Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Premiera raportu o hejcie. Nowe spojrzenie na różnice płciowe i ich wpływ na relacje społeczne

Już 15 października 2024 roku w warszawskim Teatrze Scena RELAX odbędzie się wyjątkowa konferencja, która bez wątpienia zmieni sposób postrzegania hejtu i jego wpływu...
Strona głównaBiznesDobry PR to inwestycja!

Dobry PR to inwestycja!


Wiele firm uważa, że PR jest im niepotrzebny. My jednak udowadniamy, że jest to jedna z najlepszych inwestycji każdej marki. Czym jest PR i dlaczego jest tak ważny, odpowiadają specjaliści w tej dziedzinie. Warto ich posłuchać.

 

 

Niecierpliwość nie popłaca

Ponad dwadzieścia lat temu mój ulubiony wykładowca z uczelni, słysząc, czym będę się zajmowała, skomentował „ PR-owca wal z gumowca”. Początki PR-u w Polsce opierały się na metodzie prób i błędów i książce „biblii” Roberto Cialdiniego, którego nawet zaproszono do Polski, żeby wywarł cudowny, ożywczy wpływ na aspirujących do zawodu. Czy wywarł, nie wiem, przez lata pracy spotkałam wiele fachowych i inspirujących osób, traktujących swoją pracę poważnie i odpowiedzialnie, chociaż przyznać trzeba, że rynek jest zalany przez osoby aspirujące, bez wiedzy i doświadczenia. Dla mnie lepiej, w kategorii konkurencyjności, ale…

Rozmów z klientami jest wiele, nie ze wszystkimi udaje się podjąć współpracę, długofalowa współpraca jest tylko z nielicznymi. Jest to pewna rynkowa sprzeczność, bowiem świadomość potrzeb PR-owych dla poszczególnych marek, brandów rośnie. Klienci wiedzą, że jak tzw. PR ma konkurencja, to oni też muszą mieć. Najlepiej szybciej, lepiej, więcej! Już!

Przypadków braku zrozumienia, czym jest i jak działa PR, oraz narzędzi, którymi się w nim posługujemy, działają w określony sposób, na podstawie bardziej lub mnie długofalowej strategii, są dobierane indywidualnie do potrzeb danej marki/produktu, są synergiczne z innymi działaniami, które marka podejmuje, które nie wchodzą w zakres PR-u.

Specjalizuję się branży fashion i na żywym przykładzie mogę podać, przykłady braku zrozumienia dla PR-u, w jakim czasie on działa i jakie przynosi korzyści lub straty. Nie jest tajemnicą, iż jestem genetycznie obciążona miłością do butów, dlatego też blisko mi do marek obuwniczych.

Jedną z nich wprowadziłam na rynek medialny narzędziami PR-owymi od zera, budując strategię krótkofalową i długofalową, realizując ją konsekwentnie małymi kroczkami. Efekt jest taki, że marka zyskała status jednej z najbardziej rozpoznawalnych na rynku w swojej kategorii, sympatię klientek, znaczący wzrost sprzedaży produktu , zdobywa prestiżowe nagrody .

Druga marka, która sama się do mnie zwróciła, wykazała totalny brak cierpliwości. Mimo zaakceptowanej strategii i planów działań podjęła liczne działania samodzielnie, bez konsultacji, bez przewidzenia konsekwencji, licząc na nagły wzrost sprzedaży. Nic takiego się nie wydarzyło, nerwowe ruchy klienta spowodowały kilka sytuacji kryzysowych, które same w sobie udało się opanować, ale kosztem czasu i środków. Marka jest średnio rozpoznawalna, choć w tym czasie, od kiedy były podjęte działania, powinna być liderem. Wykonano więc dużo dobrej nikomu niepotrzebnej pracy, nieefektywnie wydano spore pieniądze, czyli klapa. Niecierpliwość właściciela spowodowała też, że jego osoba w negatywny sposób jest odbierana na rynku medialnym. Cóż, tak to jest, jak myli się PR ze sprzedażą czy marketingiem i oczekuje się 100% wzrostu zbytu produktu na dzień po podpisaniu umowy z agencją PR-ową.

PR jest wsparciem strategicznym i wizerunkowym dla tego, jak poukładana jest firma/produkt, jaki ma standard pracy, komunikacji, strategię marketingową i sprzedażową. PR może te elementy spinać, modyfikować, dostosować do nich swoje narzędzia i kanały dystrybucji informacji/ komunikatu, ale nie może zastąpić organizacji.

 

Urszula Klonowska-Wizental, właścicielka Beauty PR & Advertising Agency Get in Touch, www.getintouch.pl

 

 

Bądźmy obecni w głowie konsumenta

Jeszcze do niedawna wystarczyło być dobrą kosmetyczką, żeby prowadzić dobrze prosperujący biznes beauty. Kilkanaście lat temu oferta salonów obejmowała głównie oczyszczanie i nawilżanie skóry twarzy, manikiur, pedikiur itp. Rozwój technologii, zmiany na rynku konsumenckim w branży beauty & health spowodowały, że z każdym rokiem oferta ta staje się bogatsza o nowe zabiegi i formuły kosmetyków. Na rynku istnieje wiele dobrych kosmetyków, kosmetologów, pięknych salonów. Dziś już nie wystarczy być dobrym!

Współczesny klient zmienił wymagania: nie reaguje na reklamy – widzi je, ale to nie reklama głównie decyduje o tym, co kupi i od kogo. Rynek wymusza na usługodawcach konieczność wyjścia naprzeciw potrzebom klientów. I tu pomocny jest Public Relations (z ang. relacje publiczne, kontakty z otoczeniem).

PR wykorzystany do kreowania wizerunku firmy, produktów daje w długim okresie wymierne korzyści. Warto więc przyjrzeć się temu, czym PR w istocie jest i dlaczego nie powinno się go lekceważyć. Jako specjaliści od Public Relations posługujemy się szerokim wachlarzem środków komunikacji z otoczeniem. Naszym zadaniem jest stwarzanie i podtrzymywanie dobrych relacji firmy z otoczeniem (kontrahentami, klientami) i odpowiednie reagowanie w sytuacjach kryzysowych, które mogą spotkać każdą firmę. Nawiązujemy stały kontakt z dziennikarzami, produkty naszych klientów są obecne w mediach (radio, telewizja, prasa) oraz w Internecie (portale, blogi, fora i media społecznościowe).Organizujemy szkolenia i konferencje, a także spotkania dla dziennikarzy. Te wszystkie działania służą budowaniu odpowiedniego wizerunku firmy.

W obecnych czasach produkty, usługi firmy powinny być stale obecne, aktywne i zauważalne w przestrzeni publicznej. Dzięki temu możemy zwrócić uwagę nowych klientów i podtrzymać dobrą ocenę u dotychczasowych. Najlepiej prowadzić umiarkowane, konsekwentne działania wizerunkowe, zamiast szybkich i głośnych ofensyw promocyjnych. Innymi słowy, bądźmy obecni w głowie konsumenta, a przyniesie to w długim okresie naprawdę bardzo dobre rezultaty sprzedażowe.

 

Anita Nowak, PR Manager, agencja PR EXPERT www.prexpert.com.pl

 

PR to przejrzysta komunikacja

Dziś rozpoznawalny brand to być albo nie być dla obecności firmy na rynku. Dlatego tak ważne są działania PR, które powinny iść w parze z działaniami marketingowymi. Taki duet gwarantuje silną pozycję marki, co przekłada się na sukces wizerunkowy oraz sprzedażowy. Niestety firmy często oczekują, że działania PR przełożą się wprost na lepszą konwersję, wymierne efekty – najlepiej natychmiast. Jest to trudne do osiągnięcia, gdy dział marketingu jest osobnym organizmem lub gdy wcale nie istnieje. Synergia i wielokanałowość pozwalają na optymalizację procesów komunikacyjnych.

PR ewoluuje i teraz to nie tylko budowanie relacji z dziennikarzami, wysyłanie komunikatów prasowych i regularny follow-up. Nowe technologie, social media, vlogerzy, digital influencerzy – wszędzie tam, gdzie się mówi, tam pracuje PR-owiec. Marka i opowieść o niej powinna angażować odbiorcę – może tak się stać zarówno w przypadku festiwalu kulturalnego, inwestycji czy producenta rozwiązań contact center. Content jest prawie najważniejszy – prawie, ponieważ nawet najlepsza historia pozostanie niezauważona bez umiejętnej dystrybucji. Podobnie najlepszy produkt nie zostanie hitem sprzedażowym, jeśli nie zostanie szeroko wypromowany – zarówno w kanałach własnych (blogi firmowe, produktowe, media społecznościowe), jak i w mediach i wśród liderów opinii.

PR to przejrzysta, uczciwa i długofalowa komunikacja ze wszystkimi jej uczestnikami – dziennikarzami, grupami społecznymi, klientami, liderami opinii, która pozwala na dotarcie z informacją do potencjalnie zainteresowanych nią odbiorców.

 

Zbigniew Lazar, ekspert ds. komunikacji i PR

 

PR to strategiczne doradztwo wizerunkowe

Z wielką szkodą dla firm i marek, PR w naszym kraju jest wciąż postrzegany jako sfera czysto wykonawcza i odtwórcza, taki młodszy braciszek marketingu i sprzedaży. Jest raczej odsunięty od udziału w strategicznym zarządzaniu oraz podejmowania kluczowych dla organizacji decyzji. Może jest to wynikiem braku kompetencji i gruntownej PR-owej wiedzy wśród niektórych menedżerów komunikacji, a może braku świadomości ze strony ich przełożonych – właścicieli i prezesów firm. Zbyt często PR ograniczony jest także do prostych działań informacyjnych, czyli wysyłania komunikatów prasowych, organizowania konferencji oraz kuriozalnego umieszczania artykułów sponsorowanych w mediach. Często też zredukowany jest jedynie do prostego wspierania sprzedaży. Nie chodzi o to, że PR nie ma wspierać sprzedaży (wręcz przeciwnie – sprzedaż swoich produktów i usług powinna leżeć u podstaw działalności wszystkich pracowników, bo od jej poziomu uzależniona jest kondycja i pozycja firmy!), ale PR można wykorzystać bardziej efektywnie i z większą korzyścią dla firmy w dziedzinie, którą powinien się z definicji zajmować: strategiczne doradztwo wizerunkowe i ochrona reputacji firmy poprzez unikanie kryzysów i kontrowersji.

W dzisiejszych czasach coraz ważniejszy dla firm jest również właściwy wizerunek jej szefa oraz jego obecność w mediach. To on powinien być główną twarzą firmy i przekazywać w odpowiedniej formie mediom i opinii publicznej najważniejsze informacje dotyczące organizacji. Dlatego firmy coraz częściej organizują dla swoich zarządów szkolenia z zakresu szeroko rozumianego tzw. brandingu, czyli budowania marki, w tym zwłaszcza np. „CEO branding”, czy „personal branding”, czyli inaczej mówiąc – wizerunek prezesa i/lub zarządu.

 

Ilona Klejnowska-Kamińska, partner Instytutu Strategii i Rozwoju, specjalistka w dziedzinie komunikacji wewnętrznej, kryzysowej oraz media relations.

 

Dobry PR-owiec widzi więcej

„Po co agencja PR, skoro sami jesteśmy w stanie kupić sobie wywiad w prasie? A poza tym mamy przecież dział marketingu” – często słyszę takie opinie. Z punktu widzenia firmy to krótkowzroczna oszczędność. Jednak długofalowo wpływa to negatywnie na realizację działań wizerunkowych spółki, a co za tym idzie, przyczynia się do pogorszenia pozycji firmy w oczach odbiorców i potencjalnych klientów. Najwyższy czas, aby odczarować negatywne oblicze PR i uzmysłowić, jak wiele zależy od dobrze prowadzonej komunikacji.

Opracowano ponad 2000 definicji PR. Dziś każda brzmi jak wyświechtany slogan. Dla mnie jednak Public Relations to przede wszystkim kreowanie i wdrażanie działań wizerunkowych i komunikacyjnych, które mają na celu przyczynienie się do wzrostu atrakcyjności firmy. Instytut Strategii i Rozwoju dba o to, aby taką atrakcyjność podnieść. Korzystając ze wszelkich narzędzi „uatrakcyjniania”, należy dostosować je do konkretnej branży, firmy czy przedstawiciela tej firmy. Posługując się PR-ową nomenklaturą, nie każdy case jest taki sam, każdy zaś wymaga indywidualnego zaangażowania. Powiedzmy to sobie wprost – kupowanie powierzchni reklamowych czy sponsorowanych wywiadów to nie jest PR. Tym właśnie wyróżnia się ISiR – my nie mamy sztywnej oferty, bo PR to niezwykle elastyczne pojęcie. W błędzie jest ten, kto podchodzi do tematu jako pojęcia z książki.

Dobry PR-owiec nie powinien kupować artykułu w gazecie tylko po to, aby spełnić ambicje klienta i po prostu – odhaczyć zadanie. Dobry PR-owiec to osoba, która ma swoją wizję i jest w stanie przekonać do niej klienta, a docelowo sprawi, że klient będzie o krok przed konkurencją.

Tomasz Orzechowski, PR Manager, prezes zarządu 365 agencja 

 

PR to sztuka budowania zaufania do marki, instytucji czy osoby

PR może wzmacniać procesy sprzedażowe, ale nie może zastąpić tradycyjnych działań marketingowych. W tym wypadku potrzebna jest synergia, którą daje świadome zarządzanie wszelkimi procesami marketingowymi – od offline’u po online. W Internecie dystans miedzy marką a konsumentem jest skrócony, komunikacja następuje w czasie rzeczywistym. Konsumenci chcą poczuć interakcję z marką, prowadzić z nią dialog, oczekują odpowiedzi „tu i teraz”. Właśnie dlatego procesy wizerunkowe warto powierzyć profesjonalistom, którzy zadbają o zbudowanie i utrzymanie relacji z grupą docelową, będą mówić jej językiem i reagować na specyficzne potrzeby. Mając zaplecze agencyjne i specjalistów posiadających doświadczenie w pracy z klientami z różnych sektorów, posiadających ugruntowane relacje z dziennikarzami, można efektywniej zarządzać wizerunkiem klientów i osiągać zamierzone cele – wizerunkowe i sprzedażowe. Zlecając obsługę PR specjalistom warto pamiętać, że działania reklamowe pozwalają pozyskać klienta, ale to dzięki zbudowanej relacji można zatrzymać go na dłużej.

 

Wysłuchała i zebrała: Ilona Adamska / NAJLEPSZYPR.PL