lederboard

Jak odnieść sukces w modowym biznesie: 7 kroków


W każdym biznesie początki są trudne. Nie jest łatwo się przebić, nawet jeżeli mamy doskonały produkt. W świecie mody konkurencja jest tak duża, że nawet największy talent nie zastąpi umiejętności zarządzania i odpowiedniej promocji. Jeżeli chcemy na dłużej zaistnieć w tej branży, należy kierować się kilkoma zasadami. Oto one:

 

Poświęcenie

Potencjalny właściciel biznesu musi zrozumieć, że prowadzenie firmy wiąże się z koniecznością pełnego zaangażowania – zarówno czasu, jak i pieniędzy. Obie wartości są niezbędne do tego, by biznes zaczął działać, i zwykle okazują się wyższe niż sobie początkowo założyliśmy.

– Sukces zależy przede wszystkim od tego, ile wysiłku i zaangażowania włożymy w nasze działanie. Oczywiście pomocna jest też odrobina szczęścia, ale to kreatywność w połączeniu z ciężką pracą i biznesowym podejściem są podstawą do osiągnięcia sukcesu – mówi Wojciech Tulwin, Dyrektor ds. Marketingu i PR w firmie Recman.

Planowanie                                                                           

Młodzi projektanci często żyją w mylnym przeświadczeniu, że wystarczy zaprojektować kolekcję. Mają wizję tego, jak chcieliby, by ich biznes wyglądał, ale zwykle nie wiedzą jak skonkretyzować swoje plany. To błąd. Każdy doświadczony przedsiębiorca wie, że bez biznesplanu firma nie jest w stanie zrealizować nawet najlepszych założeń. W branży związanej z modą, gdzie wszystko musi opierać się na przewidywaniu, musimy mieć pomysł na biznes – to czy nasze pomysły trafią w gusta klientów, zależy nie tylko od samych projektów, ale także od tego, czy kolekcja trafi do sprzedaży w odpowiednim czasie, od jakości jej wykonania, planu marketingowego i wielu innych czynników.

Nasz pierwszy plan biznesowy nie musi być długi. Ważne, abyśmy zidentyfikowali w nim kluczowe elementy i strategiczne założenia, na podstawie których będziemy realizować swoje zamierzenia. Zastanówmy się nad naszymi krótko- i długoterminowymi celami. Przeanalizujmy konkurencję, zwracając uwagę na te punkty, które wyróżniają nas spośród innych marek i mogą stać się naszym mocnym punktem. Przygotujmy też plan organizacyjny.

Organizacja

Najczęstszym niedopatrzeniem podczas tworzenia własnego biznesu jest fakt, że bardzo szybko pozostawiamy go samemu sobie. Płyniemy z prądem. Nie planujemy kolejnych kroków. Tymczasem wszystko musi być zapięte na ostatni guzik. Musimy mieć zapewnioną przestrzeń, w której będzie mogła powstać nasza kolekcja, zagwarantowane dostawy tkanin i materiałów, zaangażowany zespół oraz lokal lub przynajmniej witrynę umożliwiającą oferowanie naszego produktu klientom.

Prowadzenie biznesu wiąże się też z płaceniem podatków i przestrzeganiem określonych przepisów – jeżeli mamy zamiar sprzedawać nasze produkty, musimy zarejestrować działalność, zastrzec nazwę marki, zadecydować o formie rozliczenia, itd. Warto pomyśleć o firmie księgowej, która przejmie od nas te zadania.

Produkcja

Przygotowanie kolekcji to skomplikowany proces, z którym wiąże się praca wielu osób – producentów tkanin i dodatków, projektantów, konstruktorów, itd. Od naszych wyborów, zależeć będzie nie tylko koszt danego przedsięwzięcia, ale przede wszystkim reputacja całej firmy.

Biznes modowy opiera się na marce. To, czy będzie silna czy nie, zależy przede wszystkim od reputacji, jaką wokół niej zbudujemy. Od początku warto więc stawiać na wysoką jakość. Powinna stanowić wyznacznik naszego działania przy wyborze materiałów, podczas projektowania, szycia i dystrybucji.

– W modzie niezwykle istotna jest spójność. Każdy z elementów kolekcji powinien współgrać z pozostałymi. Jeżeli stawiamy na jakość, pamiętajmy, że przejawia się ona nie tylko w gatunku tkanin i dodatków czy sposobie wykonania, ale także w odpowiedniej prezentacji produktu, przedstawieniu jego korzyści i zalet oraz profesjonalnej obsłudze  klienta – mówi przedstawiciel firmy Recman.

Zysk

Miarą sukcesu jest oczywiście zysk. Pojawia się on, gdy przychód przewyższa koszty. Teoretycznie jest to prosty mechanizm, ale w początkowej fazie prowadzenia firmy, gdy dodatkowe koszty potrafią pojawić się nagle i niemal zawsze są nieplanowane, łatwo utracić płynność finansową.

Aby tego uniknąć planujmy budżet, pamiętając że koszty stałe – opłata za materiały, koszty szycia, opłata za lokal i pracowników – muszą być dokładnie określone i tych wyznaczników powinniśmy się trzymać.

Trudniej przewidzieć zysk, ale można ustalić minimalny próg dochodu, jaki musimy osiągnąć, aby nasz biznes był dla nas opłacalny. Aby zapewnić sobie zysk, przedsiębiorca musi ustalić realny możliwy przychód na poziomie 30-50% wyższym niż konieczne wydatki. Jeżeli tego celu nie uda się osiągnąć, warto pomyśleć o promocji, aby jak najszybciej pozbyć się zapasów. W tej branży jest to szczególnie istotne ze względu na zmieniające się trendy.

Promocja

Ten element powinien być wpisany w strategię naszej firmy już od samego początku. Przede wszystkim, zanim zaczniemy budować naszą markę, pomyślmy nad nazwą oraz logo, które będą ją identyfikować. Te elementy mogą przesądzić o naszym sukcesie bądź porażce.

Zadbajmy też o to, by nasza kolekcja była dobrze przygotowana, także pod kątem grupy docelowej. Znając swojego odbiorcę możemy budować spójny przekaz. Już na etapie projektowania musimy zastanowić się do kogo kierujemy nasze ubrania, dla kogo jest ta kolekcja? – dla osób, które lubią się wyróżniać czy raczej dla tych, którzy cenią sobie wysoką jakość i ponadczasowość? Jaki jest przedział wiekowy naszych potencjalnych klientów? Jeżeli tego nie wiemy, trudno będzie ukierunkować nasze działania promocyjne, dobrać odpowiedni kanał komunikacji, zaprojektować koncept salonu, itd. Musimy wiedzieć do kogo mówimy, by móc do niego dotrzeć.

Przystosowanie

Dobra strategia to plan działania, zarys tego co chcemy osiągnąć i określenie sposobów, które umożliwią nam realizację celu. Należy rozumieć ją jako wizję, a nie ściśle określoną koncepcję, której realizacji kurczowo trzymamy się od początku do końca, nie zwracając uwagi na efekty.

Jeżeli chcemy osiągnąć sukces, musimy być efektywni, a efektywność mierzymy w jeden sposób – poprzez sprzedaż. Dlatego nasza strategia powinna być nieustannie analizowana i weryfikowana, w zależności od wyników. Gdy dany plan przestaje się sprawdzać, szukamy innych rozwiązań. Rynek tylko do pewnego stopnia jest przewidywalny, więc nawet jeżeli jakieś działania okazały się skuteczne w przypadku konkurencji, nie oznacza to, że stosując tę samą strategię, my również odniesiemy sukces.

Jak zauważa przedstawiciel marki Recman, ważnym elementem przystosowania działalności do rynku jest obecność online. – Modowy biznes, który lekceważy rynek internetowy odbiera sobie wiele możliwości. Przede wszystkim szansę na dotarcie do bardzo szerokiego grona odbiorców. Jeżeli chcemy odnieść sukces, musimy najpierw zostać zauważeni – zaznacza.

 

Recman.pl

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności