Employer Branding w mediach społecznościowych

Nie od dziś wiadomo, że media społecznościowe służą do rozrywki oraz zabijania wolnego czasu. Jednak jest to też miejsce bitwy. A dokładniej miejsce bitwy pomiędzy firmami, które zabiegają nie tylko o swoich klientów, ale też o… pracowników — zarówno tych już pracujących dla marki, jak i kandydatów, którzy mogą dołączyć do zespołu w przyszłości. Sformułowanie Employer Branding w ostatnim czasie stało się niezwykle popularne wśród pracowników działu PR oraz osób odpowiadających za rekrutację. Czym jest popularny wizerunek pracodawcy oraz dlaczego idea budowania go cieszy się coraz większą popularnością?

 

Zacznijmy od wyjaśnienia czym jest Employer Branding. Jak wskazuje sama nazwa, to po prostu… branding pracodawcy. Jest on rozumiany jako szereg działań w obrębie wizerunkowym, które mają na celu zbudowanie opinii firmy jako solidnego, stabilnego i rzetelnego pracodawcy oraz poprawić wyniki rekrutacji. Proste? Tak, ale tylko w teorii. Jak prawidłowo wyznaczyć oraz zaimplementować strategię?

Określ swoje cele

Nie jest tajemnicą, że większość działań w zakresie budowania wizerunku pracodawcy w social mediach realizowana jest ad-hoc, bez wyczucia dobrego smaku ani tym bardziej pomysłu. Często komunikacja przypomina nieudaną próbę podebrania pracowników konkurencji, niż przemyślaną strategię mającą zbudować maszynę do pozyskiwania topowych specjalistów w branży.

Pierwszym i najważniejszym punktem skutecznych działań jest określenie celu oraz podzielenie go na mniejsze części, które będą łatwiejsze w realizacji. Aby zrobić to poprawnie, należy wyłonić modelowe persony, do których chcemy docierać z konkretnym rodzajem komunikacji.

Warto więc uwzględnić kwestie takie jak:

● Który segment pracowników jest motorem napędowym naszego biznesu?

● Jakie oczekiwania od miejsca pracy oraz kadry kierowniczej ma konkretna grupa potencjalnych pracowników?

● Co ich motywuje do efektywnej pracy, a co niekoniecznie?

Określ miejsca docelowe, w których znajdują się Twoi potencjalni pracownicy

W tym przypadku jest trochę podobnie jak z testowaniem różnych źródeł ruchu przy kampaniach sprzedażowych — nie wszędzie znajdziesz dobrych jakościowo odbiorców, którzy wpasują się w przygotowane wcześniej persony. Aby unikać przepalania czasu i pieniędzy na prowadzenie komunikacji w nieefektywnych kanałach, zatroszcz się o dobry research i analizę. Najbardziej rzetelny i miarodajny feedback otrzymasz od swoich obecnych pracowników. Jeśli Twój team nie jest rozbudowany, możesz odbyć rozmowę z każdym pracownikiem odpowiadającym Twojemu komunikacyjnemu zapotrzebowaniu. Jeśli natomiast masz załogę o pokaźnych rozmiarach, roześlij grupowego maila z ankietą. Twoi pracownicy mogą okazać się prawdziwą skarbnicą wiedzy i dostarczyć sporo pomysłów oraz inspiracji do działań Employer Branding.

Na co warto zwrócić szczególną uwagę?

● Z jakich platform korzystają na co dzień?

● Jakiego typu treści ich najbardziej angażują?

● Jakie firmy wydają się być dla nich atrakcyjne jako potencjalni pracodawcy?

● Jak wygląda efektywna i efektowna komunikacja marek, którymi się interesują? Zadanie pracownikom powyższych pytań pozwoli rozeznać się w sytuacji oraz ocenić, w którym kierunku powinna podążać strategia Employer Brandingu Twojej firmy.

Dokonaj solidnej analizy SWOT i wypisz wnioski

Ciężko jest stworzyć efektywną komunikację, gdy nie wiesz, na czym ją oprzeć. Zastanów się, co w Twojej firmie jest zdecydowaną korzyścią z punktu widzenia potencjalnego pracownika. Postaraj się wejść w buty swoich pracowników i przeanalizować co jest dla nich najbardziej wartościowe. Pamiętaj jednak, aby nie pisać o owocowych środach i młodym, dynamicznym zespole. Nawet jeśli to prawda, jest to obecnie na tyle powszechne, że nie wykreuje wartości w oczach odbiorców.

Jeśli chcesz, aby Employer Branding Twojej firmy był naprawdę skuteczny, przede wszystkim musi być oryginalny i dopasowany do oczekiwań potencjalnych pracowników. Solidnie przemyśl, co oferujesz jako pracodawca. Wypisz wszystkie rzeczy na kartce, a następnie posegreguj je w odpowiedniej kolejności, od najbardziej istotnych do tych najmniej.

Nagminnie popełnianym błędem, jest skupianie się tylko na podkreślaniu tego, jak dużą rolę w firmie odgrywa rozrywka. Wbrew pozorom nie jest to aż tak istotny element. Podejdź do tematu szerzej i przemyśl każdy z etapów pracy, od wdrożenia przez samą pracę i rozwój aż po ścieżkę awansu. Zastanów się, co możesz zaoferować przyszłym pracownikom.

Być może w Twojej firmie:

● Pracownicy mogą korzystać z karnetów sportowych?

