Branża turystyczna się odradza – czy warto w nią inwestować?

Wydatki na bilety lotnicze amerykanów wzrosły o 548 proc. r/r. Powoli odradza się turystyka krajowa w USA i Chinach, a wolniej turystyka międzynarodowa. Także w Polsce, gdzie sektor turystyczny odpowiada za około 4,5 proc. PKB, widać ożywienie w branży.

 

Turystyka to jedna z największych globalnych branż. Jej obroty przed pandemią wynosiły 9 bln. dolarów i odpowiadały za 10,4 proc. globalnego PKB. COVID-19 uderzył w branżę z ogromną siłą, powodując jej spadek w poprzednim roku o 49 proc. Obecnie powoli się odradza, pozostaje jednak w dużym stopniu zależna od szybkości akcji szczepień. W pierwszej kolejności odradza się turystyka krajowa, szczególnie w miejscach, gdzie zawsze była najpopularniejsza jak w USA i Chinach. To turystyka krajowa odpowiada za 70 proc. globalnych przychodów z turystyki, reszta to turystyka międzynarodowa. Także w Polsce ze względu na pandemię obserwujemy zwiększone zainteresowanie wyjazdami w kraju, jednak widać też powoli odradzającą się turystykę międzynarodową. Dużym wsparciem dla branży będzie powszechne uznanie unijnego paszportu szczepionkowego, które nastąpi od 1 lipca. Kolejnym krokiem będzie uznanie tego paszportu przez inne kraje np. USA i vice versa.

Turystyka wypoczynkowa odpowiada za 80 proc. przychodów branży, podczas gdy resztę stanowi turystyka biznesowa. Meksyk jest krajem, w którym turystyka ma największy udział w PKB (15 proc). Kolejne miejsca zajmują Hiszpania (14 proc.), Włochy (13 proc.), Chiny (11,5 proc.), i Turcja (11 proc.). W Polsce ten udział wynosi około 4,5 proc.

W USA widać rosnący poziom wydatków na wyjazdy. Bieżące raporty z wydatków amerykanów z wykorzystaniem kart kredytowych pokazują, że wydatki na loty wzrosły o 548 proc. r/r, wynajem samochodów 301 proc., hotele 277 proc. Dzieje się to przy ogólnym wzroście wydatków konsumenckich o 36,2 proc.

Ważny element branży turystycznej stanowią linie lotnicze. Według danych Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) za kwiecień 2021 roku, globalne przychody przewoźników przeliczone na 1 km (RPK) są 65,5 proc. niższe niż w tym samym miesiącu w 2019 roku. W przypadku podróży międzynarodowych jest to -87,3 proc., a krajowych -27,7 proc. Co ciekawe rynek przelotów krajowych w Chinach wzrósł o 6,8 proc., a w Rosji o 11 proc. i jest powyżej poziomu sprzed pandemii.

Do budowy portfela inwestycyjnego opartego o branżę turystyczną możemy wykorzystać fundusze ETF na przykład US Global Jets, inwestujący w linie lotnicze. Można także zbudować portfel z poszczególnych spółek jak sieci hoteli np. Hyatt czy Melia, czy firmy oferujące rejsy wycieczkowe np. Royal Caribbean, czy Norwegian Cruise Line. Także całe gospodarki krajów z dużym udziałem turystyki w PKB np. Meksyk czy Hiszpania powinny odczuć efekt odradzania się branży. Można w nie inwestować poprzez ETF lub indywidualne akcje z branż, niekoniecznie związanych z turystyką.

Inwestując swoje środki, warto postawić na dywersyfikację, czyli na zróżnicowanie swojego portfela inwestycyjnego w taki sposób by znalazły się w nim zarówno spółki krajowe, jak i zagraniczne, a także spółki z różnych sektorów gospodarki. Z uwagi na wzrost gospodarczy, rosnącą inflację i zwiększające się prawdopodobieństwo podwyżek stóp procentowych mamy ostatnio do czynienia z rotacją zainteresowania poszczególnymi branżami. Zainteresowanie inwestorów skupia się obecnie w większym stopniu na branżach i spółkach cyklicznych, czyli takich, które są w największym stopniu beneficjentami wzrostu gospodarek.

Analiza branżowa to popularny i bardzo pomocny inwestorom sposób służący analizie sytuacji na giełdzie. Najpierw wybieramy konkretną branżę, która wydaje nam się atrakcyjna w obecnej sytuacji.

A później dokonujemy szczegółowej analizy poszczególnych spółek z danej branży, sprawdzając przede wszystkim wskaźniki finansowe takie jak np. C/Z czy EPS (zysk na jedną akcję), jak i model biznesowy firmy oraz strategię. W ten sposób dobieramy spółki do naszego portfela inwestycyjnego. Możemy także w niektórych wypadkach inwestować w całe branże na przykład wtedy, kiedy kupujemy fundusze ETF lub portfele tematyczne dedykowane dla konkretnego sektora. To może być ciekawa opcja dla mniej doświadczonych inwestorów.

Bieżące dane dotyczące wydatków z dnia 3.06.2021, 7-dniowa średnia r/r.

Paweł Majtkowski jest analitykiem eToro na polskim rynku, który będzie dzielił się swoim cotygodniowym komentarzem na temat najnowszych informacji giełdowych. Paweł jest uznanym ekspertem rynków finansowych z dużym doświadczeniem jako analityk w instytucjach finansowych. Jest on też jednym z najczęściej cytowanych ekspertów w dziedzinie gospodarki i rynków finansowych w Polsce. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim. Jest także autorem wielu publikacji z zakresu inwestowania, finansów osobistych i gospodarki.

eToro zostało założone w 2007 roku w celu globalnego otwarcia rynków inwestycyjnych, aby każdy mógł handlować i inwestować w prosty oraz przejrzysty sposób. Platforma eToro umożliwia ludziom inwestowanie w wybrane przez nich aktywa, od akcji i towarów po kryptowaluty. Jesteśmy globalną społecznością ponad 20 milionów zarejestrowanych użytkowników, którzy dzielą się swoimi strategiami inwestycyjnymi, ponieważ platforma daje możliwość kopiowania działań tych użytkowników, którzy odnieśli największy sukces. Dzięki prostej i intuicyjnej obsłudze użytkownicy mogą z łatwością kupować, przechowywać i sprzedawać aktywa, monitorować swój portfel w czasie rzeczywistym oraz dokonywać transakcji w dowolnym momencie.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności