Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Premiera raportu o hejcie. Nowe spojrzenie na różnice płciowe i ich wpływ na relacje społeczne

Już 15 października 2024 roku w warszawskim Teatrze Scena RELAX odbędzie się wyjątkowa konferencja, która bez wątpienia zmieni sposób postrzegania hejtu i jego wpływu...
Strona głównaRozmaitościBranża spożywcza szykuje się do świąt

Branża spożywcza szykuje się do świąt

Okres przedświąteczny to czas gorączkowych zakupów, przygotowań… Dla branży spożywczej to kilka tygodni wytężonej pracy po to, by Polacy zasiedli przy suto zastawionych stołach, zarówno w święta, jak i później w trakcie zabaw sylwestrowych. Produkty, jakie znajdą się na stołach muszą być najwyższej jakości. Jak zadba o to branża spożywcza? Jednym ze sposobów jest zastosowanie rozwiązań systemowych monitoringu temperatury.

 

Dla branży spożywczej rozpoczyna się właśnie pracowity okres przedświąteczny. W tym czasie nie tylko sklepy, ale magazyny, centra dystrybucyjne, hurtownie i dostawcy działają na pełnych obrotach, by sprostać wymaganiom klientów, którzy chętniej zaglądają do sklepów, szukając świeżych produktów najwyższej jakości do przygotowania świątecznych potraw. Z kolei zabawy sylwestrowe rozpoczną czas karnawału, gdzie równie chętnie zasiądziemy do stołu.

Karp nadal popularny

Tradycyjnie już w grudniu zaobserwować można wielkie, a co istotne niesłabnące zainteresowanie karpiem. Według danych Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w 2016 roku krajowa podaż karpia wyniosła 22,3 tys. ton, zaś szacunki na bieżący rok to podaż na poziomie 22,2 tys. ton. Niemal cały tonaż królewskiej ryby sprzedawany jest w kraju, gdyż zaledwie odpowiednio 0,6 tys. i 0,7 tys. ton przeznacza się na eksport. Co więcej według szacunków MGMiŻŚ około 95% sprzedaży karpia w Polsce przypada właśnie na okres przedświąteczny. Co to oznacza dla branży spożywczej? Ręce pełne pracy, a przecież sprzedawcy nie mogą sobie pozwolić na sprzedaż towaru, co do którego świeżości mieliby wątpliwości. Ryby należą do produktów wyjątkowo wrażliwych na każde odchylenia temperatur w całym procesie dostawy i sprzedaży. W jakich warunkach powinny być przechowywane?

  • Wędzone w suchych, czystych i chłodnych pomieszczeniach w temperaturze 2-10°C;
  • Świeże – od -1°C do +2°C;
  • Ryby i produkty rybne mrożone – poniżej -18°C;
  • Przetwory rybne i marynaty – od 0°C do +8°C;
  • Ryby i przetwory rybne wędzone – od 0°C do +10°C.

Chętnie sięgamy po wino

W okresie świątecznym więcej czasu możemy przeznaczyć na wspólne biesiadowanie. Podczas spotkań towarzyskich, czy to w gronie rodziny, znajomych czy nawet współpracowników, na stołach często pojawia się alkohol. Co warte podkreślenia, nie tylko mocny alkohol – Polacy chętnie sięgają także po wino. Według aktualnych danych Agencji Rynku Rolnego w sezonie 2015/16 w Polsce do obrotu wprowadzono 2124,86 hl wina, zaś pięć lat temu w sezonie 2010/11 – 247,88 hl, co oznacza, że w perspektywie pięciu lat liczba wprowadzonego w kraju do obrotu wina wzrosła ponad 8 razy!

Dystrybutorzy powinni pamiętać, że choć wino przechowujemy w temperaturze 10-14°C, to niemal każdy gatunek wina wymaga specjalnego traktowania:

  • wina czerwone powinny być podawane w temperaturze 15 – 18°C;
  • białe: 10 – 15°C,
  • różowe: 9 – 10°C;
  • najniższej temperatury wymagają wina musujące: od 6 do 9°C.

Automatyczny pomiar temperatury

W okresie przedświątecznym i świątecznym magazyny, centra dystrybucyjne, dostawcy działają na pełnych obrotach, by spełnić oczekiwania klientów. Jedną z większych sieci z sektora FMCG w Polsce, która stanęła przed wyzwaniem zapewnienia odpowiednich warunków w transporcie i przechowywaniu produktów spożywczych jest Eurocash, posiadający aż około 25% udziałów w branży. W jaki sposób gigant z sektora FMCG kontroluje temperaturę w hurtowniach i centrach logistycznych? Korzystając z systemowego rozwiązania opracowanego przez Blulog, polsko-francuską firmę z siedzibą w Poznaniu.

– Przy tak znaczących ilościach towaru, jakim firmy z branży spożywczej obracają w okresie przedświątecznym, skrupulatny nadzór temperatury to konieczność, by utrzymać jakość produktów i nie dopuścić do strat w towarze mówi Jérémy Laurens, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w firmie Blulog.

– System, który stworzyliśmy jest oparty na rejestratorach wielkości karty kredytowej. Urządzenia są poręczne i można je umieścić w dowolnym, wygodnym miejscu np. w magazynie czy chłodni samochodowej. Rejestratory cyklicznie dokonują pomiarów temperatury oraz ew. wilgotności w danej lokalizacji co zadany okres czasu i przesyłają je do koncentratora, który z kolei przekazuje je do  chmury obliczeniowej. Temperatura przechowywanych produktów znajduje się  pod stałą i ścisłą kontrolą, sam pomiar odbywa się bezprzewodowo, w czasie rzeczywistym, a na ewentualne odstępstwa można od razu zareagować  W razie zmian warunków, odpowiednie osoby są natychmiast informowane za pomocą SMS-a lub maila, mogąc szybko przywrócić rekomendowane parametry – dodaje Jérémy Laurens.

Eurocash, po początkowej implementacji systemu w magazynie o powierzchni 25 tys. mkw. zdecydował się na wyposażenie kolejnych magazynów i punktów dystrybucji położonych na terenie całego kraju.