Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Jedynie 34 proc. Polek wierzy we własne możliwości, a zdaniem 71 proc. badanych jest to cecha wyróżniająca osoby pewne siebie

Według najnowszego badania pewność siebie jest ważniejsza dla kobiet niż dla mężczyzn, częściej też uważają ją za cechę pozytywną. Zdaniem ponad ⅔ Polaków pewność...
Strona głównaRozmaitościEkspansja polskich firm a ograniczone kompetencje językowe pracowników

Ekspansja polskich firm a ograniczone kompetencje językowe pracowników

Polskie bezpośrednie inwestycje zagraniczne w 2024 roku mają osiągnąć poziom 208 mld złotych[1]. Rodzime firmy planują coraz większą ekspansję zagraniczną, ale jedynie 27% z nich oferuje swoim pracownikom szkolenia językowe w postaci benefitów pozapłacowych[2]. Jest to tym bardziej niepokojące, że według danych tylko 30% Polaków zna angielski na poziomie komunikatywnym[3].

 

 

Firmy powinny inwestować w pracowników, a oni zaś zwiększać swoje kompetencje znajomości języka angielskiego, aby ugruntowywać swoją zawodową pozycję, koordynować międzynarodowe projekty i rozwijać działalność swoich firm poza granicami kraju.

Inwestowanie w obecną kadrę vs pozyskanie nowej

Analiza PwC wykazała, że w ciągu 5 najbliższych lat na rynku pracy zabraknie 1,5 mld pracowników, a w Polsce już dzisiaj 56% firm ma problem z pozyskaniem talentów[4]. Rekrutacja nowych osób z zaawansowanym poziomem znajomości angielskiego wiąże się z wysokimi kosztami, które to można znacznie obniżyć, inwestując w obecnie zatrudnionych. Potencjał rynku dostrzegają firmy, oferujące rozwiązania w zakresie nauki języków, dostosowując je do realnych potrzeb pracodawców i pracowników.

– Jako lider wyjazdów językowych od lat dostrzegamy rosnące zapotrzebowanie na zwiększanie kompetencji językowych w firmach. Wzrost naszej działalności jest bezpośrednio związany z potrzebami działów HR na dokształcanie zatrudnionych już osób. Oferowanie pracownikom rozwiązań pozwalających wykorzystywać angielski w warunkach zbliżonych do ich codziennej pracy sprawia, że wysłanie e-maila, stworzenie prezentacji czy odbycie rozmowy telefonicznej po angielsku nie generuje już w nich stresu. To z kolei przekłada się na produktywność zatrudniającego ich przedsiębiorstwa – mówi Michał Kelles-Krauz z Angloville, wyjazdów językowych w ramach tzw.  tzw. Angielskich Wiosek.

Rynek potrzebuje efektów na już

Według portalu Praca.pl więcej niż połowa ogłoszeń rekrutacyjnych w 2019 roku posiadała wymóg znajomości języka angielskiego[5]. Rozwój kompetencji językowych leży zarówno w gestii firm, jak i pracowników – szczególnie tych, którzy planują zmianę stanowiska. Badania OECD na temat czasu pracy Polaków są zatrważające – jesteśmy w czołówce najbardziej zapracowanych narodów[6]. Jak więc w obliczu wielu obowiązków domowych i zawodowych znaleźć czas na naukę angielskiego? Na wagę złota są rozwiązania, które umożliwiają poprawienie kompetencji językowych oraz przełamanie bariery w mówieniu w ekspresowym tempie. Dobrym sposobem jest nauka w metodzie immersji językowej, czyli kompletnego zanurzenia w języku, możliwa do osiągnięcia, gdy człowiek otoczony jest nim z każdej strony.  Tego typu rozwiązanie stanowi także nowoczesny benefit, spełniający oczekiwania pracowników odnośnie świadczeń pozapłacowych, ponieważ niemal 27% pracowników oczekuje benefitu w postaci szkoleń językowych[7].

 

[1] Raport Polskie Inwestycje Zagraniczne – jak pomóc przedsiębiorstwom w ekspansji, PFR TFI, PwC Advisory

[2] Raport Świadczenia w oczach pracowników, Sedlak&Sedlak, 2019

[3] Badania Tutlo, 2019

[4] Barometr Rynku Pracy

[5] Dane portalu praca.pl, 2019

[6] Raport International productivity gaps: Are labour input measures comparable, OECD Statistics Working Papers, 2018

[7] Raport Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2019 roku, Sedlak & Sedlak