Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Zdjęcie karty kredytowej w mediach społecznościowych Ryzyko kradzieży tożsamości i naruszenie prywatności

W dobie powszechnej cyfryzacji i dominacji mediów społecznościowych, wiele osób chętnie dzieli się szczegółami ze swojego codziennego życia. Platformy takie jak Facebook, Instagram czy...
Strona głównaRozmaitościJak znaleźć profesjonalnego coacha?

Jak znaleźć profesjonalnego coacha?

W ciągu ostatnich kilku lat coaching wdarł się na salony i sale konferencyjne firm. W masowej świadomości często odbierany, jako magiczna przemiana, dzięki której życie szybko staje się lepsze, zaczął być mylnie postrzegany. Bo coaching to tak naprawdę praca nad konkretnym zagadnieniem, pod okiem specjalisty, który ma wiedzę i kompetencje, aby pomóc.

 

Coaching, czyli co…

Coaching to przede wszystkim proces, podczas którego osoba coachowana zaczyna coraz uważniej analizować siebie i swoje możliwości, odpowiadać na pytania, czasem niewygodne czy trudne, po to, aby móc finalnie podjąć decyzję, jaki chce obrać kierunek w życiu zawodowym bądź prywatnym. Decydując się na coaching warto zdać sobie sprawę, że im dokładniej sprecyzujemy swoje cele, tym owocniejsze wyniki otrzymamy.

W coachingu biznesowym najpopularniejszymi zagadnieniami są: skuteczne zarządzanie czasem, wyznaczeniu celów w karierze, budowania relacji z podwładnymi czy współpracownikami. Wielu managerów ma wciąż problem ze znalezieniem równowagi między życiem zawodowym i prywatnym i w tym również wspiera coach.

Coaching przeprowadzany jest za pomocą konkretnych narzędzi, które niosą wsparcie w pracy nad samym sobą, wydobywają potencjał, który nierzadko trudno dostrzec samodzielnie.

To, co ciekawe najważniejsza w coachingu jest samodzielność i pełne zaangażowanie osoby coachowanej, aby dochodziła do własnych wniosków i rozwiązań.

Każdy profesjonalista zajmujący się zawodowo coachingiem i pracujący z klientami podkreśla, że jego zadaniem jest wspieranie bez żadnego sugerowania, a nie doradztwo.

– W pracy coacha podstawą jest zaufanie, wspólny i jasny cel, ale także dystans, rozumiany, jako dobre spojrzenie z boku, aby klient zawsze wiedział, że sam musi poszukiwać i decydować. Jako coach nie doradzam i nie podsuwam gotowych rozwiązań, ja zadaję właściwe pytania, w odpowiednim czasie – mówi Karolina Cwalina, PCC ICF, life&business coach, autorka projektu „Sukces zaczyna się w głowie”.

 

1901198_10201484499449995_154895881_n

W tym tkwi wielka siła i wartość coachingu – przynosi trwałe zmiany i daje konkretne efekty, a to, dlatego, że wszystkie decyzje i przemiany wypływają z faktycznej potrzeby i dokonują się przy pełnej zgodzie osoby coachowanej.

 

Jak znaleźć profesjonalnego coacha?

Znalezienie coacha w dzisiejszych czasach nie jest teoretycznie trudnym zadaniem. Ofert jest mnóstwo, odkąd zawód zaczął cieszyć się popularnością na rynku pojawiają się kolejne osoby, które tak się tytułują. Zanim jednak podejmiemy decyzję, kto zostanie naszym coachem i z kim będziemy regularnie się spotykać, często powierzając mu swoje tajemnice, warto sprawdzić kompetencje i doświadczenie coacha.

– Wybór odpowiedniego mentora to podstawa, aby odnieść sukces w coachingu. Podczas poszukiwań należy kierować się przede wszystkim jego doświadczeniem i potwierdzonymi kompetencjami. Warto dopytać o szkolenia i certyfikaty, jakie posiada coach i sprawdzić później skąd pochodzą i jaką faktycznie mają wartość. Nie bez znaczenia jest też to, aby znaleźć osobę, przy której po prostu dobrze się czujemy i która wzbudza nasze zaufanie – komentuje Karolina Cwalina, PCC ICF, life&business coach.

Jednym ze sposobów weryfikacji przygotowania coacha jest akredytacja. Największą organizacją zrzeszającą coachów jest ICF International Coach Federation, w której akredytacja odbywa się na trzech poziomach. O przyznaniu poszczególnych certyfikatów decyduje przed wszystkim ukończenie szkolenia z określoną liczbą godzin, zaliczenie mentor coachingu oraz doświadczenie coachingowe. Na każdym poziomie akredytacji niezbędne jest także zaliczenie egzaminu i przedstawienie referencji.

Certyfikat Associate Certified Coach (ACC) jest przeznaczony dla praktykujących coachów, wymagane jest doświadczenie w wymiarze 100 godzin, w tym 75 płatnych. Dla najbardziej doświadczonych coachów dedykowane są akredytacje – Professional Certified Coach (PCC) i Master Certified Coach (MCC). Zarówno PCC, jak i MCC wymaga ponad 700 godzin doświadczenia coachingowego. Do tej pory w Polsce tymi certyfikatami może poszczycić się jedynie kilkadziesiąt osób!

W ślad za popularnością zawodu coacha przybywa mnóstwo szkół i kursów, które przygotowują do tego zajęcia. Najlepsze są jednak te programy szkoleniowe, które obejmują zakres godzin pozwalający na ubieganie się o akredytację. Najbardziej znanymi organizacjami, które oferują programy szkoleniowe upoważniające uczestników do przystąpienia do akredytacji są m.in.: International Coaching Community (ICC), European Mentoring&Coaching Council (EMCC) oraz wspomniana wcześniej International Coach Federation (ICF).

Te szkolenia coachingowe są gwarancją rozwoju najistotniejszych kompetencji coacha zgodnych z kodeksem etycznym i stanowią przepustkę do uzyskania międzynarodowych akredytacji.

Certyfikaty przyznawane przez uprawnione instytucje są bardzo ważne, ponieważ wpływają na konkurencyjność i przyczyniają się do profesjonalizacji tego zawodu. Dodatkowo stanowią zabezpieczenie dla klientów, którzy mogą czuć się zagubieni i zdezorientowani przeglądając setki ofert.

Coaching zdobył powszechne uznanie jako skuteczne narzędzie wspomagania rozwoju jednostek i organizacji. Wybór właściwego coacha i regularna praca z nim skutkuje m.in. wydobyciem potencjału pracownika, dobrą organizacją pracy, poprawą komunikacji w zespole oraz kształtowaniem pożądanego kierunku w karierze zawodowej.