lederboard

Żeby biuro było nowoczesne, mądre i przyjazne

zdjęcie 2


Gdy zaczynamy spędzać większość naszego czasu w pracy coraz większe znaczenie zaczyna mieć przestrzeń, w której przebywamy przez wiele godzin w ciągu dnia. Nasza praca to nie tylko godziny spędzone za biurkiem. Dziś to są spotkania, konferencje, burze mózgów, współdziałanie. To szybko zmieniająca się rzeczywistość i ciągły ruch.

 

 

 

Od wielu lat najpopularniejszym sposobem na stworzenie środowiska pracy jest powierzchnia typu openspace i nie wygląda na to, aby ten trend miał w najbliższej przyszłości się odwrócić. Dlaczego? Ponieważ jest to najbardziej ekonomiczna wersja biura stacjonarnego w którym ludzie mogą ze sobą współpracować. Ponieważ przyszłość należy do kooperacji różnych grup i ciągłej interakcji. I ponieważ pomimo szeroko propagowanej pracy w domu, jako najmniej kosztownej i bardzo elastycznej formy zatrudnienia, ludzie potrzebują innych ludzi do życia.

Naprawdę niewiele trzeba, aby stworzyć fajne, mądre i inspirujące miejsce do pracy.

 

  1. Głośno – cicho

Jednym z najczęściej podnoszonych argumentów przeciw powierzchniom open space jest hałas. To prawda, że posadzenie kilkunastu czy kilkudziesięciu osób w jednym pomieszczeniu, z których każda rozmawia przez telefon, klika w klawiaturę, albo wymienia poglądy na temat wczorajszego programu telewizyjnego może wywoływać dyskomfort, stres czy irytację negatywnie wpływając na komfort pracy. Aby zminimalizować to zjawisko należy przede wszystkim zainwestować w dobre okładziny ścienne, podłogowe oraz zastosować akustyczne panele sufitowe. Są to elementy, na których wielu inwestorów próbuje zaoszczędzić, a naprawdę nie warto, ponieważ to one w największym stopniu poprawią akustykę całej przestrzeni. Dodatkowo można stosować mniejsze elementy pochłaniające dźwięk takie jak panele akustyczne przy biurkach pracowników lub wolnostojące. To właściwie wystarczy.

Pamiętajmy jednak też o tym, że w wielu przypadkach równie źle na samopoczucie wpływają miejsca, w których jest zbyt cicho, w których niemalże można usłyszeć swój własny oddech a każde nasze słowo trafi do najdalszego zakątka. Presja zachowania ciszy w miejscu pracy powoduje równie duży dyskomfort co nadmierny hałas i ogólne odgłosy biurowe w tle.

 

  1. Zbyt wiele osób na jednej przestrzeni

Często open space kojarzy się z fabryką, w której ludzie siedzą ramię w ramię przekrzykując się nawzajem. Niestety w niektórych firmach tak dokładnie to wygląda. Planując układ funkcjonalny biura trzeba dobrze poznać strukturę, sposób funkcjonowania oraz zależności panujące w firmie. W ten sposób można zaplanować podział przestrzeni na mniejsze powierzchnie. Nie muszą to być od razu pełne ściany i osobne pokoje. Wystarczą lekkie ścianki, przeźroczyste, półprzeźroczyste. Taką rolę mogą też pełnić ażurowe meble. W ten sposób można na bieżąco dostosowywać przestrzeń do potrzeb zmieniającej się struktury. Pozwalamy jej ewoluować wraz z szybko postępującymi zmianami technologicznymi czy zapotrzebowaniem zespołów bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów.

 

zdjęcie 1

  1. Mobilność i różnorodność wyzwala kreatywność

Przy współczesnej technologii pracownik może pracować dosłownie w każdym miejscu w biurze. Może to być jego własne biurko, kanapa, worek, ławka czy podłoga. . Pewien rodzaj uwolnienia zarówno psychicznego jak i fizycznego od jednego punktu daje naszym umysłom więcej lekkości i przestrzeni na nowe, sprawia, że chętniej podejmujemy działanie i chętniej wracamy do ciężkich zajęć. Urozmaicenie sposobów pracy i umożliwienie ludziom wstania z krzesła pracowniczego, możliwość bycia w ruchu oraz pracy w innym miejscu, innej pozycji, nawet stojącej podnosi kreatywność, wydajność i zaangażowanie. Nie tylko wpływa to na dobre samopoczucie, jest również bardzo zdrowe, a ludzie są po prostu szczęśliwsi.

Elementy takie jak kanapy, fotele ze stolikiem kawowym, pufy, worki dodatkowo wnoszą nieco domowego charakteru i ciepła. Kojarzą się z wypoczynkiem i relaksem. Powinny znaleźć się w każdej przestrzeni ustawione w takich miejscach aby zachęcały do skorzystania z nich.

 

  1. Trochę spokoju i rozrywki dla każdego

Każdy potrzebuje od czasu do czasu posiedzieć w odosobnieniu, wyciszyć myśli, lub po prostu skupić się bez rozpraszaczy wokół. Również duża część spotkań zarówno wewnętrznych jak i tych z klientami potrzebuje osobnych pomieszczeń. I oczywiście każdy czasem potrzebuje trochę oderwania się od obowiązków i oddania się jakieś rozrywce. Jednym wystarczy posiedzieć na facebooku, czy youtoubie inni chętnie oddają się grom komputerowym, piłkarzykom, pingpongowi itp.

W niektórych biurach można relaksować się „na łonie natury”. Można oszukać mózg przebywając w pokoju imitującym naturę – tapeta z drzewami, kolory ziemi, hamaki. Są to elementy pomagające  odprężyć się, zupełnie jakbyśmy byli na spacerze czy na wakacjach.

zdjęcie 5

W innych biurach można spędzić trochę wolnego czasu na rozrywce lub ruchu. Pokoje z grami, pokoje fitness, mini siłownie.

Nie w każdej firmie znajdzie się miejsce na wygenerowanie kilku różnych takich przestrzeni. Rozbudowanie infrastruktury „relaksacyjnej” zależy od wielkości powierzchni i ilości pracowników oraz czasu jaki spędzają w pracy. Jednak zawsze powinno się znaleźć choć trochę miejsca, żeby stworzyć ludziom możliwość odcięcia się od biurowego życia. I nie może być to byle jaki pokój – cztery ściany i podłoga. Warto zadbać, żeby było w nim przyjemnie. Na dłuższą metę bardziej opłaca się mieć pracownika zrelaksowanego, zaangażowanego i wypoczętego.

Jest bardzo dużo produktów i rozwiązań przeznaczonych do biur. Zawsze warto poszukać nowinek i ciekawych inspiracji, oraz być otwartym na nowości. Szukając powierzchni dla firmy trzeba wziąć pod uwagę nie tylko to ile pracowników będzie w niej pracowało i jaki będzie ich podział. Trzeba myśleć o tym, że jest to miejsce, w którym osoby zatrudnione będą spędzały dużą część swojego życia. Należy stworzyć im warunki zarówno do pracy jak i odpoczynku, zjedzenia posiłku i integracji z innymi osobami. Ludziom potrzeba zmiany scenerii, możliwości formowania się w grupy, pracy zarówno z zespołem jak i w samotności, tak żeby monotonia nie wkradła się w ich zajęcia.

Pamiętajmy, że, przede wszystkim to będzie miejsce dla ludzi. Również dla nas.

 

Marta Miklaszewska / www.marchitektka.com

 

 

 

 

`

 

 

 

 

 

 

 

 

1 komentarz

  1. Pingback: O biurach – mój artykuł w Law Business Quality | Marchitektka

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>