Na przestrzeni lat widać wyraźnie, jak zmienia się polski design. Trendy ale również gusta klientów mają na to spory wpływ. Widać to zwłaszcza po 1989 roku kiedy zaczynamy odczuwać wolność – również tą projektową. Powstają nowe marki, projektanci zaczynają tworzyć projekty odważne, z biegiem czasu również większą uwagę zwracają na jakość materiałów oraz funkcjonalność. A w nas samych, odbiorcach rośnie świadomość, że polski design zmienia się na lepsze.
Jaki jest właściwie polski design? Co jakiś czas możemy zauważyć widoczną modę na konkretny kierunek. Swojego czasu dominował styl retro. Wiązało się to z nostalgią za czasami dzieciństwa, którą przejawia pokolenie dorastające w latach 70. i 80., dziś już dorosłe i posiadające własne rodziny. Meble, domowe gadżety, tekstylia, ceramika z tamtych lat nie budzą już siermiężnych skojarzeń, osiągają niekiedy zawrotne ceny na aukcjach internetowych. A jak jest teraz? Polski design to projekty proste, przemyślane i funkcjonalne. Takie, które służą nam przez lata.
Od 1989 powstało wiele firm, które dzisiaj radzą sobie bardzo dobrze w branży wnętrzarskiej i są doceniane za swoje wzornictwo. Przykładem może być marka AQForm Lighting Solutions, polski producent oświetlenia architektonicznego, który na rynku jest od ponad 25 lat. Przez ten czas wiele się zmieniło zarówno w technologii, jak i podejściu do produktu. W tym przypadku obok jakości produktu, ważną rolę zaczął odgrywać jego design. Jak więc polskie marki radziły sobie z projektowaniem oświetlenia użytecznego oraz po prostu ładnego?
– Pierwsze projekty oświetlenia to nasze własne szkice, później zatrudniliśmy projektantów, których zadaniem było tworzenie nowych brył a teraz coraz częściej współpracujemy z projektantami zewnętrznymi, którzy projektują oświetlenie tylko dla nas. Dzięki temu powstają produkty, które zwracają uwagę nie tylko ze względu na zastosowaną technologię, ale również na unikatowość wzorniczą. Wspólnie opracowane projekty mogą pochwalić się licznymi nagrodami m.in. Red Dot Design Award, iF Design Award, German Design Award oraz Must Have – mówi Wojciech Starowieyski, prezes AQForm Lighting Solutions.
Polski design jest niezwykle ciekawym zagadnieniem. W ostatnim czasie postanowiła mu się przyjrzeć Czesława Frejlich tworząc w Krakowie unikatową wystawę „Z drugiej strony rzeczy. Polski design po 1989 roku”. Wystawa przedstawia zmiany w polskim designie po 1989 roku. Pokazuje, jak radzili sobie twórcy w latach 90. w warunkach rodzącego się kapitalizmu, jakie piętno odcisnęły na ich pracach prądy postmodernistyczne. Pokazuje jak na przełomie wieku XX i XXI zaczęli wpisywać się w międzynarodowe nurty projektowania i jak współcześnie poszukują odrębności, chcąc sprostać konkurencji na rynkach zagranicznych.
O formie wyrobu nie zawsze decyduje rachunek ekonomiczny. Obok takich klasyków jak RM58 projektu Romana Modzelewskiego a produkowanego przez Vzór, czy stołek Plopp zaprojektowany przez studio Oskara Zięte. Na wystawie można zobaczyć również oświetlenie AQForm – oprawę equilibra BALANS projektu Piotra Jagiełłowicza. Wyróżnia ją unikatowy sposób zawieszenia. Asymetrycznie podwieszony obiekt wydaje się zaprzeczać fizyce. Jednak w rzeczywistości jest idealnie wyważony zarówno w formie, jak i w konstrukcji. Ten projekt zdobył nagrody w takich konkursach, jak German Design Award czy Red Dot Design Award.
Wystawę można oglądać do 19 sierpnia 2018 roku w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie przy ulicy Al. 3 maja 1.
FOTO:
Office Inspiration Centre, Nowy Styl Group
Projekt: Joanna Zapała, Sebastian Wiśniewski
Zdjęcia: Smart Studio
Więcej na www.aqform.com