Kiedyś, aby rozpocząć biznes potrzebne były własne środki finansowe, pożyczka od rodziny albo przyjaciół lub kredyt na wiele lat. Teraz czasy się zmieniły. Wystarczy zarazić ludzi swoją ideą, pokazać wartości, na jakie stawiamy i odnaleźć innych, którzy myślą podobnie. Jak to zrobić? Najlepiej poprzez media społecznościowe i za pośrednictwem stron crowdfundingowych. Dzięki nim możemy zaprosić do świata naszej marki osoby w całym kraju, a nawet z całego świata, mając do pokazania zaledwie prototyp produktu.
Dziś największą i najbardziej rozpoznawalną platformą crowdfundingową na świecie jest Kickstarter. W zeszłym roku na ponad 125 tys. projektów zebrano na portalu ponad 3 miliardy dolarów[1]. Kickstarter jest platformą amerykańską, ale ma zasięg międzynarodowy. Zgłaszane projekty są bardzo różnorodne– od branży modowej, przez gadżety do kuchni, aż po nowe technologie.
– W środowisku startupowym finansowanie crowdfundingowe jest bardzo popularne. Postanowiłem skorzystać z tej możliwości, bo chcę trafić z moim projektem do konkretnej grupy odbiorców – do ludzi dla których ważna jest jakość, oryginalność i przede wszystkim doceniających wartości – tłumaczy Kamal Jahid, Marokańczyk mieszkający w Polsce, który na Kickstarterze postanowił zebrać pieniądze na swój projekt.
– Moja marka Meqnes łączy tradycję i nowoczesność, dwie kultury, które są mi bliskie. Jestem Marokańczykiem, ale mieszkam w Polsce. Od zawsze interesuje się modą. W moim rodzinnym kraju ręczne szycie skórzanych wyrobów jest tradycją. Niestety ginie ona w zalewie taniej, masowej produkcji. W Polsce znalazłem idealny surowiec – grube, roślinnie garbowane skóry, dzięki którym możemy szyć eleganckie i trwałe torby podróżne. Na platformie Kickstarter mam możliwość zbudowania społeczności, która zrozumie moją markę i da temu świadectwo poprzez wsparcie finansowe – twierdzi Kamal Jahid, który od 10 maja br. zdążył już zebrać na Kickstarterze ponad 18 tysięcy dolarów na realizację swojego pomysłu. Jego kampanię można zobaczyć na: https://www.kickstarter.com/projects/meqnes/meqnes-vintage-leather-weekender-by-moroccos-last?ref=cpnw7u
Jedną z polskich platform crowdfundingowych jest strona Wspieram.to. Twórcy swoją stronę określają jako polski Kickstarter i Indiegogo. Wspieramto.pl powstało jako platforma do wpierania osób kreatywnych, aby pomóc w promocji niestandardowych pomysłów i w znalezieniu właściwych odbiorców. Opublikowanie pomysłu na platformie crowdfundingowej wymaga odwagi, bo swój patent, często długo skrywany, trzeba przedstawić szerszemu gronu, nie mając pewności czy ten spodoba się internautom. Jednak historie marek i pomysłów, które zaczynały od zbiórki na Wspieramto.pl pokazują, że w grupie jest siła i nie ma czego się obawiać.
O tym, że akcje crowdfundingowe to przepis na sukces, przekonał się Bogusław Szedny. Dzięki wsparciu społeczności portalu PolakPotrafi.pl mógł wydać swoją pierwszą książkę „XII SUGESTII – przewodnik do szczęśliwego życia” zawierającą porady na temat tego, jak cieszyć się życiem i w czym można szukać powodów do radości. Chciał pomóc innym, przekazać coś optymistycznego, ale okazało się, że to najpierw ci, których chciał obdarować pozytywnym przekazem, wsparli go w realizacji planu.
– Kiedyś ludzie mówili, że nie mogą rozpocząć własnego biznesu, bo nie mają pieniędzy. Dzisiaj już nie ma wymówek. Każdy kto ma dobry pomysł, pasję i robi coś od serca, może liczyć na wsparcie nieznajomych, a w konsekwencji, na sukces swojego pomysłu – mówi Bogusław Szedny.