6 rzeczy, które musisz wiedzieć, zanim zaczniesz prowadzić biznes

Kiedy jest odpowiedni moment, aby założyć swoją firmę? Odpowiedź na to pytanie jest paradoksalna: zawsze i… nigdy. Co mam na myśli? Otóż możesz liczyć na to, że wydarzy się coś, bo będzie dla Ciebie jednoznacznym sygnałem, że nastąpił odpowiedni czas na rozkręcenie własnego biznesu.

 

Mimo to jestem przekonana, że zawsze znajdzie się coś, co pozornie uniemożliwi Ci powzięcie tego poważnego kroku: problemy osobiste, spadek formy, dołek finansowy. Stąd prosta droga do zrozumienia, że idealny moment na założenie firmy nie nastąpi nigdy – natomiast wystarczająco dobry jest zawsze, nawet teraz. Nie ma uniwersalnego zestawu reguł gwarantujących sukces już od pierwszych dni prowadzenia biznesu. Jest jednak kilka porad, których poznanie pozwoli Ci na dobry start.

 

  1. Twoja najlepsza reklama to Ty sam

Z czym kojarzy Ci się najlepsza restauracja w Twoim mieście? Skąd wiesz, że Twój lekarz to prawdziwy profesjonalista? Dlaczego chcąc ulokować pieniądze w banku wybierasz konkretną firmę? Poza wysoką jakością usług, dobrymi produktami i odpowiednią obsługą klienta liczy się coś, czego nie da się szybko zmierzyć i ocenić. To wizerunek. Pracujesz na niego całe zawodowe życie. Kiedy następuje moment, w którym z osoby doskonalącej się w zawodzie zmieniasz się w eksperta w swojej dziedzinie? To oczywiste: w momencie, w którym Twoje umiejętności są na tak wysokim poziomie, że plasują Cię w roli specjalisty. Jeśli masz ten moment za sobą, nikt się o nim nie dowie, jeśli Ty sam tego nie zakomunikujesz. Podstawową zasadą więc jest ukierunkowanie swojego wizerunku zgodnie z pożądanym obrazem samego siebie. Jeśli będzie on współgrał z Twoimi umiejętnościami, te dwa czynniki zaczną się uzupełniać i wzajemnie działać na swoją korzyść.

  1. Rozpisz scenariusze

Niezależnie od tego czy Twój biznes to handel kryptowalutami, czy świadczenie usług kosmetycznych, przy odrobinie wysiłku możesz z dużą dokładnością policzyć, ile miesięcznie powinieneś zyskać, by móc się utrzymać i zarobić. Przygotuj kilka wersji planów miesięcznych. Sprawdź, jak wielu potrzebujesz klientów, aby osiagnąć wymarzone zyski. Policz, ile towarów czy usług jesteś w stanie sprzedać w godzinę. Wbrew pozorom wszystkie te czynniki są możliwe do weryfikacji, wobec czego od początku prowadzenia biznesu jesteś w stanie określić czy osiągane przez Ciebie wyniki są zgodne z założonym planem.

  1. Nie czekaj na oklaski

O swoim pomyśle na biznes od dawna opowiadasz rodzinie i znajomym, ale nikt nie reaguje na niego entuzjastycznie? Nie traktuj tego jako ostatecznej wyroczni. Nie zapominaj, że ludzie wokół Ciebie nie zawsze mają czas i ochotę, aby dokładnie zrozumieć Twoje idee. Część z nich bardziej ucieszy się, jeśli Ci się nie powiedzie, wobec czego tym bardziej nie zapała entuzjazmem do Twoich planów. Choć głos rozsądku osoby trzeciej jest zawsze cenny, nie czekaj na oklaski. Uwierz w siebie i zacznij tworzyć biznes na przekór powszechnym opiniom. Kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana!

  1. Bądź pierwszym klientem

Stworzyłeś swój slogan, stronę internetową, ofertę? Zdystansuj się od tego, co zrealizowałeś i zadaj sobie pytanie: czy kupiłbym to, gdybym zetknął się z taką propozycją? Bądź surowy i krytyczny. Zdystansuj się wobec swojej pracy i spróbuj zauważyć wszystkie niedoskonałości. Czy wystarczająco dobrze opisałeś dany produkt? Czy jego cena nie jest zbyt wysoka lub zbyt niska? Czy Twoja strona jest wystarczająco intuicyjna? Jeśli w Twojej opinii cokolwiek nie będzie odpowiednio zrozumiałe, potencjalni klienci odniosą podobne wrażenie.

  1. Bierz odpowiedzialność

Niezależnie od tego, jak doskonale podzielisz obowiązki wśród pracowników, na koniec miesiąca to Ty jesteś odpowiedzialny za opłacenie faktur i zrewidowanie budżetu. Własna firma, nawet mimo najbardziej zaufanych osób na pokładzie, jest wielką odpowiedzialnością. Początkowo czas Twojej pracy zdecydowanie przekroczy standardowe 8 godzin dziennie, a liczba piętrzących się rzeczy do załatwienia nie będzie się kończyć. Mimo to – to do Ciebie należy utrzymanie  firmy, nawet jeśli na Twojej drodze jest bardzo wiele przeszkód.

  1. Inwestuj czas w planowanie

Wiem, że pierwsze tygodnie rozkręcania własnej firmy to istne szaleństwo. Mimo to musisz pamiętać, że dokładniejsze planowanie pozwoli Ci na zaoszczędzenie czasu i uchroni Cię przed niepotrzebnym chaosem. Niech strategiczne działanie stanie się Twoim nawykiem.

 

Żaneta Stanisławska

 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności