5 wskazówek, jak odnieść sukces w środowisku zdominowanym przez mężczyzn?

Parafrazując słynne słowa pewnej piosenki „No Woman, no cry” powiedziałabym raczej: „Nie ma kobiet, nie ma biznesu”. Czemu? Według badań liderki biznesu wnoszą „inny zestaw oczu” i inny sposób myślenia niż ich męscy koledzy. W rezultacie kobiety często przodują w innowacjach, nieszablonowych rozwiązaniach, tworzeniu nowych produktów i wprowadzaniu nowatorskich strategii. Są też mistrzyniami zarządzania kryzysowego.

 

 

 

Jednak bądźmy szczere Drogie Panie, nie jest łatwo pracować w środowisku zdominowanym przez mężczyzn. To dość trudne, szczególnie dla tych pań, które dorastały lub uczyły się w żeńskiej grupie. Jako kobieta, która prawie 90% kariery spędziła wśród mężczyzn, miałam wielu męskich szefów lub czasami byłam jedyną kobietą-liderem w pokoju 40 mężczyzn. Obiecuję, że może to być również świetne doświadczenie.

Możesz odnieść sukces i otrzymać od nich więcej wsparcia i uznania, niż czasami od swojej koleżanki lub innej kobiety – liderki. Skąd to wiem? Po prostu poprzez swoje oraz wielu znajomych doświadczenie. Paradoksalnie również w życiu prywatnym moimi najbliższymi wieloletnimi przyjaciółmi są mężczyźni, a nie kobiety.

Brzmi jak misja niemożliwa? Cytując alpinistę Nimsdai Purję: „W życiu wszystko jest możliwe tylko dzięki zdecydowanemu podejściu i pozytywnemu nastawieniu”. Pozwólcie, że podzielę się z Wami 5 wskazówkami, których się nauczyłam i nadal je stosuję.

1. Bądź towarzyska, ale z klasą. Przede wszystkim jesteś kobietą. Nie musisz być mężczyzną, wyglądać ani zachowywać się jak facet. Wciąż możesz wnieść kluczową wartość do świata zdominowanego przez mężczyzn. Nie zapominaj o networkingu. Z moich obserwacji wynika, że interakcje poza biurem są najlepszym źródłem informacji i sposobem na budowanie dobrej współpracy ze współpracownikami. Dla niektórych jest to również okazja do poznania możliwości rozwoju kariery. Mężczyźni, z którymi pracowałam, regularnie wychodzili na drinki i spędzali wspólnie czas po pracy lub konferencjach biznesowych. Warto do nich dołączyć chociaż na chwilę. Nie musi to oznaczać picia więcej niż normalnie, przebywania do późnych godzin nocnych i wpadania w imprezowy nastrój. Pod koniec dnia jesteś damą i nigdy o tym nie zapominaj. Zachowaj swój styl, kobiecy urok i upewnij się, że Twoi koledzy również to docenili.

2. Nie bądź humorzasta. Skoncentruj się na pozytywach. Środowisko pracy jest i powinno być wolne od uprzedzeń związanych z płcią. Dobrym pomysłem jest oddzielenie życia osobistego od życia zawodowego. Nie musi to oznaczać bycie bezpłciowym lub bezosobowym, ale po prostu profesjonalnym. Nie chodzi też o ciągłe okazywanie radości i uśmiechanie się od ucha do ucha. Każdy ma coś w swoim życiu z czym się boryka na co dzień lub może mieć gorszy dzień. Staraj się nie mieszać pracy z domem. Nie zabieraj też spraw zawodowych ze sobą do domu. Nikt nie lubi być krytykowanym lub ocenianym negatywnie. Zamiast brać to do siebie lub jako krytykę, spójrz na to z perspektywy rozwoju i stawania się coraz lepszym nawet dla siebie. Warto pamiętać, że Twoja rola w pracy to nie Ty w życiu prywatnym i nie musisz się z nikim porównywać. Po prostu staraj się wykonywać swoją pracę najlepiej jak potrafisz. Poczuj się komfortowo ze swoim wyglądem, nie chcesz, aby Twój umysł błądził lub martwił się, że coś odciągnie Ciebie od Twojego przywództwa. Bądź uprzejma, komunikatywna, otwarta na współpracę, ale ostatecznie rób rzeczy tak, jak wiesz, że działają najlepiej.

3. Bądź odważna, konkretna, konsekwentna i asertywna. To w porządku powiedzieć czasem NIE. Ważne jest aby stawać w obronie projektów, nad którymi naprawdę chcesz pracować , a skutecznie przesuwać w czasie te dla których nie masz sił przerobowych. Nie jesteś maszyną. Promuj się i nie bój się mówić o sobie i swoich osiągnięciach. Bez względu na to jaki masz pomysł, nie bój się go wyrazić. Przedstawienie pomysłów kolegom i osobom decyzyjnym pomoże Ci zostać zauważoną. W rzeczywistości jest mniej do stracenia niż do zyskania. Jeśli ktoś się nie zgadza, to w porządku, nie ma nic złego ani niewłaściwego w odrzucaniu projektów lub konstruktywnej krytyce. To wciąż tylko praca, a błędy to także sposób na naukę. Jednak Twoje decyzje nie powinny być emocjonalne. Staraj się zachować racjonalność i formułować opinie na podstawie danych i faktów. Nie chodzi o Ciebie, ale mocne dowody przemawiające za Twoimi pomysłami i sugestiami. Wiedza to również władza w środowisku zdominowanym przez mężczyzn.

4. Działaj jak liderka, nawet jeśli tak się nie czujesz. Jeśli nie jesteś czyjąś asystentką, nie przyzwyczajaj się do zachowywania się jak byś nią była. Poza tym jesteś damą. Daj swoim współpracownikom szansę poczucia się jak dżentelmeni i z szacunkiem. Dobrze jest mieć mentora, który będzie Cię promował i wspierał w Twojej organizacji oraz który w Twoim imieniu będzie przedstawiać Cię w pozytywnym świetle przed przedstawicielami wyższego szczebla. Nie musi to być Twoja menedżerka lub menadżer ani inna kobieta, ale osoba decyzyjna i szanowana, z którą masz dobry kontakt. Jednocześnie dobrym pomysłem jest próba budowania bezpośrednich relacji z przełożonym i innymi liderami od samego początku. Doceń te osoby, które w ciebie wierzą i publicznie Cię wspierają, będą Twoim najlepszym wsparciem w osiągnięciu sukcesu.

5. Bądź sobą. Przekuj swoje słabości w swoje mocne strony. Niezależnie od tego, czy chodzi o empatię, negocjacje, umiejętności komunikacyjne, czy po prostu o instynkt macierzyński. Jeśli masz te mocne strony, baw się nimi. Paradoksalnie męska grupa bardzo często postrzega odmienne kobiece podejście jako wartość dodaną. Możesz poprawić swoją skuteczność w negocjacjach, wprowadzając umiejętności rozwiązywania problemów i swoje cechy osobowości. Nie próbuj być twardą jak mężczyźni, ale wykorzystaj swoje miękkie umiejętności. Zamiast wywierać presję na ludziach albo próbować ich zastraszyć, wykorzystaj swoją charyzmę. W ten sposób zyskasz więcej zwolenników i życzliwych współpracowników, zwłaszcza w czasie zarządzania kryzysowego.

Renata Kamińska, założycielka agencji marketingowej Kamreno, międzynarodowy marketer z ponad 12-letnim doświadczeniem w pracy z takimi markami jak IBM, Discovery Channel, TLC, KPMG, Pirelli, Kaspersky, Nokia i Space Research Centre. Zajmowała się również rebrandingiem Eurosportu.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Akceptuję zasady Polityki prywatności