Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Premiera raportu o hejcie. Nowe spojrzenie na różnice płciowe i ich wpływ na relacje społeczne

Już 15 października 2024 roku w warszawskim Teatrze Scena RELAX odbędzie się wyjątkowa konferencja, która bez wątpienia zmieni sposób postrzegania hejtu i jego wpływu...
Strona głównaRozmaitościHotele w Polsce – nocuje tam co drugi Polak

Hotele w Polsce – nocuje tam co drugi Polak

Już co drugi Polak co najmniej raz w roku korzysta z oferty hotelowej na terenie naszego kraju – wynika z badania zleconego przez CBRE. Na nocleg w hotelu zdecydowanie częściej decydujemy się prywatnie niż służbowo, stąd średnia długość pobytu to zwykle 2-3 noce, czyli weekendowy odpoczynek. Rosnąca popularność hoteli wśród krajowych turystów napędza podaż. W ciągu dwóch lat (2020-2022) warszawski rynek hotelowy powiększy się o 3,6 tys. pokoi, krakowski o 1,7 tys., a trójmiejski o 1,6 tys. Eksperci CBRE wskazują, że w 2019 roku ogólna liczba udzielonych noclegów w hotelach w Polsce osiągnie rekordowe 45 mln, z czego za prawie 70% tej liczby odpowiedzą Polacy.  

 

 

Od 2009 roku liczba udzielonych noclegów w hotelach w Polsce rośnie. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że tylko od stycznia do października 2019 roku, liczba udzielonych noclegów przekroczyła 38,2 mln, co stanowi wzrost o 6,7% w porównaniu rok do roku. Z naszych prognoz wynika, że cały rok zakończymy z wynikiem zbliżonym do 45 mln noclegów. To kolejny rekord. Kontynuacji trendu wzrostowego można się spodziewać w kolejnych latach, co oczywiście przełoży się na wzmożoną podaż pokoi hotelowych – mówi Rafał Rosiejak, dyrektor działu hotelowego w CBRE.

Do hotelu na weekendowy wypad

Z badania CBRE wynika, że 48% Polaków w 2019 roku spędziło co najmniej jedną noc w hotelu w Polsce. Główny cel wypadu to wypoczynek (wskazuje tak 75% respondentów), 13% Polaków korzysta z hoteli w podróżach biznesowych, a 10% zarówno prywatnie, jak i służbowo. W związku z tym, że z oferty hotelowej zdecydowanie częściej korzystamy prywatnie niż służbowo, średnia długość pobytu to najczęściej 2-3 noce (wskazuje tak 54% nocujących w hotelach). Na jedną noc w hotelu decyduje się tylko 15% osób, a co czwarty respondent spędza w hotelach więcej niż 4 noce. Eksperci CBRE zwracają uwagę, że istniejący silny popyt wewnętrzny na usługi hotelowe, oznacza, że w przypadku zawirowań w przyjazdach turystów zagranicznych np. wskutek zawieszenia połączeń lotniczych, hotele mogą liczyć na rodzimych gości.

W 2019 roku średni poziom obłożenia hoteli międzynarodowych marek w centrum Warszawy, które posiadają rozbudowane zaplecze konferencyjne i bogatą ofertę bankietową, wyniosło ponad 70%. Zgodnie z danymi Hotstats, popyt jest głównie napędzany przez gości indywidualnych, których udział stanowi 55% całkowitego obłożenia, co pokrywa się z wynikami naszego badania. Goście korzystający z korporacyjnych programów lojalnościowych stanowią ok. 12% obłożenia hoteli – mówi Rafał Rosiejak.

Podaż nadąża za popytem?

Warszawa, Kraków i Trójmiasto – to właśnie na tych rynkach pojawi się najwięcej pokoi hotelowych międzynarodowych marek w ciągu najbliższych dwóch lat. Dominuje oczywiście Warszawa, gdzie w 2019 roku było najwięcej pokoi hotelowych – aż 17,7 tys., natomiast w latach 2020-2022 planowane jest oddanie kolejnych 3,6 tys. pokoi hotelowych. W Krakowie w 2019 roku turyści do dyspozycji mieli 12,1 tys. pokoi, a w perspektywie kolejnych dwóch lat przybędzie dodatkowe 1,7 tys. W Trójmieście, które zamyka podium, w 2019 roku było dostępnych 7,4 tys. pokoi, a w latach 2020-2022 będzie to dodatkowe 1,6 tys. pokoi. W zestawieniu warto też odnotować Wrocław, który w 2019 roku wyróżniał się najwyższym wzrostem wskaźników efektywności, czyli średnich cen za wynajem pokoju i wskaźnika obłożenia. W tym mieście turyści mają do dyspozycji 5,8 tys. pokoi, a w kolejnych dwóch latach planowane jest oddanie kolejnych 200 pokoi hotelowych.

Metodologia badania:

Badanie przeprowadzono na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1080 osób. Kwoty dobrano wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji:  1-4 lutego 2020 roku. Metoda: CAWI.

***

CBRE to największa na świecie firma doradcza i inwestycyjna działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych (pod względem przychodów za rok 2018), klasyfikowana w rankingach: Fortune 500 oraz S&P 500. CBRE, z siedzibą główną w Los Angeles, zatrudnia ponad 90 000 pracowników (nie wliczając firm stowarzyszonych i partnerskich), obsługuje inwestorów, właścicieli oraz najemców nieruchomości w około 480 biurach na całym świecie (nie wliczając firm stowarzyszonych i partnerskich). CBRE oferuje szeroki zakres zintegrowanych usług, doradztwo strategiczne w zakresie inwestycji i wynajmu, usługi korporacyjne, usługi zarządzania nieruchomościami oraz projektami, administrację firm, bankowość hipoteczną, wyceny, usługi deweloperskie, usługi zarządzania inwestycjami oraz usługi konsultingowe i analityczne. Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej www.cbre.pl