Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Czy 2025 będzie kolejnym rokiem walki o przetrwanie dla sektora TSL?

Rok 2024 miał być początkiem oddechu dla branży transportowo-spedycyjnej. Jednak rzeczywistość brutalnie zweryfikowała optymistyczne prognozy. Firmy logistyczne, a także transportowe i spedycyjne zmagają się...
Strona głównaRozmaitościCzechy, Słowacja i Chorwacja najczęściej odwiedzane przez Polaków w Europie Środkowo-Wschodniej

Czechy, Słowacja i Chorwacja najczęściej odwiedzane przez Polaków w Europie Środkowo-Wschodniej

Zgodnie z najnowszym raportem podróżniczym[1] przygotowanym przez PayPal i pracownię badawczą GfK, Polacy podróżujący po Europie Środkowo-Wschodniej szczególnie doceniają atrakcyjne ceny i wyjątkowe dziedzictwo kulturalne tej części Europy.

 

Ze względu na bogactwo i różnorodność Europy Środkowo-Wschodniej, polscy turyści mają wiele możliwości do wyboru. W przeciągu ostatnich trzech lat, najpopularniejszym kierunkiem wyjazdów Polaków w regionie były Czechy, które odwiedziło 45% polskich badanych. Zgodnie z raportem, Słowacja i Chorwacja uplasowały się na drugim i trzecim miejscu, i zostały odwiedzone przez odpowiednio 42% i 30% naszych obywateli.

Wybór krajów, do których podróżują Polacy związany jest z najczęściej wybieranym rodzajem wakacji. Największa grupa Polaków odwiedzających Europę Środkowo-Wschodnią w ciągu ostatnich trzech lat udała się na wypoczynek (78%) i zwiedzanie (44%). Inne popularne rodzaje wyjazdów wśród polskich obywateli to wyjazdy na konkretne wydarzenia (wybrane przez 10%), wyjazdy edukacyjne (10%) oraz w celu odwiedzenia przyjaciół lub rodziny (10%). Tylko 6% badanych podróżowało na wydarzenia sportowe.

 

Piękne krajobrazy i atrakcyjne ceny to główne powody podróży do Europy Środkowo-Wschodniej

Ogólna opinia na temat podróży do Europy Środkowo-Wschodniej potwierdza, że Polacy polecają takie wyjazdy ze względu na piękne krajobrazy i atrakcyjne ceny.

Większość Polaków woli wyjeżdżać do krajów Europy Środkowo-Wschodniej latem i na okres tygodnia. Na taki wyjazd, 35% turystów wydaje od 2 tys. do 4 tys. złotych, a 24% od 1 tys. do 2 tys. złotych. Najpopularniejszą okazją do wyjazdów do krajów regionu są oczywiście coroczne wakacje, a także weekendy i święta.

Decyzja odnośnie miejsca wypoczynku w Europie Środkowo-Wschodniej jest podyktowana przede wszystkim ceną i dobrą opinią wśród znajomych (wybrane jako ważne odpowiednio przez 82% i 77%). Inne ważne czynniki to dobre opinie w Internecie (wybrane jako ważne przez 76% turystów), spokój (74%) oraz opcje wyboru płatności (57%).

– Jedną z najlepszych rzeczy w Europie Środkowo-Wschodniej jest unikalna i tętniąca życiem atmosfera. Niezależnie od tego czego szukasz, w ciągu kilku godzin jazdy od domu, z łatwością możesz zobaczyć piękne wyspy w Grecji, pojeździć rowerem dookoła Balatonu, pospacerować wąskimi uliczkami starej Pragi lub zachwycać się zapierającymi dech w piersiach krajobrazami w Tatr – podsumowuje Matt Komorowski, Dyrektor Zarządzający PayPal w Europie Północnej i Środkowej.

– To co ułatwia podróżowanie i daje turystom poczucie spokoju jest możliwość szybkich i wygodnych płatności za hotel, lot czy bilety do muzeum. W takiej sytuacji, bardzo wygodnym rozwiązaniem może być uruchomienie płatności przez PayPal One Touch, który zapamiętuje dane do logowania i w ten sposób umożliwia podróżnym płatności za pomocą jednego kliknięcia, również na urządzeniach mobilnych. Dzięki tej usłudze, zamiast tracić czas na wypełnianie formularzy płatniczych dla każdej transakcji, turyści mogą cieszyć się wyjazdem.

 

Polacy podróżują po regionie samochodem

Najbardziej popularnym środkiem transportu jest samochód, który jest wybierany przez 54% polskich podróżujących po Europie Środkowo-Wschodniej. 39% z nas decyduje się na samolot, a 20% na autobus. Jeżeli chodzi o zakwaterowanie, większość Polaków zatrzymuje się w hotelu (57%), wynajętym mieszkaniu lub domu (26%) lub w hostelu (24%).

Decyzja odnośnie miejsca wypoczynku w Europie Środkowo-Wschodniej jest podyktowana przede wszystkim ceną i dobrą opinią wśród znajomych (wybrane jako ważne odpowiednio przez 82% i 77%). Inne ważne czynniki to dobre opinie w Internecie (wybrane jako ważne przez 76% turystów), spokój (74%) oraz opcje wyboru płatności (57%).

 

Polacy wybierają płatności online

Większość wakacyjnych wydatków w Europie Środkowo-Wschodniej opłacana jest gotówka (78%), a także kartami kredytowymi (43%). Rola płatności internetowych jest jednak znacząca – tylko 33% polskich turystów twierdzi, że woli płacić podczas podróży offline. Ciekawostką jest, że turyści w wieku 55+ mają podobne preferencje jak cała przebadana grupy respondentów. – 51% z nich również wybiera płatności online. 65% polskich turystów wybiera sposób płatności biorąc pod uwagę ich bezpieczeństwo i wygodę.

34% podróżnych opłaciło część wydatków w trakcie swoich ostatnich wakacji za pomocą PayPal – platforma płatnicza online jest wyjątkowo popularna przy płatnościach za nocleg wśród młodszych podróżujących i wybiera ją 42% badanych w wieku 18-14 lat.

Internet staje się jednym z głównych kanałów informacji dla turystów. Co prawda, 58% Polaków rozpoczyna przygotowanie do podróży sprawdzając opinie znajomych, ale 55% równocześnie weryfikuje te informacje za pomocą wyszukiwarek internetowych. 27% polskich podróżnych wykorzystuje w celu znalezienia informacji o zakwaterowaniu, atrakcjach, kulinariach czy sprawach administracyjnych również media społecznościowe. Tylko 32% badanych polega na informacjach znalezionych offline.

 

Polacy czują są dumni ze swojego kraju i jego wartości turystycznej

Polacy czują są dumni ze swojego kraju i jego wartości turystycznej – 92% z nich zarekomendowałoby odwiedzenie Polski zagranicznym turystom. Tylko 4% badanych nie zrobiłoby tego, a 4% twierdzi, że nie ma zdania w tej kwestii.

Respondenci z innych przebadanych krajów , takich jak Czesi czy Węgrzy, są równie dumni ze swojego kraju (92% z nich poleciłoby odwiedzenie swojego kraju). Najbardziej przekonani o wartości turystycznej swojego kraju są Grecy: 99% badanych z tego kraju zarekomendowałoby odwiedzenie swojej ojczyzny zagranicznym turystom.

W opinii Polaków, najbardziej atrakcyjnymi miejscami w kraju dla zagranicznych turystów jest Kraków, wskazany przez 50% badanych. Mazury, Bieszczady i Tatry zostały wskazane przez 32%, 11% i 10% badanych.

 

Czesi i Węgrzy chętnie odwiedzają swoich sąsiadów

Podróżowanie po Europie Środkowo-Wschodniej jest popularne również wśród naszych południowych sąsiadów. Jak pokazuje badanie, 42% Czechów, 17% Węgrów i 12% Greków odwiedziło Polskę w ciągu ostatnich trzech lat. 47% Węgrów było w Chorwacji, a 44% Greków odwiedziło w ciągu ostatnich trzech lat Bułgarię.

– Europa Środkowo-Wschodnia ma wiele pięknych miejsc i atrakcji, które warto odwiedzić. W Polsce warto zobaczyć okolicę Kłodzka, w tym szczególnie nowo wybudowany park MiniEuroland i Nową Rudę (uzdrowisko). Grecja oferuje czyste morze i plaże, wspaniałą kulturę oraz niesamowitą kuchnię. Chorwacja jest szczególnie wygodna dla podróżujących samochodem i szczególnie popularna wśród Czechów, jako, że można też przy okazji zobaczyć Dubrovnik, Split lub Zadar oraz wyjątkową przyrodę, parki i jeziora – komentuje jeden z Czeskich badanych.

Spośród wielu popularnych miejsc w Europie Środkowo-Wschodniej, badani podkreślają również wartość turystyczną wielu nieodkrytych miejsc, takich jak np. Bałkany:

– Oprócz popularnych miast takich jak Praga czy Budapeszt, warto również pojechać do mniej znanych rejonów takich, jak np. Bałkany. I to nie tylko na wybrzeże, ale również do Serbii czy Macedonii, które mają wspaniałą atmosferę i pogodę, która zachęca do spacerów w miastach i poza nimi. – mówi jeden z polskich respondentów.

 

[1]Raport Podróże 2017, międzynarodowe badanie przeprowadzone przez GFK na zlecenie PayPal w czerwcu 2017 roku w Polsce, na Węgrzech, w Grecji i Czechach. Badanie zostało przeprowadzone poprzez kwestionariusz online (CAWI) pośród 5000 użytkowników internetu, w wieku 18+ (Polska N=1014, Czechy N=1030, Węgry N=1019, Grecja N=1000). Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze polskich, węgierskich, greckich i czeskich internautów pod względem płci, wieku, wykształcenia i wielkości.