Czekasz tydzień na telefon z rekrutacji? Dla wielu to już za długo. W świecie pracowników fizycznych czas to nie tylko pieniądz – to jeden z kluczowych czynników decydujących o pozostaniu w procesie rekrutacji lub rezygnacji z niego. Z badania Pracuj.pl wynika, że aż 26% przedstawicieli zawodów fizycznych uważa, że proces rekrutacji nie powinien trwać dłużej niż 7 dni. Kolejne 33% oczekuje zamknięcia procesu w dwa tygodnie. Jeśli trwa dłużej, ponad połowa kandydatów może zrezygnować z rekrutacji, zanim usłyszy jakąkolwiek decyzję.
Odpowiedź po tygodniu – albo kandydat szuka dalej
Aż 6 na 10 badanych pracowników fizycznych wskazuje, że maksymalny czas rekrutacji, jakiego oczekują od potencjalnego pracodawcy, to dwa tygodnie. Co czwarty nie chce czekać nawet tyle – siedem dni to dla niego granica, po której traci zainteresowanie ofertą. Dla firm oznacza to konieczność dopasowania procesu do oczekiwań rynku.
To szczególnie istotne w kontekście faktu, że aż 86% pracowników fizycznych poszukiwało nowej pracy w ciągu ostatnich dwóch lat, a 36% planuje to zrobić ponownie w najbliższym czasie. Konkurencja o kandydatów rośnie – a czas reakcji pracodawcy staje się jednym z kluczowych czynników przewagi.
– Rekrutacja to dziś nie tylko wybór pracownika przez pracodawcę, ale i odwrotnie – to pracodawca musi przekonać kandydata, że warto do niego dołączyć. W zawodach fizycznych, gdzie liczy się konkret, liczy się też uczciwe podejście: jasne warunki, szybka informacja zwrotna, realna szansa zatrudnienia. Dlatego tak ważne są przejrzyste ogłoszenia i sprawna komunikacja. Dla osób szukających pracy ważna jest świadomość, że mają prawo oczekiwać jasnych zasad i szacunku do swojego czasu. Jeśli ogłoszenie jest nieczytelne, a odpowiedź od firmy nie nadchodzi – warto szukać dalej – mówi Luiza Szczepara, Ekspert ds. Rozwoju Sprzedaży w Pracuj.pl, odpowiedzialna za obszary profesjonalne, w tym sektor pracy fizycznej.
Co zniechęca do aplikowania? Nie tylko brak odpowiedzi
Prawie połowa pracowników fizycznych (49%) deklaruje, że zdarzyło im się nie otrzymać żadnej odpowiedzi po wysłaniu CV.
Czas to niejedyny powód, dla którego kandydaci rezygnują z aplikowania. Największym zniechęceniem są zbyt niskie zarobki – tak wskazuje aż 59% badanych. Ale równie istotne są braki w ogłoszeniach – takie, jak brak informacji o wynagrodzeniu (48%), nieczytelny opis obowiązków (43%) czy brak jasno wskazanej lokalizacji miejsca pracy (41%). Kandydaci oczekują konkretów – i nie chcą marnować czasu na oferty, które nie są dla nich przejrzyste.
– Aż 6 na 10 pracowników fizycznych będzie rozczarowanych, jeśli rekrutacja potrwa dłużej niż dwa tygodnie. Dla nich czas ma ogromne znaczenie – i nie chodzi tylko o tempo wykonywanej pracy, ale też o szacunek, jakiego oczekują w procesie rekrutacji. Brak odpowiedzi, długie oczekiwanie, nieczytelne ogłoszenia – to sygnały, które mogą zniechęcać nawet najlepszych kandydatów. Dziś, jeśli pracodawca nie działa szybko i uczciwie, ryzykuje, że straci wartościowe osoby jeszcze zanim zdąży je poznać – komentuje Rafał Kopczyński, Ekspert ds. Rozwoju Sprzedaży w Pracuj.pl, odpowiedzialny za obszary profesjonalne, w tym sektor pracy fizycznej.
Kto chce zatrudniać, musi działać szybko
We współczesnej rekrutacji szacunek obu stron dla swojego czasu ma ogromne znaczenie. Sprawność działania pracodawcy może zadecydować o sukcesie procesu – zwłaszcza w przypadku stanowisk fizycznych, gdzie rekrutacje są często znacznie krótsze, niż ma to miejsce np. w sektorze pracy biurowej.
Kandydaci coraz większą wagę przywiązują nie tylko do samych warunków zatrudnienia, ale także do przejrzystości procesu i wiarygodności ogłoszeń. Stąd rośnie znaczenie serwisów z ofertami pracy, które prowadzą weryfikację ogłoszeń i pracodawców, dbając o jakość publikowanych ofert i bezpieczeństwo kandydatów. Na wybranych portalach, takich jak Pracuj.pl, firmy muszą spełnić określone kryteria, zanim ich ogłoszenia trafią do użytkowników. Dla wielu osób poszukujących pracy, to istotna różnica – zwłaszcza w sytuacji, gdy w mniej moderowanych kanałach zdarza się, że pojawiają się nieprawdziwe oferty i próby wyłudzeń.
Aż 87% badanych deklaruje, że weryfikacja pracodawców przez Pracuj.pl zachęca ich do korzystania z serwisu. W warunkach rosnącej konkurencji i niepewności na rynku pracy, zaufanie do źródła ogłoszenia staje się równie ważne, co sama treść oferty.
O BADANIACH
Badanie “Rynek pracowników fizycznych” zostało przeprowadzone w grudniu 2024 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 727 Polaków w wieku 18-65 wykonujących zawody fizyczne. Struktura próby była kontrolowana biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.
Wyniki powyżej opisanego badania wzbogacono o dane z ankiety przeprowadzonej w marcu 2025 roku z wykorzystaniem narzędzia Webankieta wśród użytkowników serwisu Pracuj.pl. Ankieta miała charakter ilościowy i była dostępna online. W badaniu wzięły udział osoby aktywne zawodowo, wykonujące głównie prace fizyczne. Celem badania było zebranie opinii pracowników na temat znajomości i przestrzegania praw pracowniczych oraz ich doświadczeń związanych z reagowaniem na nieprawidłowości w miejscu pracy.