Z rezultatów badania „E-konsumenci (Consumer Journey Online)” zrealizowanego przez IAB Polska wynika, że internet jest bardzo ważnym medium w procesie zakupowym kosmetyków, perfum i przyborów toaletowych.
Jednym z celów statutowych Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska jest dostarczanie wiedzy na temat medium XXI wieku, jakim jest internet. W ramach tej misji IAB Polska postanowiło opublikować cykl raportów, które dedykowane są konkretnym branżom. W czwartym z rzędu raporcie skupiono się na produktach kosmetycznych.
Boom technologiczny oraz rosnąca rola internetu znacząco zmieniły nawyki konsumentów i reklamodawców. Jak podkreśla ekspert jednego z partnerów badania – Milena Markowska, Key Account Manager z Grupy Wirtualna Polska – internet jest dla e-konsumentów jednym z najważniejszych źródeł wiedzy o kosmetykach, o wiele bardziej istotnym niż telewizja czy prasa drukowana. Mimo to, w Polsce jedynie 11,6% całościowego budżetu w media–miksie koncernów kosmetycznych stanowią wydatki na reklamę w sieci i plasują się za tymi na telewizję i prasę magazynową.
Pobierz raport ze strony IAB Polska: http://iab.org.pl/?p=6841
O BADANIU:
Metodologicznym punktem wyjścia badania był model „Consumer Decision Journey” stworzony przez McKinsey & Company, który jest modyfikacją klasycznego schematu marketingowego służącego do opisu kondycji marki na poszczególnych etapach procesu zakupowego. Pomiary badawcze zostały zrealizowane przez specjalistyczne instytuty (Ośrodek Przetwarzania Informacji oraz Interaktywny Instytut Badań Rynku) za pomocą ankiet emitowanych na przestrzeni wydawców internetowych obejmujących łącznym zasięgiem ponad 90% polskich internautów w wieku 15+: AdVice, atmedia, Grupa Gazeta.pl, Goldbach Audience, IDMnet, Interia, Onet, pkt.pl oraz Grupa Wirtualna Polska.
Ankiety emitowane były w okresach: 8–26 kwietnia 2013 oraz 6–31 maja 2014. Aby dane były reprezentatywne dla ogółu polskich internautów, do analiz wykorzystano wagi skonstruowane na podstawie informacji o płci internautów, ich wieku oraz częstotliwości korzystania z internetu.
O IAB Polska:
Interactive Advertising Bureau istnieje na polskim rynku interaktywnym, technologicznym
i reklamowym od 2000 roku. Od 2007 roku działa jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Wśród członków związku znajdują się m.in. największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe i agencje interaktywne.
Jednym z ważniejszych zadań związku jest szeroko pojęta edukacja rynku w zakresie metod wykorzystania internetu. IAB ma za zadanie informować o jego potencjale reklamowym, pokazywać skuteczne rozwiązania, tworzyć i prezentować standardy jakościowe, uświadamiać klientom, czego powinni oczekiwać od tego medium i od rynku usług internetowych oraz jakie wymagania powinni stawiać agencjom, świadczącym te usługi. Działania związku mają tworzyć forum prezentacji najnowszych światowych publikacji, dotyczących efektywnego wykorzystania Internetu.
Magdalena Buszek