lederboard

Zuzanna Łyczkowska: Etyka w biznesie jest najważniejsza!

– Etyka w biznesie to bardzo ważna rzecz. Poza tym takie wartości jak: uczciwość, lojalność, profesjonalizm, a przede wszystkim odpowiedzialność. – mówi w rozmowie z Law Business Quality Zuzanna Łyczkowska, założycielka marki SweetArt, coach, mówca motywacyjny.

 

Dlaczego podjęłaś decyzję o założeniu własnej firmy?

– Moje motywacje były jak najbardziej pozytywne wynikające z „potrzeby bycia przedsiębiorcą”, z chęci bycia niezależnym, bycia swoim szefem oraz osiągania sukcesów w biznesie. Spotkałam partnera, który ma podobne spojrzenie na życie, samorealizowanie i postanowiłam razem z nim podjąć wyzwanie i zrealizować nasza cele. Efektem tej decyzji jest mała, ale dynamicznie rozwijająca się firma o jasno określonej wizji, do której spełnienia dążymy razem poprzez celowe działanie związane z realizacją naszych pragnień i marzeń.

Co kryje się pod marką SweetArt?

– Markę SweetArt wybraliśmy nie bez powodu. Uważamy, że każdy, którego pasją jest kreacja nowych dań, nowych smaków i designu kulinarnego, jest w pewnym sensie ARTYSTĄ. Wielu kucharzy stało się prawdziwymi mistrzami kulinarnymi, którzy przekształcili przyrządzanie dań w sztukę. Poza tym pozostaje kwestia edukacji, przekazania ludziom zasad zdrowego odżywiania, uświadamiania im, że sposób, w jaki jemy, wpływa nie tylko na nasze zdrowie, ale także na nasze samopoczucie i psychikę. Deser jest najbardziej oczekiwaną częścią posiłku, która powinna pozostawić jak najprzyjemniejsze wspomnienia. Duże znaczenie ma dobranie odpowiednich składników i ich kolorów. Nasze desery wyróżnia kolorystyka i bardzo niska kaloryczność.

Jesteś osobą, która stawia na zdrowy styl życia. Poza firmą produkującą pyszne i zdrowe desery, jesteś także trenerem personalnym, coachem zdrowia i mentorem. Skąd zainteresowanie strefą fit?

– Sport towarzyszy mi od dzieciństwa. Moi rodzice zadbali, abym poznała kilka dyscyplin sportowych, takich jak: pływanie, tenis, narty, jazda konna. Jednak prawdziwą moją pasją od kilku lat stał się jogging. Każdy z nas w swoim życiu przechodzi trudne okresy i w takich właśnie chwilach doceniłam zbawienne działanie sportu. Wkładałam tenisówki, wychodziłam z domu i biegłam kilka lub kilkanaście kilometrów. To pozwalało mi wyeliminować stres, uspokoić nerwy i przemyśleć powody moich problemów. Wracałam do domu zmęczona, ale ze świeżym i mniej emocjonalnym spojrzeniem na świat. Mówiąc o sporcie, najczęściej myślimy o zwycięzcach, ale każdy zwycięzca pozostawia za sobą kilku pokonanych. Każde zwycięstwo ma swoją cenę, którą nie zawsze opłaca się zapłacić. Sport uczy nas pokory. Uczy nie tylko wygrywać, ale też przegrywać. Pokazuje nam, ze stale musimy podnosić nasze umiejętności poprzez odpowiedni trening. Oprócz tego stajemy się wytrwalsi i bardziej zmobilizowani do ciężkiej pracy. Systematyczne uprawianie sportu to najskuteczniejszy i najtańszy sposób na uniknięcie wielu chorób. Osoby, które go uprawiają i zdrowo się odżywiają, mają nie tylko szczuplejszą sylwetkę, lepszą pamięć i koncentrację, ale także więcej radości życia.

Oferta SweetArt trafia głównie do miłośników wege i fit deserów. Ale czy tylko?

