Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Premiera raportu o hejcie. Nowe spojrzenie na różnice płciowe i ich wpływ na relacje społeczne

Już 15 października 2024 roku w warszawskim Teatrze Scena RELAX odbędzie się wyjątkowa konferencja, która bez wątpienia zmieni sposób postrzegania hejtu i jego wpływu...
Strona głównaRozmaitościJak pozyskać pieniądze na rozwój działalności? Case study pierwszej kampanii crowdfundingowej na...

Jak pozyskać pieniądze na rozwój działalności? Case study pierwszej kampanii crowdfundingowej na FindFunds.pl

Dobiegła końca pierwsza zbiórka crowdfundingowa dla spółek z o.o. Kampanią otwarcia dla FindFunds.pl był projekt prowadzony ze Scabrosus sp. z o.o., wrocławskim startupem przerabiającym pozostałości poprodukcyjne na włókna naturalne. Choć zarówno crowdfunding udziałowy, jak i przetwórstwo to wąskie dziedziny, to projekt zakończył się sukcesem. Udało się pozyskać blisko 200.000 zł. Wszystko to dzięki spójnej strategii komunikacyjnej opartej na edukowaniu rynku i budowaniu zaufania inwestorów.

 

Kampania crowdfundingowa sposobem na pozyskanie środków

Ekonomia i ekologia – to filary działalności Scabrosusa. Spółka przetwarza odpady powstałe np. podczas produkcji mebli i wytłaczania soków. Pozyskane włókna, zamiast do utylizacji, trafiają ponownie do użycia, jako wypełniacze w przemyśle spożywczym, chemicznym czy farmaceutycznym. Ich stosowanie pozwala obniżyć koszty produkcji nawet o 30%.

W najbliższej przyszłości spółka skupi się na wdrażaniu algorytmów machine learning. W związku z tymi planami, Scabrosus w listopadzie 2016 roku postanowił pozyskać środki na rozwój. Działalność firmy spotkała się z dużym entuzjazmem i zaufaniem inwestorów. 700.000 zł przekazał Świętokrzyski Inkubator Technologii S.A., z kolei pożyczkę w kwocie 500.000 zł przyznała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Dla uzupełnienia budżetu o dodatkowe środki, firma zdecydowała się na przeprowadzenie kampanii crowdfundingowej za pośrednictwem FindFunds.pl. Platforma umożliwia bardzo proste inwestowanie niedużych środków pieniężnych w udziały spółek z ograniczoną odpowiedzialnością znajdujących się na wczesnym etapie rozwoju. Pozwala inwestorom indywidualnym, dysponującym stosunkowo niewielkimi środkami finansowymi (nawet 500 – 1.000 zł), na inwestowanie w spółki na wczesnym etapie rozwoju, dające szanse na ponadprzeciętne zwroty z kapitału przy jednocześnie stosunkowo znacznym ryzyku inwestycyjnym. Takie inwestycje dotychczas dostępne były tylko dla inwestorów dysponujących znacznymi środkami finansowymi (fundusze VC/PE, aniołowie biznesu).

Formuła crowdfundingu udziałowego pozwala jednocześnie spółkom na wczesnym etapie rozwoju na realizację ich projektów oraz na budowanie wiarygodności oraz na pozyskanie dodatkowego kapitału udziałowego. Właścicielom spółek crowdfunding udziałowy pozwala natomiast na uzyskanie rynkowej wyceny posiadanych udziałów, którą w tym wypadku dostarcza społeczność drobnych inwestorów, co stanowi bardzo obiektywną metodę weryfikacji wartości inwestycji.

Maksymalnym celem wrocławskiego startupu było pozyskanie 300.000 zł, przy cenie emisyjnej za udział 1.125 zł. Projekt trwał dwa miesiące i cieszył się sporą popularnością mediów oraz inwestorów. W efekcie pozyskano 192.375 zł, co stanowi blisko 65% zakładanej kwoty. Spółka zyskała nowych wspólników, których łączny udział w podwyższonym kapitale zakładowym wyniesie 4,1%.

