lederboard

Jak relacje wpływają na sprzedaż i biznes?

W ostatnich latach sporo możemy przeczytać o tym, że relacje są najważniejsze w sprzedaży. Choć sam nie należę do osób szeroko głoszących tę tezę, jednak relacje w sprzedaży i biznesie mają ogromne znaczenie. W tym artykule postaram się odpowiedzieć, jak relacje wpływają na biznes i dlaczego są one ważne zarówno w biznesie, sprzedaży i marketingu.

 

 

 

Wszyscy mówią o relacjach, ale prawidłowo zdefiniować potrafi je niewielu. Czym tak naprawdę są relacje?

W tym miejscu warto przytoczyć jedną historię, która przydarzyła się mojemu znajomemu. Marcin (imię zmienione) jest przedstawicielem handlowym jednej z firm oferujących mechanikę siłową. Marcin ma do wypracowania budżet roczny 3 miliony złotych. Pewnego razu zajechał do nowo powstającej elektrociepłowni. Od razu złapał kontakt do osoby odpowiedzialnej za zakup towarów. Ich „relacje” były bardzo intensywne przez ponad pół roku. Doszło nawet do tego, że Marcin wychodził z klientem na kolację, do kina, a nawet pojechał z prezentem na chrzest córki klienta.

Po nieco ponad pół roku usłyszał zdanie „Marcin bardzo się zaprzyjaźniliśmy, fantastyczny z Ciebie gość, ale my dostawcę mamy już wybranego od pół roku”.

 Czy w tym wypadku możemy mówić o relacjach w sprzedaży i biznesie? W mojej opinii ta relacja, nie była oparta o fundament, jakim jest biznes, a o zwykłe koleżeństwo. Wielokrotnie podczas szkoleń powtarzam, że możesz mieć najlepsze relacje z drugą osobą, ale jeśli ona od Ciebie nie kupuje, to jest to Twój przyjaciel, kolega, ale nie klient.

Relacje są niesamowicie ważne w sprzedaży, biznesie i marketingu, w tym miejscu warto przytoczyć słynne słowa Ziga Ziglara:

„Jeśli ludzie Cię polubią, będą Cię słuchać. Jeśli Ci zaufają, będą robić z Tobą interesy”

 Jak relacje wpływają na sprzedaż i biznes? Metoda 3R 

Dzięki tej metodzie powstała nasza konferencja dla wszystkich ludzi sprzedaży, biznesu i marketingu SaleTalks- www.saletalks.pl

Metoda 3R, to jedna z fundamentalnych zasad budowania relacji w sprzedaży i biznesie, a składa się ona z akronimów 3 słów: Reach, Respond, Retain, co w tłumaczeniu oznacza:

  • Reach- docieranie. Na tym etapie musimy dotrzeć z naszym produktem/ usługą do naszego potencjalnego klienta.
  • Respond- Reagowanie. To etap w trakcie, którego aktywnie pozyskujemy naszych klientów, odpowiadamy na ich potrzeby i zapytania. Reagowaniem może być również to, że odpowiadamy na potrzeby rynku, których nasz produkt/ usługa w tym momencie nie spełnia i dostosowujemy go.
  • Retain- Utrzymanie. Wiele firm popełnia błąd na tym właśnie etapie. Pozyskaliśmy klienta i słuch o nas zaginął. Warto zastanowić się, jak budować długofalowe relacje z naszymi klientami, jakie produkty/ usługi możemy mu zaoferować w przyszłości.

Zwróćmy uwagę, że całość osadzamy na fundamencie biznesu, a nie jak bywa w wielu przypadkach, najpierw budujemy relacje, relacje, relacje, a później może klient łaskawie coś ode mnie wreszcie kupi.

Zawsze będę wyznawcom zasady, że najpierw zróbmy biznes, a później zostaniemy kumplami- nie odwrotnie. I tak właśnie układaliśmy całą naszą konferencję, gdzie wszystkie te etapy zostały podzielone i wpasowane w metodę 3R, aby każdy z uczestników mógł skalować swój biznes.

Etap docierania:

  • Piotr Kaleta- pokaże, jak wykorzystać nowoczesny marketing, aby docierać do dobrych grup odbiorców.
  • Maciej Kozubik- nauczy wszystkich uczestników, jak wykorzystać siłę nowoczesnych metod prospectingowych.

Etap Pozyskania:

  • Andrzej Zdanowski- pokaże, jak wykorzystać praktyczną wiedzę o typologii osobowości, żeby nie popadać w konflikt i lepiej dostosować się do naszych klientów.
  • Patryk Jasiński- poprowadzi panel o zamknięciu i finalizacji sprzedaży, czyli nauczy jak monetyzować naszych klientów.

Etap Utrzymania:

  • Dariusz Jaszcz- nauczy uczestników, jak prawidłowo budować długofalowe relacje.

Jeśli chcesz nauczyć się docierać do nowych klientów, pozyskiwać od nich zamówienia i budować relacje na lata- nie może zabraknąć Cię na konferencji!

O Autorze:

Patryk Jasiński – Praktyk/ Trener/ Mentor sprzedaży/

Prelegent konferencji www.saletalks.pl

Patryk za darmo dzieli się wiedzą sprzedażową na swoich social mediach i www: www.patrykjasinski.pl

*** Patronat medialny Law Business Quality.

 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności