Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img
Strona głównaRozmaitościJak budować swoją karierę, aby odnieść sukces?

Jak budować swoją karierę, aby odnieść sukces?

Rynek pracy zmienia się dziś niezwykle dynamicznie, nieustannie powstają nowe specjalizacje, podczas gdy pewne profesje w naturalny sposób są wygaszane. Dziś już nikogo nie dziwią zawody takie jak Social media manager, Specjalista omnichannel marketingu, Ekspert ds. employer brandingu czy Analityk Big Data. Szansą na odniesienie sukcesu w dzisiejszym świecie jest więc nieustanne kształcenie się, rozwijanie kompetencji i podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Konieczne jest oswojenie faktu, że wykształcenie kierunkowe nie ustawia nas na całe życie zawodowe.

 

 

Niestety jak wynika z raportu „Aktywni + Przyszłość Rynku Pracy” zrealizowanego na zlecenie serwisu Gumtree.pl w ramach programu Start do kariery, blisko co trzeci pracujący Polak (29%) ogólnikowo zadeklarował, że poszerza swoje kompetencje w zakresie wykonywanej pracy, a tylko co piąty – że „szuka nowych kierunków rozwoju”. Około 13% Polaków uczęszcza na kursy i szkolenia podnoszące kompetencje w celu zwiększenia swoich szans na rynku pracy. Przywołane statystyki nie porywają, a prognozy płynące z rynku pracy mogą wskazywać na to, że przepaść między umiejętnościami pracowników, a wymaganiami pracodawców może się pogłębiać. Przygnębiający jest również fakt, iż wspomniane badanie wykazało, że aż 43% kadry zarządzającej nie czuje potrzeby nabywania nowych umiejętności. Wprawdzie najlepsze uczelnie nie narzekają na nabór na studia podyplomowe i kursy MBA, ale wydaje się, że zapotrzebowanie na rozwój kompetencji i kwalifikacji nie jest równomierny i powszechny.

Kurczowe trzymanie się wyuczonego zawodu, a także brak elastyczności, niechęć do uzupełniania wiedzy, czy poznawania nowych technologii, to z pewnością czynniki, które nie przyczynią się do rozwoju naszej kariery. Jeśli chcemy świadomie budować swoją ścieżkę zawodową i odnosić na niej sukcesy, musimy myśleć strategicznie, zdawać sobie sprawę z realiów rynku i zmieniającego się otoczenia, a także umieć adoptować się do tych zmian.

Kompetencje czy kwalifikacje – które warto rozwijać?

Kompetencje to kombinacja kwalifikacji i predyspozycji osobowościowych. Kwalifikacje są odpowiednikiem kompetencji twardych, oznaczają posiadane przez pracownika umiejętności i wiedzę, wymagane do realizacji określonych zadań zawodowych. Nabywane są w formalnym i nieformalnym procesie kształcenia i potwierdzone odpowiednimi dokumentami. Predyspozycje to z kolei zbiór cech charakteru, temperamentu, intelektu, obraz samego siebie właściwy dla danej jednostki, indywidualizujący ją, czyli wyróżniający spośród innych ludzi, to one bardzo często rozstrzygają o naszej przewadze konkurencyjnej na rynku. Zatem zarówno kwalifikacje, jak i szeroko pojmowane kompetencje możemy rozwijać na każdym etapie naszej kariery i warto o to zadbać. Wśród najbardziej istotnych dla pracodawców, a jednocześnie kształtowanych w długim okresie, należą  umiejętności miękkie, takie jak np.: umiejętność pracy w zespole, negocjacji, radzenia sobie ze stresem, komunikacji interpersonalnej.

 

dr Małgorzata Gałązka-Sobotka

 

Jakie są kompetencje przyszłości? Na co postawić dziś, by jutro odnieść sukces?

Prognozy rynku pracy zdają się być dość optymistyczne, w ostatnim czasie mówi się o rekordowo niskim bezrobociu, wzroście zatrudnienia, wzroście płacy minimalnej czy nawet „rynku pracownika”. To jednak nie oznacza, że można spocząć na laurach i stanąć w miejscu. Ci, którzy chcą się rozwijać, wciąż mają co robić. Wraz z postępem technicznym, technologicznym i przemianami społecznymi, które odzwierciedlane są w nowych metodach i technikach zarządzania oraz organizacji pracy, konieczne jest stałe poszerzanie naszych kompetencji. Według badań firmy doradczej Hays Poland przygotowanych dla „Forbesa” wśród kluczowych kompetencji pożądanych na polskim rynku pracy wymienia się: umiejętność pracy w multikulturowym środowisku, wielozadaniowość, myślenie analityczne, nastawienie na cel, orientację biznesową, umiejętność pracy pod presją czasu.

Od menedżerów oczekuje się zaś nieustannego doskonalenia kompetencji przywódczych. Za badaniami Sunnie Giles opublikowanymi w Harvard Business Review promować należy wysokie standardy etyczne, jasne definiowanie celów i oczekiwań, elastyczność i gotowość do zmiany swojego zdania, komunikatywność, otwartość na nowe pomysły. Lider nie ustaje w rozwoju osobistym i stwarza takie okazje również swoim współpracownikom, jest dumny z kolejnych liderów, którzy wychodzą spod jego skrzydeł.

Kiedy jest dobry czas na rozwój?

Uważam, że zawsze jest dobry czas na rozwój i zgadzam się ze stwierdzeniem – kto stoi w miejscu, ten się cofa. Ważne jednak, aby wybrać ścieżkę odpowiednią dla siebie i dopasowaną do naszych osobistych ambicji i celów zawodowych oraz uwarunkowań rynkowych. A możliwości jest wiele: można zadecydować się na studia podyplomowe, program MBA, kursy zawodowe, dodatkowe szkolenia – grupowe czy indywidualne, pracę z coachem itd. Trzeba jednak mieć w sobie głód wiedzy i chęć rozwoju, determinację w działaniu i otwartość na nowe.

Autor: dr Małgorzata Gałązka-Sobotka, dyrektor Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego.