Dlaczego latem nasz organizm również potrzebuje kompleksów witaminowych?

Lato to wyjątkowa pora roku lubiana i wyczekiwana przez większość osób. Kojarzy się z urlopami, wakacjami, wyjazdami i odpoczynkiem. Przede wszystkim jednak kojarzy się ze słońcem i wysokimi temperaturami. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że te czynniki wpływają na nasz stan zdrowia i wymagają dodatkowej suplementacji. Latem szczególnie ważne jest przyjmowanie witamin o działaniu antyoksydacyjnym i chroniącym organizm przed skutkami ubocznymi promieniowania słonecznego.

 

Zapotrzebowanie na witaminy latem

Latem nasz organizm potrzebuje witamin w takim samym stopniu, jak podczas innych pór roku. Dodatkowo zapotrzebowanie na niektóre z nich zwiększa się wskutek ekspozycji ciała na promieniowanie słoneczne, które zwiększa ryzyko chorób skóry, przyspiesza starzenie się skóry, wysusza ją oraz prowadzi do powstawania wolnych rodników tlenowych w ustroju. Wysokie temperatury wpływają na zmniejszenie apetytu, przez co niekiedy ciężko jest nam dostarczyć wszystkich potrzebnych witamin wraz z pożywieniem. Latem warto wprowadzić do diety jak najwięcej świeżych warzyw i owoców, jednak często przydatna bywa także suplementacja.

Po jakie witaminy warto sięgać latem?

Co warto suplementować: jakie witaminy brać na co dzień? Porą letnią warto zdecydować się na przyjmowanie:

  • witaminy C,
  • witaminy E + witaminy A,
  • witaminy D.

Witamina C oraz witamina E są silnymi przeciwutleniaczami. Zapewniają więc ochronę skóry i włosów przed szkodliwym działaniem słońca, chronią przed nadmiarem wolnych rodników tlenowych oraz zmniejszają stres oksydacyjny. Ponadto chronią przed poparzeniami słonecznymi, a jeśli już wystąpią – zmniejszają ich szkodliwość. To ważne, ponieważ promieniowanie słoneczne powoduje przyspieszone starzenie się skóry. Obydwie witaminy mają więc działanie przeciwstarzeniowe.

Witamina A bardzo często łączona jest w suplementach z witaminą E, ponieważ obydwie rozpuszczają się w tłuszczach. Można więc umieścić je w jednej tabletce lub kapsułce. Również ona wykazuje działanie antyoksydacyjne. Dodatkowo stymuluje syntezę melaniny w skórze, która jest czynnikiem ochronnym przed promieniowaniem słonecznym. Zapobiega szkodliwym skutkom opalania się oraz wpływa na dobrą kondycję skóry (stymuluje syntezę włókien kolagenowych).

Wydawałoby się, że witamina D nie będzie konieczna latem, gdy słońce świeci przez większą część dnia. Niestety, niedobory tej witaminy dotyczą większości Polaków bez względu na porę roku. Wychodząc na słońce, często stosujemy kremy z filtrami ochronnymi, co uniemożliwia naturalną produkcję witaminy D3. Poza tym nie przebywamy na dworze tak długo i często, aby taka synteza mogła zajść w optymalny sposób. Witamina D jest jednym z niewielu związków, które warto suplementować przez cały rok.

Kompleksy witaminowe na lato

Lato jest szczególną porą roku, gdy każdemu zależy na nienagannym wyglądzie i dbaniu o siebie. Skupiamy się na wyglądzie zewnętrznym, jednak równie ważne jest nasze zdrowie. W zależności od potrzeb warto zdecydować się na suplementację kompleksów witaminowych – zwykle dotyczą witaminy z grupy B. Takie suplementy zawierają połączenie niezbędnych witamin B, które wzajemnie się uzupełniają i wpływają korzystnie na samopoczucie, stan skóry, włosów i paznokci oraz pracę wielu narządów wewnętrznych i układów. Suplementy tego typu mogą być uniwersalne lub przeznaczone dla mężczyzn oraz kobiet. Wówczas ich działanie opiera się na wzmacnianiu parametrów ważnych dla danej płci. W wapteka.pl znajdziemy duży wybór zarówno kompleksów witaminowych i multiwitamin, jak również suplementów monoskładnikowych.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Akceptuję zasady Polityki prywatności