Kreatywność od zawsze była uznawana za domenę człowieka, jednak błyskawiczny rozwój sztucznej inteligencji zaczyna to kwestionować. Badania pokazują, że AI jest w stanie generować idee na poziomie 1% najbardziej kreatywnych ludzkich twórców. Jak zatem technologia wpływa na branżę kreatywną i co może przynieść przyszłość?
Kreatywność w erze cyfrowej – nowe wyzwania dla twórców
W erze cyfrowej kreatywność twórców musi mierzyć się z wieloma wyzwaniami, m.in. ogromną ilością treści, szybko zmieniającymi się trendami czy rozwojem licznych narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji.
Polski ekspert od marketingu, Jakub Biel, podczas swoich szkoleń powtarza, że kreatywność to nic innego jak dobrze rozwinięta pamięć skojarzeniowa. Może się zatem nasuwać myśl, że bazy danych AI to gotowe zbiory materiałów do wykorzystania. Jednak czy roboty potrafią je ze sobą odpowiednio kojarzyć, czy to już umiejętność charakterystyczna dla człowieka?
Gdzie kończy się kreatywność, a zaczyna efektywność?
Na amerykańskim Uniwersytecie Montany przeprowadzono badania mające na celu sprawdzić, jak pomysły generowane przez ChatGPT wypadają na tle kreatywnych koncepcji tworzonych przez ludzi. Do analizy wykorzystano znany Torrance Tests of Creative Thinking. Okazało się, że zamysły AI wypadły bardzo dobrze zarówno pod względem liczby pomysłów, jak i ich oryginalności. Badacze udowodnili, że w kwestii unikatowości idei sztuczna inteligencja prezentuje się tak samo dobrze jak 1% najlepszych ludzkich twórców. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, że inicjatywy te da się efektywnie wdrożyć w życie.
„Wierzymy, że przyszłość pracy kreatywnej będzie oparta na synergii człowieka z technologią. Automatyzacja w obszarach, takich jak SEO czy content marketing, pozwala twórcom na bardziej efektywne zarządzanie czasem, pozostawiając przestrzeń na kreatywność i strategię. Kluczowe jest podejście z dystansem – technologia stanowi narzędzie, a nie zastępstwo dla ludzkiej intuicji i innowacyjnego myślenia. W marketin9 wierzymy, że powinna ona wspierać twórców, a nie ich zastępować” – mówi Rafał Nowak, project manager z marketin9.
Jak technologia może wzmocnić kreatywność?
W 2023 roku przeprowadzono badanie „Jak ludzie mogą tworzyć i niszczyć wartość pracy dzięki generatywnej sztucznej inteligencji”, któremu przewodził François Candelon z Boston Consulting Group. W ramach projektu uczestnicy mieli zaproponować wprowadzenie innowacji produktowej. Okazało się, że prawie 90% osób pracowało znacznie wydajniej, korzystając z pomocy sztucznej inteligencji. Narzędzie nie sprawdziło się jednak do rozwiązywania problemów. Użytkownicy AI osiągali wyniki nawet o 23% niższe od badanych, którzy się nią nie posługiwali.
W branży kreatywnej narzędzia AI mogą wspierać działania profesjonalistów, pomagając im m.in. w opracowywaniu unikalnych koncepcji. Będą także odciążeniem przy złożonych projektach czy optymalizacji zadań. Posłużą do analizy danych, których wyniki być może przydadzą się w przyszłości. François Candelon wskazał, że AI aż o 41% zmniejsza różnorodność myśli konkretnych grup.
Czy sztuczna inteligencja przejmie kontrolę?
Biorąc pod uwagę zarówno badania Uniwersytetu Montany, jak i te przeprowadzone przez Candelona, można stwierdzić, że sztuczna inteligencja to ogromna pomoc w pracy kreatywnej. Istnieje jednak ryzyko, że wykorzystywana na dużą skalę będzie prowadzić do zmniejszenia różnorodności pomysłów, więc wymaga bycia kontrolowaną przez człowieka.
AI to doskonałe narzędzie wspomagające procesy twórcze, ale nie ma szans równać się z pamięcią skojarzeniową i wykorzystaniem jej w aktualnych trendach, czym wyróżnia się kreatywny umysł człowieka.
marketin9 to platforma specjalizująca się w content marketingu i link buildingu. Oferuje publikację artykułów na tysiącach portali, a także usługi copywritingu. Prowadzi kampanie na różnych rynkach, zapewniając wysoką jakość treści oraz efektywność działań marketingowych i SEO. Specjaliści marketin9 skupiają się na dostarczaniu rozwiązań wspierających rozwój widoczności marek w internecie, dbając o precyzyjne dopasowanie strategii do potrzeb klienta.