Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Premiera raportu o hejcie. Nowe spojrzenie na różnice płciowe i ich wpływ na relacje społeczne

Już 15 października 2024 roku w warszawskim Teatrze Scena RELAX odbędzie się wyjątkowa konferencja, która bez wątpienia zmieni sposób postrzegania hejtu i jego wpływu...
Strona głównaRozmaitościJak liczba uchodźców i ceny paliw wpływają na transport publiczny

Jak liczba uchodźców i ceny paliw wpływają na transport publiczny

Rosnąca inflacja oraz napływ dużych grup uchodźców z Ukrainy znacząco wpływają na krajobraz polskich miast, a tym samym ich transportu publicznego. Szybko drożejące ceny paliw powodują, że wielu kierowców przesiada się z samochodów do komunikacji miejskiej. Liczba pasażerów zwiększa się gwałtownie również w wyniku napływu ukraińskich obywateli. Taka sytuacja wymaga radykalnych działań w celu optymalizacji transportu i dążenia do zrównoważonego rozwoju miast. Jednym z rozwiązań zapewniającym bezpieczeństwo jest sztuczna inteligencja.  

 

 

Od początku wojny w Ukrainie granicę ukraińsko-polską przekroczyły już prawie 3 miliony uchodźców. Napływ nowych mieszkańców, szczególnie do większych miast, stawia wyzwania przed lokalnymi władzami, również w sferze transportu publicznego. Jak wskazują dane ZUS, tylko w samej Warszawie zarejestrowało się około 116 tys. osób, a prawdopodobnie może ich być nawet 300 tys. – liczba ta  oczywiście systematycznie rośnie.

Szalejąca inflacja oraz wzrosty cen paliw powodują, że wielu właścicieli aut przesiada się do komunikacji miejskiej, aby zaoszczędzić. Przed władzami miast stoi wyzwanie, jak odpowiednio zaplanować transport publiczny, aby uniknąć „tłoku” oraz zapewnić pasażerom bezpieczeństwo. Jednym z rozwiązań jest zastosowanie sztucznej inteligencji.

Sztuczna inteligencja i Computer Vision

Computer Vision wkracza do świata biznesu i zarządzania miastem w coraz bardziej zróżnicowanych formach. Możliwości zastosowania tego systemu wydają się być nieograniczone a przyszłość pokaże, jak bardzo zmieni on nasze codzienne życie. Technologia może wspomóc bezpieczeństwo, przyczynić się do bardziej oszczędnego gospodarowania zasobami, czy usprawnić analizę danych potrzebnych do zapobiegania katastrofom lub nieprzewidzianym zdarzeniom. Połączenie sztucznej inteligencji z Computer Vision znajdziemy już w kamerach miejskich, czujnikach zamontowanych w pojazdach oraz specjalnych urządzeniach śledzących na bieżąco sytuację w urzędach lub innych miejscach publicznych.

Naszą specjalizacją są algorytmy Computer Vision. Każdy algorytm CV jest inny, dlatego inny sprzęt i oprogramowanie potrzebne są w pojeździe transportu publicznego, a odmienne na przykład w urzędzie czy na placu zabaw. Technologia ta potrafi na bieżąco monitorować stan bezpieczeństwa pasażerów autobusu czy tramwaju – mówi Marcin Lewicki, CEO Sternkraft Telematics.

Jak zastosować technologie smart w transporcie publicznym?

Obecna sytuacja powoduje rosnące trudności w utrzymaniu transportu publicznego na dotychczasowym poziomie. Optymalizacja tras oraz wykorzystywania pojazdów jest równie ważna, jak ich jakość. Już nie wielkość, a właśnie optymalne wykorzystanie floty powinno być priorytetem każdego nowoczesnego miasta. Computer Vision pozwala oszczędzać paliwo i czas, a nawet eliminować nieopłacalne przejazdy. Dzięki tej technologii będziemy przemieszczać się rozsądniej, a co za tym idzie ekologicznie i ekonomicznie oraz przede wszystkim bezpiecznie.

Opracowaliśmy wiele algorytmów i pracujemy nad kilkunastoma kolejnymi, które nazywamy cyfrowymi pracownikami. Są nimi Policjant, Ratownik Medyczny i Konduktor. Pierwszy z nich wykrywa m.in. fizyczne oraz werbalne ataki na pasażerów lub kierowcę, a nawet niebezpieczne przedmioty, jak nóż czy broń. Z kolei Ratownik Medyczny zauważa nieprawidłowe zachowania, jak omdlenia czy upadki oraz widzi rowerzystów czy motocyklistów w tzw. martwym punkcie. Ważnym elementem jest również stały nadzór nad zdolnością kierowcy do prowadzenia pojazdu. Algorytmy będą potrafiły zdiagnozować kierowcę, który mógłby być pod wpływem substancji odurzających. Za nie odpowiada algorytm Konduktor. Do jego zadań należy także zaawansowana analiza migracji pasażerów, m.in. poprzez ich liczenie na poziomie 99% skuteczności. Wykrywane będzie też palenie papierosów i picie alkoholu podczas przejazdów – uzupełnia Marcin Lewicki, CEO Sternkraft Telematics.

Kamery a bezpieczeństwo

Stosowanie nie-inteligentnego monitoringu w transporcie publicznym, który co ważne, kosztuje tyle samo co inteligentny – to decyzja spowodowana jedynie niewiedzą na temat skuteczności i dostępności rozwiązań, które oferuje technologia Computer Vision. Komputerowi obserwatorzy działają bowiem 24 godziny na dobę. Nie straszne im zmiany pogody, choroby, czy chęć oddalenia się chwilowo z miejsca pracy. Punkty, gdzie zamontowane są kamery, stanowią istotne zagadnienie w projektowaniu optymalnej komunikacji miejskiej, która dla dobra mieszkańców w swoich założeniach powinna jak najwięcej wydarzeń wykrywać samoczynnie.

Dyspozytorzy miasta obserwujący tysiące kamer na raz, otrzymają natychmiast wykrycia zdarzeń (m.in. ataków na pasażerów czy kierowców), gdyż Komputerom zajmuje to sekundy. Podstawą jest jednak dokładność. Jeśli na szeroką skalę zaczniemy wykorzystywać rozwiązania technologii Computer Vision, niezaprzeczalnie wpłynie to na poziom bezpieczeństwa i komfortu Klientów – pasażerów. W niedalekiej przyszłości takie rozwiązania staną się standardem