Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Czy 2025 będzie kolejnym rokiem walki o przetrwanie dla sektora TSL?

Rok 2024 miał być początkiem oddechu dla branży transportowo-spedycyjnej. Jednak rzeczywistość brutalnie zweryfikowała optymistyczne prognozy. Firmy logistyczne, a także transportowe i spedycyjne zmagają się...
Strona głównaRozmaitościCoaching on the job dla nowo zatrudnionych pracowników

Coaching on the job dla nowo zatrudnionych pracowników

Czy zastanawiałeś się kiedyś, jakie korzyści możesz odnieść jako szef, decydując się na wprowadzenie w swoim zespole coachingu? Bardzo istotny z punktu widzenia dobrego funkcjonowania firmy jest coaching nowo zatrudnionych osób. Rozpoczynanie pracy w nowych warunkach i w nowym otoczeniu dla większości osób nie jest komfortową sytuacją. Nowo zatrudniony pracownik przychodzi do pracy z wieloma obawami: martwi się, czy się sprawdzi, i zastanawia się, czy uda mu się w pełno wykorzystać umowę na czas określony, żeby pokazać zwierzchnikom swoją wartość oraz umiejętności, które może wnieść do zespołu. Chcąc spełnić pokładane w nim nadzieje, nowy pracownik sięga po różne metody osiągania wyznaczonych celów. Niektóre z nich, z punktu widzenia szefa mogą się wydawać nieopłacalne – wprawdzie koniec końców udaje się cel osiągnąć, ale koszt, które zostały poniesione przeczą prawom ekonomii.

 

 

Najbardziej ten problem widać w strukturach działu sprzedaży. Zadaniem handlowców jest sprzedawać, przy czym są oni precyzyjnie rozliczani z wyników. Jednocześnie zdarza się, że w doborze konkretnej formy sprzedaży handlowcy pozostawieni są samym sobie.

Kiedy zastosować coaching on the job?

W procesie uczenia się i opanowywania nowych technik sprzedaży handlowcy powinni otrzymać wsparcie ze strony szefa wcielającego się w rolę coacha. Dzięki temu cały proces pozyskiwania przez sprzedawcę niezbędnej wiedzy może zostać przyspieszony, a negatywne skutki nauki metodą prób i błędów zminimalizowane. Umiejętność skutecznej sprzedaży, a potem utrzymywania wieloletniej, owocnej współpracy z klientem nie jest sprawą prostą i nie opiera się na zapamiętaniu jakiejś konkretnej formułki. Jest to proces złożony. W relacjach międzyludzkich w każdej sytuacji jest przynajmniej kilka sposobów postępowania i skutecznego rozwiązywania problemów. Warto pamiętać, że często o wiele łatwiej jest określić, czego nie należy robić, niż podać, co byłoby w danej sytuacji najlepszym rozwiązaniem. Warto prowadzić coaching on the job wśród nowo pozyskanych pracowników. Choć może to być czasochłonne i wymagać od Ciebie dużego zaangażowania, możesz dać pracownikowi takie wsparcie, że uda mu się uruchomić własny potencjał, co jednocześnie przełoży się na sukces Twojego zespołu, a także firmy. Pamiętaj jednak, że coaching nie jest złotym środkiem na wszystko. Sama praca szefa z podwładnymi przy wykorzystaniu metod coachingu narzędziowego nie gwarantuje automatycznie sukcesu. Na powodzenie podjętych działań wpływa wiele czynników, w tym również niezwiązanych z procesem coachingowym. Warto zatem, aby szef równie sprawnie jak z coachingu korzystał z delegowania, monitorowania, doradzania czy prowadzenia szkoleń.

Co daje coaching on the job Tobie i Twoim pracownikom?

Skorzystanie z narzędzi coachingu daje realną szansę podniesienia kwalifikacji zespołu, w ślad za tym realizacji postawionych przed szefem zadań, nie jest jednak złotym środkiem i receptą na wszystkie deficyty umiejętności podwładnych i kłopoty szefa. Postrzeganie coachingu jako sposobu rozwiązywania wszelkich problemów z pracownikami było charakterystyczne dla menedżerów w Polsce w latach 90-tych, kiedy wielu zachwyciło się nową metodą. Dziś większość osób na stanowiskach kierowniczych w naszym kraju ma już zdecydowanie lepszą wiedzę na temat tego, czym jest, a czym nie jest coaching. Nadal jednak trafiają się osoby, które uważają, że jest to metoda odpowiednia na wszystkie problemy związane z zespołem. Coaching nie stanowi jednak panaceum i nie rozwiąże wszystkich problemów, które stoją przed szefem. Warto jednak się na niego zdecydować, gdyż skutkami niewdrożenia coachingu on the job może być brak transfer wiedzy w zespole oraz spadek motywacji wśród Twojego teamu.

Robert Zych – współwłaściciel firmy szkoleniowej Kontrakt OSH. Autor książek: „Lider sprzedaży”, „Gen Sprzedawcy”, „Szef w roli coacha” „Klient w centrum uwagi”,  „Szef w relacji z zespołem” oraz najnowszej – „Szefie, angażuj zespół” .

 

 

Poprzedni artykuł
Następny artykuł