Blisko 50 proc. przedsiębiorców uważa, że młode firmy upadają, ponieważ nie sprzedają swoich produktów i nie generują zysków. Co trzeci ankietowany wiąże niepowodzenia w biznesie z brakiem podstawowej wiedzy na temat marketingu, sprzedaży i zarządzania, a 20 proc. przyznaje, że ich bolączką jest zwyczajny brak czasu i robienie wszystkiego samodzielnie – tak wynika z badania przeprowadzonego w maju 2015 roku przez Tax Care na grupie blisko 700 respondentów. Jak uwolnić potencjał młodych przedsiębiorców?
Dziś każdy chce mieć swój biznes, a nowe firmy rosną jak grzyby po deszczu. W Polsce, według danych Eurostatu , udział MŚP w ogólnej liczbie przedsiębiorstw wynosi aż 99,8%, a sektor ten generuje prawie połowę polskiego PKB. Wpływa on również na sytuację na rynku pracy, bo 70% wszystkich pracujących Polaków zatrudnionych jest właśnie w sektorze MŚP. Zanim jednak młody przedsiębiorca – i jego jednoosobowa działalność gospodarcza – wskoczy do worka pod nazwą MŚP, czeka go wiele pracy i wyrzeczeń. Co jest największą barierą w pierwszym roku prowadzenia własnej firmy? Dlaczego działania reklamowe prowadzone przez młodych biznesmenów trafiają w próżnię? O to zapytaliśmy samych przedsiębiorców.
Ograniczenia
Jak wynika z sondażu przeprowadzonego w maju przez Tax Care blisko 70% przedsiębiorców uważa, że największą barierą w prowadzeniu firmy jest brak finansowania na start, a przynajmniej w pierwszym roku działalności. Co piąty przedsiębiorca sądzi, że młode firmy nie mają strategii rozwoju, która jest kluczowa na wczesnym etapie budowania biznesu, a co dziesiąty biznesmen uważa brak zespołu za istotną barierę w prowadzeniu biznesu.
– Same koszty założenia firmy nie są dziś duże. Niektórym wystarczy laptop i biurko ustawione w domowym pokoju. Gotówka jest potrzebna przede wszystkim na rozwój, nabranie wiatru w żagle. I tutaj zaczynają się schody. Bo młodym przedsiębiorcom brakuje biznesplanu. Wiele osób decyduje się na biznes, ponieważ ma ciekawy pomysł na produkt lub usługę. Ale to nie wystarczy. Nie analizują rynku, otoczenia, konkurencji. Nie stawiają sobie celów, a przecież przedsiębiorca musi mieć plan – podkreśla Adam Głos, Prezes Tax Care.
Firma wydała na początku roku poradnik dla przedsiębiorców „To Twoja Firma, 12 kroków do sukcesu”, który właśnie znalazł się na 3 miejscu bestsellerów Empiku. Za chwilę na jego podstawie zrealizowany zostanie w kilku dużych miastach w Polsce cykl konferencji dla przedsiębiorców, w którym udział weźmie wielu znakomitych prelegentów.
– Co trzeci przedsiębiorca narzeka na brak stosownej wiedzy, która pomagałaby mu w efektywnym rozwijaniu firmy. Wiadomo, że nie wszystkich porażek można uniknąć, ale stosowna dawka informacji może zwiększyć szanse na dynamiczny rozwój. Zwłaszcza, jeśli jest podana przez praktyków i ekspertów w danej dziedzinie – podkreśla Adam Głos.
Wiedza – skąd ją czerpać?
Dzisiaj przedsiębiorcy wiedzę mogą pozyskiwać z wielu źródeł: książek, portali internetowych lub biorąc udział w szkoleniach. Nie wszystkie jednak spełniają ich oczekiwania.
– Przede wszystkim brakuje im kompleksowości. Jeśli już kupujemy książkę dla przedsiębiorców to dotyczy ona albo podatków, albo sprzedaży, albo innego obszaru prowadzenia firmy. Tymczasem młody biznesmen powinien pogłębiać wiedzę na każdy temat, ponieważ to on odpowiada za strategię, planowanie, marketing, zatrudnianie i walkę o nowych klientów – podkreśla Adam Głos.
Z sondażu Tax Care wynika, że zarówno w przypadku książek, jak i szkoleń przedsiębiorcy chcą wiedzy praktycznej, a nie teoretycznej. Aż 60% pytanych uważa, że dobry poradnik dla przedsiębiorcy powinien zawierać przykłady z życia wzięte, a blisko 90%, że dobre szkolenie to takie, w którym więcej jest praktyki, niż teorii.
Odpowiadamy na realne potrzeby
Program konferencji „12 kroków do sukcesu” przedstawia wszystkie aspekty związane z prowadzeniem własnego biznesu, dzieląc je na 4 moduły tematyczne takie jak Planowanie, Zarządzanie, Promocja, Sprzedaż. Został przygotowany tak, by każdy z uczestników mógł znaleźć w nim coś dla siebie, niezależnie od tego, czy zdecyduje się na uczestnictwo w jednym spotkaniu, czy weźmie udział w całym cyklu. Z przedsiębiorcami spotkamy się w 4 miastach: Warszawie, Krakowie, Gdańsku i Wrocławiu, a do sukcesu inspirować ich będą m.in. Jacek Walkiewicz, Tomasz Kammel, czy Otylia Jędrzejczak.
Koszt udziału w jednym całodniowym spotkaniu (1 moduł) to 599 zł, jednak specjalnie dla osób zainteresowanych pełną ofertą konferencji istnieje możliwość zakupu wstępu na wszystkie 4 moduły w promocyjnej cenie: 1999 zł. W cenie biletu, poza udziałem w warsztatach są: materiały szkoleniowe, książka „To Twoja Firma”, przerwy kawowe i lunch. Właśnie ruszyły zapisy.
Więcej szczegółów można znaleźć na: www.12krokowdosukcesu.pl
fot. Piotr Serafin