– Nasza oferta jest skierowana do szerokiej publiczności, która ceni swoje zdrowie. Mogą z niej korzystać wszyscy, także alergicy i osoby stosujące diety. Nasze desery i ciasta są przede wszystkim zdrowe i zrobione ze świeżych, odpowiednio wyselekcjonowanych produktów, pozbawione jakichkolwiek substancji chemicznych. Już Albert Einstein twierdził, że: „Nic nie przyniesie większej korzyści ludzkiemu zdrowiu oraz nie zwiększy szans na przetrwanie życia na Ziemi w tak dużym stopniu jak ewolucja w kierunku diety wegetariańskiej”, a Paul McCartney powiedział, że: „Gdyby rzeźnie miały szklane ściany, wszyscy byliby wegetarianami”.

Jakimi wartościami kierujesz się na co dzień w biznesie?

– Etyka w biznesie to bardzo ważna rzecz. Dla mnie takie wartości jak: uczciwość, lojalność, profesjonalizm, a przede wszystkim odpowiedzialność. Każdy przedsiębiorca jest odpowiedzialny za swoje decyzje dotyczące procesu produkcyjnego, jak i współżycia społecznego.

Często zarządzający przedsiębiorstwem są skoncentrowani wyłącznie na wynikach firmy, na tabelkach, wykresach i prezentacjach. Nie słuchają i nie biorą pod uwagę spostrzeżeń współpracowników niższego szczebla. Ile razy obserwowaliście w waszych korporacjach, ile trwa i jak przebiega proces decyzyjny. Ile podpisów trzeba zebrać, aby złożyć zamówienie na papier do drukarki. Takie zarządzanie firmą zabija w ludziach umiejętność podejmowania samodzielnych decyzji i odpowiedzialność za nie. W naszych małych firmach każdy musi umieć podejmować decyzje i jest za nią odpowiedzialny. Szef często nie ma czasu zajmować się drobnymi rzeczami. On myśli o zdobyciu nowych klientów, o nowych produktach i o rozwoju firmy. Często też stosunki międzyludzkie decydują o powodzeniu przedsięwzięcia. Dobry, zcementowany zespół rozumiejący interes firmy to 50% jej sukcesu. Menedżer jest odpowiedzialny za swoich podwładnych, klientów, partnerów biznesowych i jest zobowiązany dbać o ich potrzeby.

Jak skutecznie budować relacje z klientem?

– Każdy menedżer wie, ze najważniejsza w biznesie jest satysfakcja klienta. Od jakości kontaktu w dużej mierze zależy ostateczny jej sukces. Jako cel swoich działań firmy stawiają wzrost satysfakcji ze współpracy oraz stałe powiększanie się lojalności klienta. Jedynie budowanie długotrwałych więzi pozwala na rozwijanie zakresu świadczonych usług, a więc rozwój. Zarządzanie relacjami to strategia biznesowa, z której nie mogą zrezygnować nawet najmniejsze firmy.

Ktoś kiedyś powiedział, że to, co wyróżnia ludzi sukcesu, od tych, którzy odnoszą spektakularny sukces, to że ci drudzy na 90% propozycji odpowiadają „nie”. Mówienie „nie” jest bardzo ważną umiejętnością życiową i aby odnieść sukces w biznesie, należy ją stale doskonalić. Czy bycie asertywnym pomaga w drodze na szczyt?

– Asertywność to umiejętność określania własnych oczekiwań i sposobu traktowania naszej osoby przez innych. Asertywność to dbałość o własny wizerunek i własne interesy bez naruszenia wizerunku i interesów partnera. Osoba asertywna ma określony cel, kontroluje własne emocje, nie poddaje się manipulacjom i naciskom emocjonalnym innych osób. Takie zachowanie asertywne w dużej mierze pozwala nam zachować trzeźwą ocenę sytuacji i możliwości realizacji wyznaczonych celów. Asertywna komunikacja jest stanowcza, uczciwa i bezpośrednia, ale jednocześnie pozbawiona agresji czy wywoływania poczucia winy. To wyrażanie swojego zdania, praw, uczuć, potrzeb, życzeń i próśb. Trzeba pamiętać o tym, że wszyscy mamy prawo do bycia asertywnym.

Media społecznościowe to znak naszych czasów. Odgrywają znaczącą rolę w budowaniu wizerunku firmy. Czy i dla Twojego biznesu są one ważne? Gdzie reklamujesz swoje wyroby?

– Media społecznościowe odgrywają dziś bardzo ważną rolę, bowiem pozwalają przesłać informacje o naszych wyrobach i miejscach ich sprzedaży natychmiast do dużej liczby osób. Media społecznościowe są narzędziem do dialogu z klientami, poznania ich opinii i potrzeb. Facebook, YouTube i LinkedIn to najpopularniejsze portale społecznościowe. Dobór właściwego medium jest bardzo ważny – musimy podjąć decyzje, czy Facebook, czy blog lub multimedialny YouTube. My aktualnie korzystamy z Facebooka i Instagrama.

Jak ważny dla Twojej działalności jest event marketing, pokazywanie się z produktami na ciekawych eventach, targach, konferencjach?

– Najlepszą formą rozkręcenia swojego biznesu i spotykania się z ludźmi jest… event marketing. My uczestniczymy w targach i różnego rodzaju eventach, aby bezpośrednio zapoznać się z ludźmi. Jesteśmy obecni na bio bazarze w Soho Factory i na Żelaznej. Każdy event to wydarzenie, które pozwala pokazać nasze wyroby i markę. Ludzie tam obecni mają okazję poznać nas osobiście, a my staramy zainteresować naszymi produktami, informujemy ich i odpowiadamy na pytania. Kiedy ludzie zaczynają pytać, możemy im opowiedzieć naszą historię i pokazać cały nasz dorobek.

Wytrwałość, solidność, pokora. To z pewnością jest ważne w biznesie. Co jeszcze?

– Wytrwałość w dążeniu do celu, solidność, pokora to bardzo ważne cechy w biznesie, ale dorzuciłabym do tego empatię, uczciwość i chęć stałego podnoszenia swojej wiedzy. Najważniejsza jest pasja. Jeżeli to, co robisz, właśnie nią jest, to masz wielkie szczęście. Ty nie pracujesz, to naturalne przedłużenie twojego wolnego czasu. To tak jakbyś zajmował się twoim hobby. Jednocześnie trzeba pamiętać, że jesteś odpowiedzialny za firmę i twoje działanie musi opierać się na profesjonalizmie. Oczywiście musimy dbać także o interesy firmy, o personel, o naszych klientów, ale jeżeli masz dobrany zespół, to zarządzanie firmą jest łatwe.

Plany na przyszłość?

– Otwieramy nasze własne atelier, gdzie będziemy przygotowywać nasze wyroby i rozwijać produkcję nowych. Nawiązujemy ścisłą współpracę z partnerami, którzy zaproponowali nam stworzenie wspólnych punktów sprzedaży. Niedawno dostaliśmy ofertę instalacji naszego stoiska w dawnej Hali Gwardii. Otwiera się tam nowy punkt towarzysko-kulinarno-handlowy, gdzie oprócz licznych restauracji i barów będzie można miło spędzić czas i poznać kuchnie innych krajów. Będzie można kupić różne produkty spożywcze, w tym produkty ekologiczne i wegańskie. Planujemy także zainteresować naszymi produktami sklepy spożywcze i małe sieci handlowe, które są zainteresowane nowymi trendami w sposobie żywienia, przede wszystkim w sektorze deserów. Zamierzamy także wprowadzić nowe produkty lunchowo-obiadowe, takie jak różnego rodzaje sałaty, bazujące na kaszach, ryżu czy quinoa. Stale idziemy do przodu i nie odpuszczamy. Bo w końcu tylko wytrwałość i determinacja mogą doprowadzić nas do wymarzonego sukcesu!

 

Rozmawiała: Ilona Adamska

 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności