Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Zdjęcie karty kredytowej w mediach społecznościowych Ryzyko kradzieży tożsamości i naruszenie prywatności

W dobie powszechnej cyfryzacji i dominacji mediów społecznościowych, wiele osób chętnie dzieli się szczegółami ze swojego codziennego życia. Platformy takie jak Facebook, Instagram czy...
Strona głównaRozmaitościJak wygląda rynek dóbr cyfrowych w Polsce?

Jak wygląda rynek dóbr cyfrowych w Polsce?


Dziś, globalna platform płatnicza PayPal opublikowała rezultaty najnowszego raportu przeprowadzonego przy współpracy z SuperData Research poświęconego zwyczajom i preferencjom Polaków korzystających z produktów cyfrowych: filmów, seriali, muzyki, gier i e-booków. Badanie przeprowadzone w 10 krajach pokazuje, że Polacy chętnie konsumują treści cyfrowe – najczęściej nie wychodząc nawet z domu.

 

– Dobra cyfrowe mają naprawdę wiele zalet i nie jestem zdziwiony, że nasz raport udowadnia ich popularność w Polsce – komentuje Matt Komorowski, Dyrektor Zarządzający w Północnej i Środkowej Europie. – Serwisy oferujące produkty cyfrowe dają ludziom niemal natychmiastowy dostęp do treści z całego świata i możesz je pobrać zawsze i wszędzie za pomocą smartfona. Cieszę się również, że wiele najpopularniejszych sklepów z dobrami cyfrowymi należy do naszych zaufanych partnerów oraz, że nieustannie rozwijamy ich listę, dostarczając nasze usługi dokładnie tam, gdzie bezpieczeństwo i wygoda płatności są najważniejsze.

Poważne lektury

Zgodnie z wynikami badania, polscy czytelnicy e-booków wybierają różne rodzaje cyfrowych lektur, bez faworyta. Literatura faktu cieszy się jednak nieco większym powodzeniem, z najpopularniejszymi pozycjami poświęconymi biznesowi i finansom (31%), a także edukacji i kulinariom (po 30%). Na kolejnych miejscach znalazły się: kryminały i thrillery (27%), oraz science-fiction i fantasy (26%).

Okazało się także, że 34% Polaków czyta średnio od 1 do 3 e-booków na tydzień, a na lekturę poświęcają jednorazowo od 30 do 60 minut (38%). E-booki najczęściej czytamy na komputerze lub laptopie (51%), oraz smartfonie (46%). Tylko 29% czytelników wykorzystuje w tym celu dedykowane czytniki. Książki są najczęściej czytane w sypialni (73%) i w salonie (66%). 29% badanych lubi czytać przebywając na zewnątrz.

Polacy za największą zaletę książek elektronicznych uznają możliwość zaczęcia lektury bez dodatkowego oczekiwania na przesyłkę (69%), a także ze względu na niższą cenę produktu (60%). Równocześnie, ponad połowa badanych (51%) czyta zarówno tradycyjne książki, jak i e-booki.

Najpopularniejszymi dostawcami e-booków są Empik (65%), Google Play Books (31%) i Amazon (22%). Uśredniając, w ciągu trzech miesięcy jedna czwarta respondentów (26%) wydaje na e-booki około 40-59 PLN.

Oglądanie dramatów na własnym podwórku

Filmy i seriale telewizyjne są dość popularne wśród Polaków – 38% polskich konsumentów cyfrowych treści wideo ogląda przynajmniej raz w tygodniu. Komedia to najpopularniejszy gatunek w tym obszarze: 82% fanów filmów i seriali cyfrowych wybiera ten właśnie rodzaj produkcji. Inne popularne kategorie to filmy i seriale akcji (66%) oraz dramaty (48%).

Większość Polaków ogląda wideo na YouTube (83%), wykorzystując w tym celu komputer (81%) albo smartfon (51%). Inne popularne serwisy to Google Pay (50%) lub wideo na żądanie od operatora sieci kablowej lub satelitarnej (38%). Polacy najchętniej oglądają wideo w domu: 76% wykorzystuje w tym celu salon, a 67% sypialnie – tłumacząc, że w domowym zaciszu łatwiej jest kupić film od razu niż specjalnie wybierać się do sklepu i czekać z seansem. 13% badanych ogląda filmy również na zewnątrz.

W trakcie trzymiesięcznego okresu, 22% polskich badanych, którzy zakupili i pobrali legalne filmy bądź seriale, wydało na nie kwotę w granicach 40-59 PLN.

Muzyka aż do 4 godzin dziennie

Według danych z badania, wśród ulubionych muzycznych kategorii Polaków jest pop (76%), rock (71%) i hip-hop (45%). 55% badanych słucha wybranej muzyki codziennie, z czego 46% minimum przez 1 godzinę. Najbardziej lubianym miejscem do słuchania muzyki jest salon (79%), sypialnia (70%), a także transport publiczny (64%).

Najpopularniejsze muzyczne serwisy w Polsce to Google Play Music (56% użytkowników kupiło muzykę z tego serwisu w ciągu ostatnich 3 miesięcy) i Spotify (49%), a także Apple iTunes (20%). Blisko połowa polskich słuchaczy (48%) twierdzi, że płaci za muzyczne serwisy streamingowe, a 20% z nich wydaje na to ok. 20-39 PLN co trzy miesiące.

 

03_15_16_3255_RT

 

Rozgrywka w łazience?

Jeżeli chodzi o gry, Polacy nie wyróżniają się na tle innych przebadanych krajów – 56% z nas wybiera gry akcji, następnie najchętniej sięgamy po FPS (49%) i gry przygodowe (45%). Równocześnie, kobiety chętniej grają w gry przygodowe, symulacje i puzzle, a mężczyźni częściej sięgają po gry wyścigowe.

Polscy gracze najchętniej grają na smartfonach (66%), laptopach (61%) i komputerach stacjonarnych (59%). Fani konsol są mniej liczni, jednak najpopularniejszym urządzeniem w tej grupie jest PS4 (17%).

Większość polskich graczy korzystających z komputerów stacjonarnych gra w salonie (78%) lub w sypialni (55%). 10% badanych przyznaje, że gra w gry również w pracy. Jeżeli chodzi o gry mobilne, Polacy najczęściej grają w nie przebywając w salonie (74%), sypialni (60%), łazience (46%) i na zewnątrz (35%).

Najpopularniejszym serwisem służącym do zakupu gier mobilnych lub dodatków do nich jest Google Play (91%) i Apple App Store (24%). Jeżeli chodzi o gry na PC, polscy gracze kupują je najczęściej na Steam (70%) i Origin (36%). Gry na konsole są najczęściej kupowane przez PlayStation Store (60%) i Xbox Live (38%).

Ponad jedna czwarta graczy (26%) korzystających z konsoli wydaje na gry ok. 200 PLN na trzy miesiące.

 

# # #

 

Metodologia

Badanie online zostało przeprowadzone w sierpniu 2016 roku, na grupie 1000 respondentów w każdym z wymienionych krajów: Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Polska, Japonia, Niemcy, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Francja, Hiszpania i Włochy. Respondenci badania mieli ukończone 18 lat i zakupili w ciągu ostatnich trzech miesięcy przynajmniej jeden z wymienionych produktów cyfrowych: e-book, pełną wersję gry wideo, dodatek do gry, subskrypcja streamingowa lub odpłatne pliki muzyczne lub wideo.

O SuperData Reaserach

Założona przez weteranów badań rynku gier, SuperData to wiodący dostawca analiz rynku i wiedzy na temat gier, VR, AR, eSportu i playable media. Korzystając z danych otrzymanych od wydawców, deweloperów i dostawców usług płatniczych, analizy SuperData oparte są na badaniu 78 milionów graczy online na całym świecie, w połączeniu z badaniem jakościowym konsumentów, SuperData pomaga swoim klientom zrozumieć, w co ludzie grają, do czego warto dołączyć oraz na co wydać środki.

O PayPal

Napędzane przez fundamentalne przekonanie, że dostęp do usług finansowych tworzy nowe możliwości, PayPal (Nasdaq: PYPL) rozwija demokratyzację usług finansowych oraz umożliwia ludziom i przedsiębiorstwom rozwój w ramach światowej gospodarki. Nasza otwarta, cyfrowa platforma płatnicza daje, niemal 200 milionom aktywnych użytkowników, możliwość dokonywania transakcji w nowy i efektywniejszy sposób, zarówno w Internecie, na urządzeniach mobilnych, w aplikacjach, jak i osobiście. Poprzez połączenie innowacji technologicznych i partnerstw strategicznych, PayPal umożliwia lepsze zarządzanie pieniędzmi oraz oferuje szeroki wybór sposobów wysyłania płatności lub uzyskania zapłaty. Dostępna na ponad 200 rynkach na całym świecie, platforma PayPal, w tym Braintree, Venmo i Xoom, umożliwia konsumentom i sprzedawcom odbieranie pieniędzy w ponad 100 walutach, wypłacanie środków na konta bankowe w 56 walutach i utrzymywanie salda na kontach PayPal w 25 walutach. Aby uzyskać więcej informacji na temat systemu PayPal, odwiedź https://www.paypal.com/about. W celu uzyskania informacji finansowych o PYPL odwiedź: https://investor.paypal-corp.com.