● Proces on-boardingu jest dobrze ułożony i przejrzysty?

● Każdy pracownik posiada indywidualny budżet na branżowe kursy i szkolenia?

● Ścieżki awansu są klarowne?

● Każdy może liczyć na dofinansowanie okularów ochronnych podczas pracy z komputerem?

● Istnieje możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej? Jestem przekonany, że uda Ci się wynotować przynajmniej kilkanaście takich punktów. Pamiętaj, że coś, co nie wydaje się bardzo atrakcyjnym dla Ciebie, może być niesamowicie istotne dla Twojego odbiorcy. Gdy skończysz, podsumuj wszystko w jednym pliku, a następnie zapytaj pracowników, które z tych elementów są dla nich najważniejsze. Ponownie podaj materiał procesowi segregacji i zderz spojrzenie swojego zespołu z własną perspektywą. Gdy będziesz znał punkt widzenia grupy docelowej, o wiele szybciej poradzisz sobie z dopasowaniem formy komunikacji i nie stracisz czasu na testowanie tego, co jest nieefektywne.

Zastanów się nad formą przekazu

Forma przekazu to jeden z tych elementów, który jest łącznikiem pomiędzy Twoją grupą docelową a całą strategią. Chodzi tutaj o multimedia, na które się zdecydujesz. Przede wszystkim — jak Cię widzą, tak Cię piszą. Postaraj się, aby Twój content był naprawdę wysokiej jakości. Unikaj stockowych zdjęć oraz nudnego materiału, który zamiast interesować i zachęcać do śledzenia możliwości zrobienia kariery w Twojej firmie, po prostu odstrasza. Warto zwrócić uwagę również na język, który powinien być dostosowany do odbiorców. Pamiętaj, że nawet najlepiej zaplanowana oraz zaimplementowana strategia zda się na nic, jeśli nikt nie zwróci uwagi na treści, które będziesz dystrybuować. Ponownie wróć do swoich pracowników i przepytaj ich jakie treści chętnie konsumują. Gdy znowu uzyskasz rzetelny feedback, zacznij go testować, a w międzyczasie skup się na planowaniu kolejnych Daj się ponieść wyobraźni.

Przetestuj:

● Relacje z eventów,

● Infografiki,

● Lifestylowe zdjęcia,

● Podsumowania tego co ciekawego dzieje się u Ciebie w firmie. Po prostu puść wodzę fantazji i pozwól sobie na bycie oryginalnym w przekazie. 5. Zaplanuj strategię publikacji i zaimplementuj ją To przedostatni etap. Masz już całą niezbędną wiedzę, aby wystartować. Jedyne co Ci pozostało, to zaplanowanie swojej strategii publikacji i dystrybucji oraz przygotowanie materiałów. Pamiętaj, że nic nie dzieje się od razu. Pozwól, żeby wszystkie trybiki maszyny komunikacyjnej porządnie się rozkręciły i nie wyciągaj pochopnych wniosków, które mogą Cię niepotrzebnie przytłoczyć.

Nie oczekuj natychmiastowych efektów, na 99% nie zobaczysz napływu CV oraz listów motywacyjnych w pierwszym tygodniu. Ba, być może nawet pierwszy miesiąc nie przyniesie większych rezultatów. Pamiętaj jednak, że pomiędzy Tobą a odpowiednio zaangażowanymi odbiorcami buduje się więź. Można to porównać do etapów sprzedaży, w których niekiedy trzeba bardzo długo pracować nad zdobyciem zaufania i dopięciem deala.

Przeanalizuj efekty, wyciągnij wnioski i optymalizuj

Ponownie posłużę się w tym miejscu sformułowaniem, że z Employer Branding jest trochę jak z kampaniami sprzedażowymi. Może być tak, że od razu trafisz do swoich odbiorców z idealnym komunikatem. Jednak w większości przypadków, będzie czekała Cię praca nad testowaniem nowych pomysłów. Sprawdzaj, co działa, a co nie przynosi efektów. Analizuj wyniki i cały czas dostosowuj swoją strategię w taki sposób, aby przynosiła jak najlepsze rezultaty!

Podsumowanie

Reasumując, budowanie Employer Branding wymaga odpowiedniego przygotowania i wdrożenia odpowiedniej strategii. Nie jest to proste zadanie, jednak jak najbardziej wykonalne. Na koniec warto jeszcze wspomnieć o tym, że często w trakcie przygotowywania strategii i zbierania feedbacku od pracowników, okazuje się, że jesteśmy w niektórych aspektach gorsi od naszej konkurencji. Ważne jest, aby wyciągnąć wtedy odpowiednie wnioski i najzwyczajniej w świecie… wdrożyć sprawdzone rozwiązania, których u nas brakuje. Nie poddawaj się, gdy pierwsze próby nie przyniosą zamierzonych efektów. Jeśli Twoja firma jest naprawdę świetnym środowiskiem pracy, atmosfera jest przyjazna, a pracownicy nie mają czasu na nudę, to prędzej czy później dostrzeżesz efekty swojej ciężkiej pracy, a Twoja firma zacznie być postrzegana jako rzetelny, pewny i przyjazny pracodawca.

Tekst: Cezary Widawski — Specjalista ds. Social Media w Grupie Strategiczno-Kreatywnej JAAQOB Holding. Z performancem związany od ponad 3 lat. Na co dzień zgłębia tematy związane z kreowaniem wizerunku oraz budowaniem lejków marketingowych

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności