Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Jedynie 34 proc. Polek wierzy we własne możliwości, a zdaniem 71 proc. badanych jest to cecha wyróżniająca osoby pewne siebie

Według najnowszego badania pewność siebie jest ważniejsza dla kobiet niż dla mężczyzn, częściej też uważają ją za cechę pozytywną. Zdaniem ponad ⅔ Polaków pewność...
Strona głównaRozmaitości10 lat temu a dziś, czyli jak zmienia się polska branża księgowa

10 lat temu a dziś, czyli jak zmienia się polska branża księgowa

Zmiany to nieodłączna rzecz w każdej branży biznesowej – to one kształtują i decydują o dynamice rynku. Przedsiębiorcy, którzy za nimi nie nadążają, narażeni są na wyeliminowanie z gry przez bezbłędnie orientującą się w trendach konkurencję. Nie inaczej jest w sektorze usług księgowych, w którym na przestrzeni ostatniej dekady zmieniło się praktycznie wszystko, od usług biur rachunkowych po wymagania ich klientów. Jak w ciągu ostatnich 10 lat przeobrażała się polska księgowość i co wywarło na nią największy wpływ?

 

Comiesięczne wizyty w biurze rachunkowym, sporo papierologicznego zamieszania i urywające się telefony księgowych, którzy dla swoich klientów byli niemal prawą ręką w prowadzeniu biznesu – dekadę temu rynek branży rachunkowej przeżywał prawdziwy rozkwit i mało który przedsiębiorca zastanawiał się nad tym, jakie możliwości przyniesie przyszłość.

Co więcej, większość biur rachunkowych nie korzystała z zewnętrznego wsparcia w postaci systemów ułatwiających komunikację z klientem czy wysyłanie faktur, a wiele zmian musiało dokonać się przede wszystkim na poziomie mentalnym, związanym z podołaniem aktualnej rzeczywistości biznesowej i oczekiwaniom rynku.

Technologia wymusza zmiany

Transformacje rynkowe spowodowane postępem gospodarczym i technologicznym od lat kształtują biznes. Dekadę temu na rynku księgowości panowała zupełnie inna świadomość księgowych i przedsiębiorców odnośnie nowoczesnych technologii czy możliwości oprogramowania. Podstawowe programy księgowe w pełni zaspokajały potrzeby biur rachunkowych, a dodatkowe rozwiązania kojarzone były raczej ze stratą czasu i pieniędzy, niż intratną inwestycją w przyszłość firmy.

Wszystko zmieniło się wraz z powstawaniem dynamicznych firm zarządzanych przez osoby stawiające na optymalizację pracy i zaawansowane rozwiązania. Wówczas biura księgowe, które już wcześniej zobaczyły potencjał w technologicznym wsparciu swoich usług, zaczęły być bardzo konkurencyjne i wygrywać w starciu z tymi biurami rachunkowymi, które wciąż kurczowo trzymały się starzejących się schematów pracy.

– Z branżą biur rachunkowych współpracujemy już ponad 9 lat. Około 6 lat temu zauważyliśmy tendencję, że coraz więcej biur rachunkowych zaczyna poszukiwać nowych możliwości w zewnętrznych oprogramowaniach. Związane to było przede wszystkim ze współpracą z organizacjami, których procedury działania w pewnym sensie wymuszały na księgowych nowe sposoby pracy. Z drugiej strony, wcale nie rzadko kontaktowały się z nami pojedyncze biura, dostrzegające potencjał w automatyzacji czynności, które są wielokrotnie i żmudnie powtarzane w ciągu dnia. Firmy te szybko wdrożyły nowe rozwiązania i wprost mówiły nam, że dzięki technologii pozyskują coraz więcej nowych klientów. Innowacyjne oprogramowanie po prostu podnosiło ich konkurencyjność w branży i dawało do ręki oręż w postaci unikalnych usług – mówi Edyta Wojtas, wiceprezes zarządu i analityk biznesowy w SaldeoSMART.

Automatyzacja i personalizacja

Postęp w obszarze technologii nieodwracalnie wpłynął na potrzeby klientów, którzy z czasem zaczęli nie tylko przyzwyczajać się do wygodnych rozwiązań, ale również poszukiwać tych spełniających ich indywidualne potrzeby. Powszechny dostęp do Internetu i usługi mobilne zweryfikowały to, co jest biznesowi niezbędne, a z czego może zrezygnować. Jeszcze 10 lat temu jedynym „obiegiem” dokumentów było przekazywanie ich sobie w teczce, a dzisiaj można to zrobić zdalnie i do tego w pełni dostosować zakres obiegu do potrzeb własnej firmy. To, co było kiedyś opcjonalne i zbędne, dzisiaj zaczyna być nieocenionym standardem pracy, jak np. programy wspierające pracę księgowych, optymalizujące pracę czy platformy do komunikacji.

Pojęcie personalizacji zawojowało biznes, a usługodawcy dający możliwość uszycia oferty na miarę klienta, bezapelacyjnie wyprzedzili swoich rynkowych konkurentów. Nie ma się co dziwić, wszak obecnie ludzie oczekują przede wszystkim indywidualnego podejścia, nie tylko w biznesie. A współpraca z księgowością może mieć szeroki zakres, dlatego też wypracowanie indywidualnych procedur we współpracy czy dedykowany obieg  dokumentów między biurem rachunkowym a firmą to przyszłość tej branży.

– Personalizacja usług to odpowiedź na potrzeby i specyfikę współczesnych firm, a także wsparcie ich w zarządzaniu biznesem. Przedsiębiorcy widzą duże korzyści w szybszym dostępie do dokumentów czy analizowaniu firmowych danych. Podobnie jest z automatyzacją powtarzalnych czynności, która jest ogromną oszczędnością czasu pracowników i podnosi ich komfort pracy. Dzisiejsze firmy chcą inwestować w rozwiązania, które przejmą w pewnym sensie uciążliwe obowiązki, dając zespołowi więcej czasu na merytoryczną pracę – podkreśla Edyta Wojtas z SaldeoSMART.

Księgowe wyzwania XXI wieku

Jednym z największym wyzwań biur rachunkowych jest utrzymanie konkurencyjności na rynku. Innowacyjne oprogramowania rozpowszechniły się i coraz rzadziej można znaleźć biuro wierne jedynie „papierowemu” modelowi pracy. Co najważniejsze, wraz z technologią zmienia się także prawo podatkowe, a trzymanie ręki na pulsie wymaga przede wszystkim czasu na kształcenie i szkolenia. To bardzo prosta zależność: aby utrzymać wysoki poziom usług, należy zautomatyzować inne czynności, dzięki czemu księgowi zyskują czas na rozwój i nie muszą drastycznie zawyżać cen.

Z konkurencyjnością związane jest też dotarcie z ofertą do młodych przedsiębiorców, którzy powoli zaczynają stawiać pierwsze kroki w biznesie. Najnowsze pokolenie przedsiębiorców bardzo różni się od swoich poprzedników, ponieważ dla nich nowoczesne rozwiązania są standardem, do którego przywiązują szczególną uwagę. Cenią sobie współpracę zdalną, która kiedyś była niemożliwa, a dzisiaj staje się najbardziej pożądaną formą kontaktu.

Dlatego też to właśnie przed biurami rachunkowymi stoi zadanie dobrania odpowiednich do klienta rozwiązań, rozpoznanie jego potrzeb i zaspokojenie ich w możliwie najbardziej optymalny sposób. I choć wciąż na rynku istnieją księgowi opierający się technologicznej rewolucji, to jedno jest pewne – bez zmiany mentalnego nastawienia do prowadzenia własnego biura, utrzymanie się na rynkowej powierzchni będzie graniczyło z cudem.