Tradycyjne modele przywództwa coraz częściej ustępują miejsca nowoczesnym koncepcjom, które uwzględniają głębsze zrozumienie potrzeb jednostek, zespołów i organizacji. W centrum tych zmian stoją neuroprzywództwo i przywództwo służebne – dwa podejścia, które nie tylko redefiniują role liderów, ale również odpowiadają na wyzwania współczesnego zarządzania. Rozwijanie kompetencji przywódczych w tych obszarach przynosi długofalowe, pozytywne rezultaty, zarówno w kontekście osobistym, jak i biznesowym.
Kompetencje przywódcze to zestaw umiejętności, które pozwalają liderowi nie tylko skutecznie zarządzać zespołem, ale również rozwijać go, inspirować i tworzyć środowisko sprzyjające innowacjom. Zarządzanie wymaga nie tylko twardych umiejętności, takich jak planowanie czy organizowanie, ale także kompetencji miękkich, które obejmują empatię, komunikację i zdolność do budowania relacji. Efektywne przywództwo to nieustanne doskonalenie siebie, dostosowywanie się do nowych warunków i rozwijanie umiejętności, które umożliwiają liderom efektywne zarządzanie ludźmi, a także sobą.
NEUROPRZYWÓDZTWO: PRZYWÓDZTWO ROZUMIANE PRZEZ PRYZMAT NAUKI
Neuroprzywództwo to koncepcja, która łączy neurobiologię z przywództwem, oferując głębsze zrozumienie procesów zachodzących w mózgu podczas podejmowania decyzji, zarządzania stresem czy budowania relacji. Miałam okazję przyglądać się, jak zastosowanie neurobiologicznych narzędzi w pracy liderów może przyczynić się do lepszego zarządzania emocjami, a co za tym idzie – skuteczniejszego przywództwa. Liderzy, którzy rozumieją działanie mózgu – zarówno swojego, jak i członków zespołu – są w stanie lepiej zarządzać zmianami, redukować stres w organizacjach i budować bardziej odporne zespoły. Wiedza ta staje się szczególnie cenna w czasach kryzysu, gdy presja i obciążenie emocjonalne mogą prowadzić do wypalenia zawodowego. W mojej pracy z klientami wielokrotnie widziałam, jak świadomość własnych reakcji biologicznych pomaga liderom podejmować lepsze decyzje i zwiększać efektywność zespołu.
PRZYWÓDZTWO SŁUŻEBNE: SKUTECZNOŚĆ POPRZEZ SŁUŻENIE
Przywództwo służebne to koncepcja, która kładzie nacisk na potrzeby zespołu, a nie samego lidera. Liderzy, którzy kierują się ideą służebności, koncentrują się na wspieraniu rozwoju swoich pracowników, pomagają im osiągać cele i realizować ich pełny potencjał. W mojej pracy w Maxwell Leadership Poland, gdzie jestem wykładowcą w Szkole Liderów realizowanej we współpracy z Akademią Leona Koźmińskiego, widzę, jak przywództwo służebne pomaga w budowaniu silnych, zmotywowanych zespołów, gotowych na realizację ambitnych celów. Liderzy służebni są postrzegani jako bardziej autentyczni i empatyczni. W czasach, gdy współpraca i inkluzywność stają się kluczowymi wartościami organizacyjnymi, podejście to nie tylko sprzyja lepszemu funkcjonowaniu zespołów, ale także budowaniu trwałych relacji, opartych na wzajemnym zaufaniu. Czy jest coś, co ma większe znaczenie dla motywacji niż zaufanie?
ZNACZENIE NEUROPRZYWÓDZTWA I PRZYWÓDZTWA SŁUŻEBNEGO W PRAKTYCE
Wprowadzenie neuroprzywództwa i przywództwa służebnego do organizacji to krok w stronę bardziej świadomego, ludzkiego zarządzania, które odpowiada na potrzeby współczesnych pracowników. Zarządzanie w oparciu o empatię, zrozumienie biologii ludzkiego mózgu i postawienie na rozwój innych sprawia, że liderzy mogą lepiej motywować swoich pracowników, zwiększając jednocześnie ich zaangażowanie i efektywność. Jako trenerka i facylitatorka miałam okazję wdrażać te koncepcje w praktyce, zarówno podczas prowadzenia warsztatów w ramach konferencji, jak i w codziennej pracy z przedsiębiorcami i zespołami. Długoterminowe korzyści z tego podejścia są widoczne nie tylko w wynikach finansowych organizacji, ale także w kulturze pracy, która sprzyja kreatywności, innowacyjności i satysfakcji z pracy.
- Lepsze zarządzanie stresem i emocjami – neuroprzywództwo pomaga liderom zrozumieć reakcje biologiczne, co prowadzi do bardziej świadomego zarządzania stresem i efektywniejszej pracy w sytuacjach kryzysowych.
- Zwiększona efektywność w podejmowaniu decyzji – wiedza o procesach, jakie zachodzą w naszym mózgu, umożliwia szybsze i trafniejsze podejmowanie decyzji.
- Wyższy poziom zaangażowania zespołu – przywództwo służebne stawia potrzeby zespołu na pierwszym miejscu, co przekłada się na większe zaangażowanie pracowników i ich lojalność wobec organizacji.
- Poprawa kultury organizacyjnej – skupienie się na empatii, zaufaniu i wsparciu dla rozwoju pracowników prowadzi do stworzenia środowiska pracy, w którym dominuje współpraca, kreatywność i innowacyjność.
- Budowanie odporności zespołów – liderzy rozwijający kompetencje neuroprzywództwa są w stanie lepiej zarządzać dynamiką zespołów, co zwiększa ich odporność na zmiany i sytuacje stresowe.
- Zwiększenie motywacji pracowników – dzięki zrozumieniu potrzeb i emocji członków zespołu przywódcy służebni potrafią lepiej motywować pracowników, co przekłada się na wyższą wydajność i satysfakcję z pracy.
- Skuteczniejsze zarządzanie zmianą – neuroprzywództwo daje liderom narzędzia do lepszego zarządzania procesami zmian w organizacjach, redukując opór i stres towarzyszący transformacjom.
- Długofalowy rozwój zespołów – liderzy służebni wspierają nie tylko bieżące zadania pracowników, ale także ich długoterminowy rozwój, co sprzyja budowaniu zespołów gotowych na przyszłe wyzwania.
- Zwiększenie innowacyjności – dzięki tworzeniu otwartego, zaufanego środowiska, przywódcy stymulują kreatywność i innowacyjność w swoich zespołach, co ma bezpośredni wpływ na konkurencyjność firmy.
- Zrównoważony rozwój lidera i zespołu – kompetencje przywódcze oparte na neuroprzywództwie i przywództwie służebnym pozwalają liderom lepiej zbalansować rozwój osobisty i zespołowy, tworząc zrównoważony model zarządzania.
Kompetencje przywódcze oparte na neuroprzywództwie i przywództwie służebnym stanowią fundament nowoczesnego, skutecznego zarządzania. Liderzy, którzy potrafią połączyć zrozumienie mechanizmów działania mózgu z empatycznym podejściem do zespołu, mają szansę budować organizacje gotowe na wyzwania przyszłości. Rozwój tych kompetencji to inwestycja, która przynosi wymierne rezultaty zarówno w sferze biznesowej, jak i osobistej. Ich rozwój warto rozpoczynać od pracy indywidualnej z coachem, a następnie wdrażając ustrukturyzowane procesy szkoleniowe i warsztaty do organizacji.
Edyta Kwiatkowska-Pelizg
Coacherka ICF, facylitatorka IAF, moderatorka Design Thinking i dyplomowana trenerka biznesu Wszechnicy UJ. Od 2018 roku aktywnie rozwijająca się w ramach Maxwell Leadership, gdzie pełni rolę Peer Teaching Partnera. Założycielka Instytutu Szkoleniowo-Rozwojowego. Wykładowca w Szkole Liderów w kooperacji Maxwell Leadership z Akademią Leona Koźmińskiego.
fot. Piotr Wroniewicz