Jak mierzyć sukces przedsiębiorstwa? 5 elementów, którym warto się przyglądać

Polacy podchodzą  z coraz większym entuzjazmem do własnego biznesu. Tym bardziej, że rozpoczęcie działalności nie jest trudne. W dzisiejszym świecie, z dostępem do Internetu, łatwiej jest uruchomić startup niż znaleźć pracę, która spełniałaby wszystkie nasze oczekiwania. Zwłaszcza, jeżeli jesteśmy specjalistami w swojej dziedzinie i chcemy realizować pasję na własnych warunkach. Aby jednak odnieść sukces musimy wiedzieć co w naszej firmie działa, a co należy poprawić.

 

Jak mierzyć wyniki? Na początek warto przyjrzeć się pięciu wskaźnikom:

Wyniki finansowe

Dobrze jeżeli nasz biznes jest naszą pasją – jeżeli wkładamy w coś serce, nasze szanse na sukces rosną. Ale pieniądze również są ważne. Zwykle po to zaczynamy działalność na własną rękę – by robić to co lubimy, w czym jesteśmy dobrzy, a w dodatku na tym zarabiać. Dzięki zyskom na odpowiednim poziomie możemy rozwijać swój biznes i kontynuować realizację własnej wizji przedsiębiorstwa.

Mierzenie wyników biznesowych oznacza sprawdzanie przepływu pieniędzy. Jeśli chcemy zobaczyć, czy nasz biznes jest opłacalny, musimy mieć świadomość, jakie zyski generuje nasze przedsiębiorstwo. Rachunek zysków i strat mierzy zyskowność firmy w określonym czasie. Bilans pokazuje kondycję finansową, mierząc zestawienie aktywów i pasywów na konkretny moment. Rachunek przepływów pieniężnych pokazuje, jaka jest płynność finansowa firmy.

Poziom zadowolenia klientów

Ważnym miernikiem sukcesu, zwłaszcza małych i średnich firm jest zadowolenie klienta. Jeśli klienci nie są zadowoleni po zakupie produktu czy skorzystaniu z usług danej firmy, prawdopodobnie nie zrobią tego ponownie. Jak mierzyć zadowolenie klienta?

Obecnie dysponujemy wieloma narzędziami, które pozwalają zmierzyć satysfakcję klienta. W naszym przypadku bardzo dobrze sprawdzają się ankiety, które klienci mogą dobrowolnie wypełnić po wizycie w salonie lub sklepie online i wyrazić swoją opinię. Dzięki rzetelnie przygotowanym pytaniom jesteśmy w stanie znaleźć odpowiedź na wiele nurtujących nas kwestii, m.in. jak klient ocenia obsługę w salonie, wybrany asortyment, aktualne promocje lub przejrzystość ekspozycji. Rzetelnie badając preferencje zakupowe dopasowujemy ofertę do oczekiwań klientów – mówi Wojciech, Dyrektor ds. Marketingu i PR w firmie Recman. – Sprawdzamy również, czy jest to klient, który zna już nasze produkty, czy może dowiedział się o nas niedawno i dopiero sprawdza ofertę – dodaje.

Liczba nowych klientów

Informacja o tym czy osoba korzystająca z naszych produktów jest stałym klientem czy dopiero niedawno zainteresowała się naszą marką to wbrew pozorom bardzo istotny miernik sukcesu, dlatego warto go monitorować. Wiedząc, ilu nowych klientów zyskujemy z miesiąca na miesiąc, możemy dokładniej przewidywać wzrost naszej firmy.

Monitorowanie liczby nowych klientów i osób zainteresowanych naszą ofertą jest stosunkowo proste, zwłaszcza jeżeli usługi świadczymy także przez Internet, co obecnie jest już normą. Warto tworzyć bazę osób odwiedzających naszą witrynę, a także stworzyć newsletter, dzięki któremu będziemy informować o nowościach w ofercie lub aktualnych promocjach.

Stagnacja w przypływie nowych klientów to z kolei sygnał, że być może trzeba opracować nową strategię marketingową.

Poziom zadowolenia pracowników

Pracownicy są niezbędni, bez nich żaden biznes nie jest w stanie się rozwijać. Warto zatrudniać najlepszych, mierzyć ich efektywność i motywować do działania, ale przede wszystkim warto dbać o ich poziom zadowolenia – zadowolony pracownik jest bardziej wydajny, a to przekłada się również na zadowolenie klientów. Wszyscy zyskują. Dlatego regularnie sprawdzajmy, jakie nastroje panują w zespole i na bieżąco starajmy się reagować na każdy sygnał niezadowolenia.

Aktualna sytuacja na rynku

Czasami, aby zmierzyć sukces własnej firmy, trzeba wiedzieć, jak działa rynek. Na przykład, jeśli nie tylko nasza firma, ale i konkurenci nie radzą sobie zbyt dobrze, może to oznaczać, że spadek wyników niekoniecznie spowodowany jest naszymi działaniami, ale kryzysem w całej branży. Może mieć on charakter przejściowy, ale warto jak najszybciej przyjąć nowy plan działania. Oznacza to, że należy przeanalizować sytuację pod nowym kątem i podjąć działania adekwatne do sytuacji rynkowej.

Wiele firm upadło, ponieważ nie było przygotowanych na kryzysową sytuację, dlatego poza tym co dzieje się w firmie, powinniśmy analizować także sytuację na rynku, by móc zareagować odpowiednio wcześniej – zauważa przedstawiciel firmy Recman.

Zanim wydamy pieniądze na kampanię marketingową, warto ustalić, czy wydatek jest uzasadniony i czy ma szansę przynieść oczekiwane rezultaty.

Źródło: Recman.pl

 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności