandemia jeszcze bardziej tą dynamikę zwiększyła. W dzisiejszym artykule postarałem się zebrać najistotniejsze informacje, które powinniśmy posiąść przed przystąpieniem do tworzenia sklepu internetowego.

 

E-commerce w Polsce przeżywa swój złoty okres. Sprzedaż internetowa jest obecnie najdynamiczniej rozwijającym się rynkiem w naszym kraju. Pandemia jeszcze bardziej tą dynamikę zwiększyła. W dzisiejszym artykule postarałem się zebrać najistotniejsze informacje, które powinniśmy posiąść przed przystąpieniem do tworzenia sklepu internetowego.

Koncepcja sklepu internetowego

Każda wielka rzecz dokonana przez człowieka jest wynikiem jakiejś koncepcji. Dobry pomysł potrafi zaowocować niezwykle szybki sukcesem dlatego przed założeniem sklepu internetowego powinniśmy zastanowić się nad jego koncepcją. W każdym sklepie internetowym, który odniósł sukces możemy zauważyć, że coś wyróżnia ich na tle pozostałych. Niektóre sklepy wprowadzają nietypową sprzedaż jak np. subskrypcja produktu inne budują głębsze relacje z klientami za pomocą socjal mediów jeszcze inne specjalizują się, w wąskiej grupie produktów mając ich największą ilość w asortymencie ze wszystkich sklepów, w sieci internetowej. Tworzenie sklepów internetowych wymaga szczegółowej strategii działania.

Analiza konkurencyjnych sklepów internetowych

Warto sprawdzić co w trawie piszczy, a o tym powie nam najlepiej nasza konkurencja. Analizując konkurencje dowiemy się z jakimi firmami przyjdzie nam konkurować, w jaki sposób się promują jaki poziom obsługi klienta reprezentuje nasza branża. Na podstawie zebranych informacji możemy nawet zaplanować budżet na promocję naszego sklepu internetowego.

Analiza sklepów internetowej naszej konkurencji może dać nam przewagę nad nią już na starcie. Sklepy internetowe rozwijają się w oparciu o swoje doświadczenie. Sklepy internetowe poszczególnych branż również różnią się od siebie dopasowując bardzie do potrzeb klienta. Analiza sklepów internetowych konkurencji daje nam możliwość zebrania wszystkich wartościowych funkcji, specyficznych dla danej branży i wykorzystanie ich w swoim nowo powstającym e-commerce. Dzięki takiemu zabiegowi, technicznie i jakościowo prześcigamy od razu naszą konkurencję, możemy skupić się lepiej na promocji sklepu internetowego.

Szata graficzna dla sklepu internetowego

To właśnie szata graficzna decyduje o tym jak nasz sklep internetowy będzie odebrany przez naszych klientów. Źle wykonana szata graficzna zwiększa współczynnik odrzuceń. To ilość użytkowników, która weszła na sklep internetowy i od razu go opuściła. Mechanizm tego zjawiska jest prosty. Użytkownik wchodzący na nieprzemyślaną szatę graficzną ocenia ocenia pod jej kątem sam sklep, jego asortyment jak i obsługę. Może to być chaotyczny układ, nie pasujące do siebie kolory lub najczęstszy błąd niskiej jakości zdjęcia, nie pasujące ani do siebie, ani do szaty graficznej.

Dobrze wykonana szata graficzna posiada wysokiej jakości zdjęcia, odpowiednio zoptymalizowane, idealnie dobraną kolorystykę do która pasuje do zdjęć produktów, banerów. Dobrze wykonana szata graficzna razem ze zdjęciami produktów oraz banerami tworzy spójną całość. Dobry przykład współgrania zdjęć z szatą graficzną znajdziesz tutaj.

Interfejs sklepu internetowego

Czym jest interfejs w sklepie internetowym? Elementy interaktywne pozwalające na jego obsługę. W skład interfejsu wchodzą przyciski, linki w menu, przyciski pozwalające na dodanie produktu do koszyka, listy życzeń, koszyk oraz cały checkout. Zauważ że wszystkie sklepy internetowe mają bardzo podobny interfejs, sprzedawcy starają się wyróżnić tym co jest poza nim. Jest to celowy zabieg. Użytkownicy internetu są nauczeni obsługi sklepów internetowych właśnie tak zbudowanych, wszelkie odchyły od tego standardu mogą spowodować, że mniej doświadczony użytkownik nie poradzi sobie z obsługą twojego sklepu internetowego. Podsumowując interfejs powinien być prosty w obsłudze, nie odbiegający od standardów, wyraźny. Interfejs jest najwyższym priorytetem, w przypadku sklepów internetowych dedykowanych tworzonych na specjalistycznych silnikach jak np. x-Cms.

Metody dostaw w sklepie internetowym

Kolejny ważny punkt. Sklep internetowy powinien wyjść naprzeciw oczekiwaniom wielu klientów, a więc powinien dać wybór użytkownikom również jeżeli chodzi o metodę dostawy. Oczywiście dostawę wstępnie możemy podzielić na dwie grupy, które po prostu muszą się znaleźć w każdym sklepie. Jest to dostawa przy płatności online oraz dostawa z płatnością za pobraniem. Wyjątkiem są sklepy które z racji prowadzonej działalności nie mogą udostępnić płatności za pobraniem. Jeżeli umożliwiasz te dwa rodzaje dostawy to jest prawie dobrze. Warto dać klientom wybór chociaż pomiędzy dwoma firmami kurierskimi. Pamiętaj że klienci z firmami kurierskimi mają również różne doświadczenia.

Aby w pełni zadowolić zdecydowaną większość klientów warto udostępnić metodę wysyłki która umożliwi odebranie towaru w jakimś punkcie.

Metody płatności w sklepie internetowym

Jest wiele sklepów w sieci, których jedyną metodą płatności jest przelew bankowy. Proces ten wygląda następująco. Klient zamawia produkty w sklepie internetowym, podczas realizacji zamówienia dostaje dane do przelewu. Wykonuje przelew, który najwcześniej trafia do sprzedawcy najwcześniej po 8 godzinach. Statystycznie realizacja zamówienia przez sprzedawcę rozpoczyna się po upływie 24 godzin od momentu złożenia zamówienia. Najczęściej trwa to półtorej doby. W wielu sklepach internetowych towar byłby już u nas po tym czasie.

Płatność przelew bankowy tradycyjną metodą powinien znaleźć się w każdym sklepie, ale powinniśmy traktować tę płatność jako dodatek. Podstawową płatnością powinny być błyskawiczne przelewy elektroniczne, Blik oraz płatność kartą debetową. Jako dodatek powinniśmy również umożliwić płatność poprzez PayPal. Jeżeli prowadzimy sprzedaż również za granicą PayPal jest wręcz konieczny.

Podsumowanie

Postarałem się zebrać do jednego artykułu najważniejsze zagadnienia związane z tworzeniem sklepu internetowego. Zagadnienia te powinniśmy znać i na ich podstawie monitorować przebieg powstawania naszego sklepu internetowego. Stosując każdy z tych punktów znacząco zbliżysz swój sklep do sukcesu, a Twoi klienci chętniej będą w nim robić zakupy.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności