Pełna automatyka budynku, monitoring parametrów powietrza, smart glass, mirror scanning, system rozpoznawania twarzy i emocji, interakcja z użytkownikami to tylko niektóre z nowoczesnych rozwiązań, które oferuje Czarny Dom w Gliwicach – pierwszy, stworzony od podstaw modelowy dom inteligentny w Polsce. O wszystkich walorach technologicznego showroomu APA Group mogli ostatnio przekonać się architekci podczas pierwszego spotkania „Technologia w Architekturze”. Marka Comitor była jednym z Partnerów projektu.
Pomysłodawcą i twórcą Czarnego Domu jest firma APA Group, lider inteligentnych rozwiązań przemysłowych i systemów zarządzania budynkami. Black House w jednym miejscu kumuluje kompleksowe rozwiązania zarówno z zakresu automatyki budynku, jak i nowoczesnego wyposażenia wnętrz. To również kreatywna przestrzeń spotkań i wymiany know-how, a także miejsce wdrażania i testowania innowacji. Budowa i wykańczanie Czarnego Domu z założenia nigdy się nie skończy, gdyż ma on nieustannie zmieniać się wraz z postępem technologicznym i dostosowywać się do aktualnie panujących trendów. Z domu mogą korzystać wszyscy, którzy chcieliby przetestować nowatorskie rozwiązania lub po prostu szukają nowoczesnej i kreatywnej przestrzeni na własne potrzeby. Otwarty w maju b.r. obiekt działa w oparciu o flagowe systemy APA Group oraz produkty partnerów, które dostosowują się do użytkownika, wchodzą z nim w interakcję i dostarczają rozwiązań ułatwiających życie.
Pod koniec czerwca b.r. w Black House odbyło się pierwsze z planowanego szerszego cyklu wydarzenie dedykowane architektom i projektantom wnętrz. Spotkanie podzielono na 4 bloki tematyczne – bezpieczeństwo, komfort, innowacja i prestiż. Goście mogli wysłuchać 10 prezentacji poświęconych tematyce wykończenia wnętrz i smart building. Wśród prelegentów znaleźli się partnerzy APA oferujący inteligentne i luksusowe rozwiązania: Philips, ISS, Multic, DataGroup, Dobra Forma, Ogrody Drama, Ecophon, Rehau, Univex oraz Comitor. Poruszane tematy dotyczyły m.in.: nowoczesnego oświetlenia, innowacyjnych systemów akustycznych, kuchni smart, rozwiązań ogrodowych, wysokiej jakości sprzętu hi-fi czy tworzyw sztucznych najnowszej generacji. Przedstawiciel marki Philips opowiedział o znaczeniu oświetlenia w życiu człowieka, wpływie natężenia oraz barwy światła na nastrój oraz kondycję psycho-fizyczną. Ewa Łusiak z firmy Comitor przedstawiła zaawansowane technologicznie i interesujące wzorniczo propozycje marek Novy oraz Kuppersbusch poprawiające komfort pracy w kuchni. Swą uwagę skupiła na innowacyjnych technologiach tłumienia dźwięków i zasysania obwodowego, które przekładają się na najwyższą jakość i ogromną skuteczność okapów Novy. Data Group zaprezentowało zalety ukrytego systemu nagłośnienia i kina domowego.
Spotkanie połączono ze zwiedzaniem showroomu firmy APA. Podczas wizyty goście mogli przekonać się, że sterowanie całym budynkiem jest możliwe z poziomu jednego interfejsu – tabletu lub smartfona, a inteligentna przestrzeń domu błyskawicznie adaptuje się do indywidualnych oczekiwań jej użytkowników. Innowacyjny system rozpoznawania twarzy oraz emocji dobiera spersonalizowany komunikat powitalny już na wejściu, potrafi również dostosować muzykę i oświetlenie do aktualnego nastroju gościa. Szyby typu ‘smart glass’ umożliwiają regulację swojej przezierności – w ciągu sekundy możemy zamienić przezroczystą powierzchnię w mlecznobiałą, tym samym tworząc bardziej intymne warunki spotkania. Kluczowym elementem łazienek jest inteligentne lustro, które wyświetla komunikaty pogodowe, zdjęcia natury oraz inne dowolne treści przesłane dzięki mirror scanning z naszego smartfona. To tylko niektóre z niespodzianek, które kryje w sobie Czarny Dom. Wszyscy odwiedzający mogli odczuć komfort i bezpieczeństwo jakie daje technologia przyszłości, a jednocześnie dowiedzieć się jakie oszczędności przynoszą rozwiązania typu smart.