Na rynku pracy w Polsce panuje znaczące ożywienie. Jakie postawy przyjmują kandydaci w tych okolicznościach? By to sprawdzić, zespół Pracuj.pl przeprowadził badanie „Polacy w nowym środowisku pracy”. Jak się okazuje, co trzeci z nas szuka aktywnie nowego pracodawcy, tyle samo zmieniło pracę w ostatnich dwóch latach. Najczęstszą motywacją do tego pozostają zarobki, ale istotne są także renoma firmy i stabilność stanowiska.
Wyniki badań w skrócie:
-
31% Polaków badanych przez Pracuj.pl aktywnie szuka nowej pracy.
-
85% respondentów jest otwartych na nowe możliwości pracy.
-
Co czwarty respondent zmienił w pandemii model zatrudnienia.
-
Co trzeci badany Polak zmienił pracę w ciągu ostatnich dwóch lat.
-
Zarówno o pozostaniu w pracy, jak i odejściu decydują najczęściej zarobki.
Ciekawe czasy w świecie pracy

Co trzeci szuka pracy


Pieniądze to nie wszystko, ale…

– Ostatnie dwa lata pokazały wszystkim, jak warunki zewnętrzne, niezależne od nas, mogą zmienić całe dotychczasowe życie, w tym rynek pracy. Zmiany, które nastąpiły i ciągle następują w firmach, są duże i dotyczą nie tylko pracy zdalnej czy hybrydowej. Na początku pandemii ludzie tracili pracę, a teraz pracodawcy pilnie poszukują pracowników w różnych branżach. Kandydaci podchodzą otwarcie do nowych propozycji zawodowych. Już badanie Pracuj.pl ze stycznia 2021 pokazało, że 9 na 10 Polaków było wówczas otwartych na nowe oferty pracy. Wyniki najnowszego badania z września i października podtrzymują te tendencje. Co warto podkreślić, międzynarodowe badania i statystyki udowadniają, że sytuacja wzrostu zapotrzebowania na pracowników dotyczy niemal całej Europy, choć Polska wyróżnia się na tle reszty kontynentu – komentuje Konstancja Zyzik, Menedżerka ds. Pozyskiwania Talentów i Rozwoju Pracowników w Grupie Pracuj.

Na co zwracamy uwagę w ofertach pracy


– Nasze badanie pokazuje, że Polacy świadomie wybierają pracodawców, szukając o nich informacji i opinii. Często renoma pracodawcy jest ważniejsza dla kandydata niż benefity lub inne obietnice, zawarte w ogłoszeniu. Kandydaci w zalewie ofert pracy starają się wybrać te, które niosą dla nich prawdziwą nadzieję na polepszenie swojego życia zawodowego. Dobra opinia, reputacja, uznanie – to elementy, które w świadomości respondentów świadczą o stabilności pracodawcy. One wydają się być dla kandydatów gwarantem bezpieczeństwa, a także dobrych warunków pracy w różnych okolicznościach – mówi Agata Grzejda, ekspertka ds. komunikacji wewnętrznej w Grupie Pracuj.

Rekrutacja czym krótsza, tym lepsza
