lederboard

Fiat Punto – jak wymienić rozrusznik?

Uszkodzony rozrusznik w samochodzie może być przyczyną problemów z uruchomieniem silnika. Wymontowanie uszkodzonego rozrusznika nie jest trudne, choć wiąże się z ryzykiem popełnienia kilku błędów. Aby ich uniknąć, dziś szczegółowo opiszemy, jak wymienić rozrusznik w Fiacie Punto.

 

Jakie są objawy uszkodzonego rozrusznika w Fiacie Punto?

Gdy pojawią się problemy z uruchomieniem silnika, pierwszym podejrzanym jest akumulator. Słusznie, trzeba jednak pamiętać, że to nie zawsze jest jego wina. Problemy te mogą być również spowodowane niewłaściwą pracą rozrusznika. Błędne działanie rozrusznika wiąże się, na przykład z nieprawidłowymi połączeniami, uszkodzonym włącznikiem elektromagnetycznym lub zniszczonym mechanizmem sprzęgającym. Warto również zdawać sobie sprawę z tego, że rozrusznik pobiera z akumulatora duże dawki energii elektrycznej w krótkim okresie. Oznacza to, że do odpowiedniej pracy rozrusznika niezbędny jest też prawidłowo działający akumulator dopasowany pod nasz model samochodu. Jednocześnie nieprawidłowa praca rozrusznika może doprowadzić do częściowego rozładowania, a nawet uszkodzenia akumulatora.

Do typowych objawach świadczących o awarii układu rozruchowego w Fiacie Punto należą:

  • brak reakcji po przekręceniu kluczyka – jeżeli po przekręceniu kluczyka w stacyjce, samochód nie odpala i gasną wszystkie kontrolki, powinniśmy sprawdzić, czy akumulator nie jest rozładowany. Jeżeli przyczyną nie jest rozładowany akumulator, należy pod lupę wziąć wszystkie styki i połączenia w układzie rozruchowym.
  • działający rozrusznik nie obraca kołem karbowym – równie często zdarza się także, że słychać pracujący rozrusznik, ale nie jest on w stanie obrócić kołem korbowym, co oznacza, że nie dochodzi do uruchomienia silnika. Za taki stan rzeczy najczęściej odpowiada uszkodzony mechanizm sprzęgający (zębnik nie zazębia się z kołem zamachowym sprzęgła). Winę za tę sytuację mogą ponieść również widełki sprzęgające.
  • rozrusznik stuka, ale się nie kręci – w przypadku rozładowanego akumulatora można się spodziewać serii krótkich stuknięć zamiast kręcenia rozrusznika. Pojedyncze stuknięcie może być również objawem zużycia rozrusznika. Podobnie ten element zachowuje się, gdy zawieszą się lub zużyją szczotki.
  • rozrusznik działa, ale hałasuje – najczęściej hałas podczas pracy rozrusznika świadczy o jego nadmiernym zużyciu.

Czy da się naprawić rozrusznik w Fiacie Punto?

Jeżeli po wstępnej diagnozie okazuje się, że za problemy z samochodem odpowiada rozrusznik, zwykle można go naprawić poprzez wymianę pojedynczych części układu rozruchowego, które się w nim zużyły, np. włącznika elektromagnetycznego, łożyska czy szczotkotrzymacza ze szczotkami. Jeśli jednak objawy usterki były długo ignorowane, może się okazać, że awaria rozrusznika jest na tyle duża, że konieczny będzie zakup nowego rozrusznika.

Wymiana rozrusznika w Fiacie Punto – potrzebne narzędzia i części

Aby samodzielnie wymienić rozrusznik w Fiacie Punto, potrzebne są:

  • śrubokręt gwiazdkowy;
  • śrubokręt płaski;
  • młotek;
  • klucze 8, 10, 13;
  • szczypce;
  • WD40;
  • smar do łożysk;
  • benzyna ekstrakcyjna;
  • mechanizm sprzęgający, czyli bendiks;
  • tulejki rozrusznika.

Jak wymienić rozrusznik w Fiacie Punto krok po kroku?

  • Najważniejszą czynnością podczas wymiany rozrusznika jest zdjęcie klemy z akumulatora. W przypadku Fiata Punto jest to klema minusowa.
  • Kolejną czynnością, którą należy wykonać, jest odkręcenie dwóch przewodów elektrycznych od rozrusznika. Zaleca się zacząć od najcieńszego, podłączonego do uzwojenia elektromagnesu.
  • Następnie trzeba wykręcić śruby mocujące rozrusznik (zwykle są trzy). W tym momencie możemy już wyjąć cały rozrusznik.
  • Po wyjęciu rozrusznika oglądamy go dokładnie, a następnie przechodzimy do jego rozebrania (tu pomocny może okazać się klucz nr 13). Teraz możemy odkręcić dwa wkręty trzymające szczotkotrzymacz do tylnego dekla oraz dwie nakrętki mocujące go.
  • Wszystkie te elementy rozdzielamy i dokładnie czyścimy z pyłu i wszelkich zabrudzeń.
  • Kolejnym krokiem jest odkręcenie nakrętek trzymających elektromagnes. Dzięki tej czynności możemy odblokować i wyjąć widełki wraz z wirnikiem.
  • W następnym etapie wkładamy przednią obudowę do imadła tak, aby nie uszkodzić szpilek łączących rozrusznik.
  • Wybijamy przednią tuleję z obudowy za pomocą wybijaka. Nową nabijamy tą samą metodą.  Zużyte tulejki można zastąpić oryginalnymi lub identycznymi, pochodzącymi z oryginalnego kompletu naprawczego innego rozrusznika.
  • Kolejnym krokiem jest wymiana bendiksa. W tym celu musimy wyciągnąć pierścień oporowy za pomocą śrubokręta oraz sprężynujący przy użyciu szczypiec. Następnie zsuwamy bendiks z wałka i zakładamy nowy.
  • Montaż oraz składanie rozrusznika należy wykonać w odwrotnej kolejności.  Całą operację wymiany rozrusznika w Fiacie Punto ułatwi korzystanie z podnośnika lub z kanału.

Do większości modeli Fiata dostępne są na rynku części pozwalające naprawić niesprawny rozrusznik. Szeroki wybór części samochodowych do Fiata znajdziesz w sklepie Motochemia.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności