Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img
Strona głównaRozmaitościInspiracjeEdyta Kwiatkowska-Pelizg: Kompetencje przywódcze w nowoczesnym zarządzaniu

Edyta Kwiatkowska-Pelizg: Kompetencje przywódcze w nowoczesnym zarządzaniu

Tradycyjne modele przywództwa coraz częściej ustępują miejsca nowoczesnym koncepcjom, które uwzględniają głębsze zrozumienie potrzeb jednostek, zespołów i orga­nizacji. W centrum tych zmian stoją neuroprzywództwo i przywództwo służebne – dwa podejścia, które nie tylko redefiniują role liderów, ale również odpowiadają na wyzwania współczesnego zarządzania. Roz­wijanie kompetencji przywódczych w tych obszarach przynosi długofa­lowe, pozytywne rezultaty, zarówno w kontekście osobistym, jak i bizne­sowym.

 

 

 

 

Kompetencje przywódcze to zestaw umiejętności, które pozwalają liderowi nie tylko skutecznie zarzą­dzać zespołem, ale również rozwijać go, inspirować i tworzyć środowisko sprzyjające innowacjom. Zarządzanie wymaga nie tylko twardych umiejęt­ności, takich jak planowanie czy or­ganizowanie, ale także kompetencji miękkich, które obejmują empatię, komunikację i zdolność do budowa­nia relacji. Efektywne przywództwo to nieustanne doskonalenie siebie, dostosowywanie się do nowych wa­runków i rozwijanie umiejętności, które umożliwiają liderom efektyw­ne zarządzanie ludźmi, a także sobą.

NEUROPRZYWÓDZTWO: PRZYWÓDZTWO ROZUMIANE PRZEZ PRYZMAT NAUKI

Neuroprzywództwo to koncepcja, która łączy neurobiologię z przywództwem, oferując głębsze zrozumienie proce­sów zachodzących w mózgu podczas podejmowania decyzji, zarządzania stresem czy budowania relacji. Miałam okazję przyglądać się, jak zastosowanie neurobiologicznych narzędzi w pracy liderów może przyczynić się do lepsze­go zarządzania emocjami, a co za tym idzie – skuteczniejszego przywództwa. Liderzy, którzy rozumieją działanie mó­zgu – zarówno swojego, jak i członków zespołu – są w stanie lepiej zarządzać zmianami, redukować stres w organi­zacjach i budować bardziej odporne zespoły. Wiedza ta staje się szczególnie cenna w czasach kryzysu, gdy presja i obciążenie emocjonalne mogą pro­wadzić do wypalenia zawodowego. W mojej pracy z klientami wielokrotnie widziałam, jak świadomość własnych reakcji biologicznych pomaga liderom podejmować lepsze decyzje i zwięk­szać efektywność zespołu.

PRZYWÓDZTWO SŁUŻEBNE: SKUTECZNOŚĆ POPRZEZ SŁUŻENIE

Przywództwo służebne to koncepcja, która kładzie nacisk na potrzeby ze­społu, a nie samego lidera. Liderzy, którzy kierują się ideą służebności, koncentrują się na wspieraniu roz­woju swoich pracowników, pomagają im osiągać cele i realizować ich pełny potencjał. W mojej pracy w Maxwell Leadership Poland, gdzie jestem wy­kładowcą w Szkole Liderów realizowa­nej we współpracy z Akademią Leona Koźmińskiego, widzę, jak przywództwo służebne pomaga w budowaniu silnych, zmotywowanych zespołów, gotowych na realizację ambitnych celów. Liderzy służebni są postrzegani jako bardziej autentyczni i empatyczni. W czasach, gdy współpraca i inkluzywność stają się kluczowymi wartościami organiza­cyjnymi, podejście to nie tylko sprzyja lepszemu funkcjonowaniu zespołów, ale także budowaniu trwałych relacji, opartych na wzajemnym zaufaniu. Czy jest coś, co ma większe znaczenie dla motywacji niż zaufanie?

ZNACZENIE NEUROPRZYWÓDZTWA I PRZYWÓDZTWA SŁUŻEBNEGO W PRAKTYCE

Wprowadzenie neuroprzywództwa i przywództwa służebnego do orga­nizacji to krok w stronę bardziej świa­domego, ludzkiego zarządzania, które odpowiada na potrzeby współczesnych pracowników. Zarządzanie w oparciu o empatię, zrozumienie biologii ludz­kiego mózgu i postawienie na rozwój innych sprawia, że liderzy mogą le­piej motywować swoich pracowników, zwiększając jednocześnie ich zaanga­żowanie i efektywność. Jako trenerka i facylitatorka miałam okazję wdrażać te koncepcje w praktyce, zarówno pod­czas prowadzenia warsztatów w ra­mach konferencji, jak i w codziennej pracy z przedsiębiorcami i zespołami. Długoterminowe korzyści z tego po­dejścia są widoczne nie tylko w wy­nikach finansowych organizacji, ale także w kulturze pracy, która sprzyja kreatywności, innowacyjności i satys­fakcji z pracy.

  1. Lepsze zarządzanie stresem i emo­cjami – neuroprzywództwo pomaga liderom zrozumieć reakcje biolo­giczne, co prowadzi do bardziej świadomego zarządzania stresem i efektywniejszej pracy w sytu­acjach kryzysowych.
  2. Zwiększona efektywność w podej­mowaniu decyzji – wiedza o proce­sach, jakie zachodzą w naszym mó­zgu, umożliwia szybsze i trafniejsze podejmowanie decyzji.
  3. Wyższy poziom zaangażowania ze­społu – przywództwo służebne sta­wia potrzeby zespołu na pierwszym miejscu, co przekłada się na więk­sze zaangażowanie pracowników i ich lojalność wobec organizacji.
  4. Poprawa kultury organizacyjnej – skupienie się na empatii, zaufaniu i wsparciu dla rozwoju pracow­ników prowadzi do stworzenia środowiska pracy, w którym do­minuje współpraca, kreatywność i innowacyjność.
  5. Budowanie odporności zespołów – liderzy rozwijający kompetencje neuroprzywództwa są w stanie le­piej zarządzać dynamiką zespołów, co zwiększa ich odporność na zmia­ny i sytuacje stresowe.
  6. Zwiększenie motywacji pracow­ników – dzięki zrozumieniu po­trzeb i emocji członków zespołu przywódcy służebni potrafią le­piej motywować pracowników, co przekłada się na wyższą wydajność i satysfakcję z pracy.
  7. Skuteczniejsze zarządzanie zmianą – neuroprzywództwo daje liderom narzędzia do lepszego zarządzania procesami zmian w organizacjach, redukując opór i stres towarzyszący transformacjom.
  8. Długofalowy rozwój zespołów – li­derzy służebni wspierają nie tylko bieżące zadania pracowników, ale także ich długoterminowy rozwój, co sprzyja budowaniu zespołów gotowych na przyszłe wyzwania.
  9. Zwiększenie innowacyjności – dzię­ki tworzeniu otwartego, zaufanego środowiska, przywódcy stymulu­ją kreatywność i innowacyjność w swoich zespołach, co ma bezpo­średni wpływ na konkurencyjność firmy.
  10. Zrównoważony rozwój lidera i ze­społu – kompetencje przywódcze oparte na neuroprzywództwie i przywództwie służebnym po­zwalają liderom lepiej zbalanso­wać rozwój osobisty i zespołowy, tworząc zrównoważony model zarządzania.

Kompetencje przywódcze oparte na neuroprzywództwie i przywództwie służebnym stanowią fundament no­woczesnego, skutecznego zarządza­nia. Liderzy, którzy potrafią połączyć zrozumienie mechanizmów działania mózgu z empatycznym podejściem do zespołu, mają szansę budować organi­zacje gotowe na wyzwania przyszłości. Rozwój tych kompetencji to inwestycja, która przynosi wymierne rezultaty za­równo w sferze biznesowej, jak i oso­bistej. Ich rozwój warto rozpoczynać od pracy indywidualnej z coachem, a następnie wdrażając ustrukturyzo­wane procesy szkoleniowe i warsztaty do organizacji.

Edyta Kwiatkowska-Pelizg

Coacherka ICF, facylitatorka IAF, moderatorka Design Thinking i dyplomowana trenerka biznesu Wszechnicy UJ. Od 2018 roku aktywnie rozwijająca się w ramach Maxwell Leadership, gdzie pełni rolę Peer Teaching Partnera. Założycielka Instytutu Szkoleniowo-Rozwojowego. Wykładowca w Szkole Liderów w kooperacji Maxwell Leadership z Akademią Leona Koźmińskiego.

fot. Piotr Wroniewicz

Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.