Kampanię dla Scabrosusa uznajemy za zakończoną z sukcesem, choć udało nam się osiągnąć 65% założonego celu. Dlaczego? Z powodu dużego wyzwania, jakim jest edukowanie rynku w zakresie alternatywnego sposobu inwestowania. To oznacza konieczność budowania społeczności inwestorów indywidualnych na fundamentach zaufania i wiedzy. W Polsce crowdfunding udziałowy nie jest aż tak popularny, jak np. w Stanach Zjednoczonych czy w Europie Zachodniej. Nasze działania opierają się więc przede wszystkim na wskazywaniu korzyści płynących z inwestowania w ten sposób oraz objaśnianiu mechanizmów z nim związanych, w tym ryzyka inwestycyjnego i aspektów prawnych. Z drugiej strony działalność, jaką zajmuje się Scabrosus jest bardzo wąska, dlatego musieliśmy dołożyć starań, by trafić do grupy odbiorców, którzy dostrzegą potencjał biznesowy i rynkowy, drzemiący zarówno w samej spółce, jak i w wypełniaczach organicznych. Dodatkowo kampania pozwoliła spółce dotrzeć z ofertą emisyjną do znacznie większych inwestorów, z którymi obecnie toczą się już zaawansowane rozmowy na temat wejścia kapitałowego na poziomie kilku mln zł. Reasumując cieszymy się z tego, co udało nam się osiągnąć i uważamy to za nasz wielki sukces – podsumowuje Lucyna Warda, CEO FindFunds.pl.

Przebieg kampanii crowdfundingowej na FindFunds

Nowość na polskim rynku, jaką jest crowdfunding udziałowy oraz specyfika branży Scabrosusa, wymagały przygotowania spójnej komunikacji. Prowadzenie każdej kampanii wymaga ścisłej współpracy pomiędzy platformą, a prezentowaną spółką. Przedstawiciele firmy poszukującej inwestorów muszą cechować się nie tylko doskonałą znajomością produktu i branży, ale także determinacją w dążeniu do celu oraz dużym zaangażowaniem. Lider spółki powinien stać się ambasadorem marki, który reprezentuje ją na zewnątrz. Tak prowadzona wielokanałowa komunikacja ma dotrzeć przede wszystkim do osób dysponujących wolnymi środkami i szukającymi okazji do ich zainwestowania.

Fundamentem naszej działalności jest innowacyjność. Opracowujemy nowe technologie, wdrażamy nowe rozwiązania, wciąż optymalizujemy codzienną pracę. Szukaliśmy platformy crowdfundingowej, która wykorzystuje podobne mechanizmy działania, a jej właściciele kierują się tymi samymi wartościami. Zapoznanie się z prezentacją firmy, wgląd w najważniejsze dokumenty spółki i w końcu możliwość objęcia udziałów w sposób bezpieczny i bez wychodzenia z domu, to wszystko spowodowało, że zdecydowaliśmy się na pozyskanie inwestorów we współpracy z FindFunds.pl. Z perspektywy czasu oceniam, że to był właściwy wybór – mówi Przemysław Borgosz, prezes Scabrosus sp. z o.o.

Scabrosus_1

W pierwszym etapie, jeszcze przed startem kampanii, tematem zainteresowały się media o tematyce finansów, innowacji oraz startupów. Choć publikacje ukazały się w różnych tytułach, miały one wspólny mianownik – okazję zainwestowania w innowacyjną spółkę z szerokimi perspektywami, której rozwój jest bardzo dynamiczny.

PR dla firm z sektora fintech to jedna z naszych specjalizacji, dlatego do komunikacji pierwszej kampanii crowdfundingowej na FindFunds.pl podeszliśmy z entuzjazmem. Oczywiście, mieliśmy świadomość tego, że nie będzie łatwo, ponieważ naszym zadaniem było dotrzeć do bardzo wąskiej grupy odbiorców i zainteresować ich mało popularnym w Polsce tematem, niemniej jednak wierzyliśmy, że realizując poszczególne etapy komunikacji, zapewnimy sukces kampanii. I tak też się stało. Wiele branżowych mediów z ogromnym zainteresowaniem i zaangażowaniem podeszło do tematu equity crowdfundingu. Byliśmy obecni w mediach biznesowych, tj. Parkiet czy Puls Biznesu, typowo branżowych – np. portalspożywczy.pl czy startupowych, np. mamstartup.pl. Zyskaliśmy rozgłos, na którym nam zależało – przyznaje Katarzyna Dworzyńska, Head of Business w PR Calling, agencji zajmującej się public relations FindFunds.pl oraz Scabrosusa.

Podstawą komunikacji na każdym etapie kampanii były media relations. Pisały o niej takie media, jak: Forbes, Puls Biznesu, MamStartup, Portal Spożywczy czy Inwestycje.pl. Działania te mocno wspierano kanałami social media, które obejmowały zarówno Facebooka, jak i Twittera oraz Linkedina. Treści skonstruowane w oparciu o specyfikę każdego z powyższych kanałów pozwoliły dotrzeć do potencjalnych inwestorów. Z kolei audyt obecności obu marek w mediach i research wykonany przed rozpoczęciem kampanii, skierował uwagę agencji także w stronę forów biznesowych. Zainteresowane ze strony potencjalnych inwestorów było bardzo duże, najczęściej poszukiwali oni informacji z pierwszej ręki i wybierali najpopularniejszą formę kontaktu – mailową lub telefoniczną.

Równolegle, poza edukowaniem rynku i komunikowaniem kampanii Scabrosusa, marka FindFunds.pl obecna była na różnego rodzaju eventach. Lucyna Warda, CEO FindFunds, prowadziła m.in. warsztaty z crowdfundingu. Obecnie jest jedną z finalistek konkursu Sukcesu Pisanego Szminką w kategorii Kobieta w Nowych Technologiach.

Końcówka kampanii wymagała zintensyfikowania działań informacyjnych i to właśnie wtedy zainteresowanie dokonaniem inwestycji w Scabrosus było największe. W ostatnich godzinach, rzutem na taśmę, jeden z inwestorów zdecydował się na nabycie udziałów za przeszło 22.000 zł. Ostatnia faza – ogłaszanie sukcesu – było już formalnością z uwagi na dużą liczbę osób śledzących postępy kampanii.

Zakończenie kampanii to nie koniec. Teraz, kiedy zdobyliśmy zaufanie nowych inwestorów, musimy o nie dbać. Mamy świadomość tego, że rozwój spółki i realizowanie założonych ambitnych planów, to w ogromnej mierze zasługa naszych udziałowców – podsumowuje Przemysław Borgosz.

Inwestycja w innowacje

Środki pozyskane w ramach crowdfundingu pozwolą Scabrosusowi zakupić dodatkowy osprzęt do mikronizacji oraz wdrożyć algorytmy machine learning, dzięki którym będzie można automatycznie dostosować wydajność i parametry pracy. W drugiej połowie 2017 roku Scabrosus wprowadzi do oferty nowe produkty.

Tak dobry wynik kampanii jest dla nas powodem do dużej radości. Okazało się, że coś, co na początku bywa dla wielu trudne i niezrozumiałe, zdobyło zaufanie inwestorów. Dzięki środkom pozyskanym na FindFunds.pl spersonalizujemy swoje produkty, by odpowiedzieć na potrzeby najbardziej wymagających klientów. Wierzę, że polski rynek jest gotowy na wszelkiego rodzaju innowacje, zarówno w gałęzi przetwórstwa i ekonomii produkcji, jak i alternatywnego lokowania kapitału – tak o kampanii mówi Przemysław Borgosz, prezes zarządu Scabrosus sp. z o.o.

Kolejna kampania na FindFunds.pl trwa. O nowych inwestorów walczy tym razem producent gier mobilnych Red Dev Studio, który już zdobył pierwszą rundę finansowania do funduszu inwestycyjnego Pixel Venture Capital S.A. (pop. Blue Ocen Media S.A. notowana na NewConnect) w wysokości 800.000 zł. Spółka planuje pozyskać w kampanii do 500.000 zł w zamian za max. udział na poziomie 8 proc. w podwyższonym kapitale zakładowym.