Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Jedynie 34 proc. Polek wierzy we własne możliwości, a zdaniem 71 proc. badanych jest to cecha wyróżniająca osoby pewne siebie

Według najnowszego badania pewność siebie jest ważniejsza dla kobiet niż dla mężczyzn, częściej też uważają ją za cechę pozytywną. Zdaniem ponad ⅔ Polaków pewność...
Strona głównaPrawoJoanna Jabłczyńska i Piotr Podgórski: Świadomość prawna

Joanna Jabłczyńska i Piotr Podgórski: Świadomość prawna


O tym, jak pobudzić świadomość prawną wśród małych i średnich przedsiębiorstw oraz o nowym wyzwaniu Kancelarii Prawnej Clever One w ramach Ogólnopolskiej Federacji Przedsiębiorców i Pracodawców – Przedsiębiorcy.pl – rozmawiamy ze wspólnikami Kancelarii Clever One – r.pr. Joanną Jabłczyńską i r.pr. Piotrem Podgórskim.

 

Kancelaria Prawna Clever One została jednym z założycieli Ogólnopolskiej Federacji Przedsiębiorców i Pracodawców – Przedsiębiorcy.pl, a Ty Piotrze – wiceprezesem tej organizacji. Widzę, że ambitne zadanie przed Wami.

P.P.: To dla nas ogromne wyróżnienie. Zostaliśmy wybrani spośród bardzo wąskiego grona założycieli tej organizacji. Cała procedura powołania Przedsiębiorców.pl oraz wyborów do jej władz miała miejsce już w kwietniu w trakcie gali inaugurującej. Cieszymy się niezmiernie z faktu, że mamy realny wpływ na funkcjonowanie tej organizacji, poprzez zasiadanie w jej zarządzie.
J.J.: Od początku lipca wskutek dokonania przez sąd wpisu do rejestru sądowego możemy oficjalnie mówić o Przedsiębiorcach.pl. To rzeczywiście duże wyzwanie. Federacja ma za zadanie wspierać sektor mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), który w dzisiejszych czasach stanowi ok. 99,8% wszystkich przedsiębiorców.

Na czym polega specyfika tej grupy przedsiębiorców?
J.J.: Charakterystyczną jej cechą jest fakt, że na ogół jest ona niewielka z punktu widzenia składu osobowego poszczególnych przedsiębiorstw. Jej rozmiar odczuwalny jest dopiero w skali makro, a więc ogólnokrajowej.
P.P.: To właśnie ta grupa boryka się z wieloma problemami, którym naprzeciw chcą wyjść Przedsiębiorcy.pl, z realnym wsparciem ze strony Kancelarii Clever One.

Jakiego rodzaju są to problemy? I jakie zadanie leży przed Waszą Kancelarią Prawną?

J.J.: Analizy i raporty rynkowe przeprowadzane wśród MŚP wykazują zatrważające liczby. Dają do myślenia dane odnośnie do dużego odsetka zamykanych firm w ciągu pierwszego roku, ich likwidacji, upadłości. Problemy te w bardzo dużej mierze wynikają z faktu zbagatelizowania – już na samym początku – problemów prawnych oraz chęci załatwiania wszystkiego na własną rękę.
P.P.: Z tej też racji nie bez powodu prezesowi Przedsiębiorców.pl przyświecało to, aby wśród założycieli znalazła się kancelaria prawna. Federacja pragnie być akceleratorem biznesu. Naszym zadaniem jest ukazywanie przedsiębiorcom, z jakimi problemami mogą się zetknąć w trakcie prowadzenia biznesu, jaka forma prawna jest dla nich optymalna.

Unikanie prawników zapewne wynika z oszczędności oraz wyobrażenia o wysokim honorarium prawnika.

P.P.: To swoistego rodzaju paradoks, ale skorzystanie na początku z usług radcy prawnego wiąże się per saldo z oszczędnościami. Niejednokrotnie przychodzą do nas klienci, przedstawiając nam niezweryfikowany przez wykwalifikowanego prawnika kontrakt, który doprowadził ich do bardzo przykrych konsekwencji.
J.J.: I tu dopiero zaczyna się prawdziwa robota dla radcy prawnego, który musi wybrnąć z tej sytuacji. Nie ukrywamy, że koszty takiego postępowania są kilkukrotnie wyższe aniżeli te związane z napisaniem lub analizą umowy na etapie początkowym.

Z czego wynika unikanie prawników?

P.P.: Ze złego stereotypu prawnika, który chce naciągnąć na pieniądze oraz z faktu przekonania wśród zaczynających przedsiębiorców, że nikt poza nimi nie zrozumie specyfiki ich biznesu. Nazywamy ich „gorącymi głowami”.
J.J.: Mają niejednokrotnie świetny pomysł, który ma ogromne perspektywy, ale nie dopuszczają osoby, która spojrzy na to z boku, fachowym okiem. Pędzą na oślep. I często uderzają w przeszkodę.

Jak Przedsiębiorcy.pl chcą ich do siebie przekonać?

P.P.: W ramach Przedsiębiorców.pl chcemy wprowadzić coś na wzór systemu amerykańskiego, gdzie w ramach niewielkiego abonamentu zapewniamy podstawową obsługę prawną.
J.J.: Zależy nam na zburzeniu krzywdzącego stereotypu prawników, kojarzonych z tymi, którzy wyrwą ostatni grosz i w dodatku nic nie zrobią.

Jest szansa, żeby ten wizerunek prawnika ocieplić?

P.P.: Moim zdaniem jak najbardziej. Zawsze to podkreślamy, że cieszy nas duża konkurencja na rynku profesjonalnych prawników: radców prawnych i adwokatów.
J.J.: Ta tendencja, w naszym przekonaniu, sprzyja eliminacji prawników nastawionych na szybki i łatwy zarobek oraz wyruguje nierzetelne i niepoważne podejście do Klienta.

Czy Przedsiębiorcy.pl to tylko i wyłącznie działania prawna?
J.J.: Przedsiębiorcy.pl chcą być jak najbliżej problemów członków zrzeszonych w ramach Federacji. To będzie również wsparcie w zagadnieniach związanych z księgowością, informatyką. Odpowiedzialni za to będą liczni eksperci i fachowcy. Aktualne badania pokazują, że co trzecia firma nie ma własnej strony internetowej, a więc można pokusić się o stwierdzenie, że w dzisiejszych czasach te podmiot w ogóle nie istnieje. W tego typu sprawach Przedsiębiorcy.pl także chcą wyjść naprzeciw.
P.P.: Jednak, w przeważającej mierze, będziemy się skupiali wokół zagadnień prawnych, z którymi borykają się członkowie Federacji. Z drugiej strony zamierzamy aktywnie uczestniczyć w procesie legislacyjnym oraz w lobbowaniu zmian w prawie.

Uczestnictwo w procesie legislacyjnym. To brzmi bardzo ambitnie.
J.J.: Celem Przedsięborców.pl jest zasiadanie w Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych, która niebawem – prawdopodobnie – przeistoczy się w Radę Dialogu Społecznego, reprezentowaną przez przedstawicieli strony rządowej, pracowników i pracodawców.
P.P.: W jej ramach będziemy uprawnieni do inicjowania procesu legislacyjnego, opiniowania projektów aktów prawnych wniesionych przez rząd. W Polsce niestety w dalszym ciągu mamy do czynienia z wieloma przepisami, które blokują kreatywność w biznesie. Przedsiębiorcy.pl, dzięki wsparciu swoich szacownych ekspertów, chcą zaoferować nowe pomysły na rozwój przedsiębiorczości w Polsce.

Życzymy zatem wielu sukcesów w ramach nowego przedsięwzięcia Przedsiębiorcy.pl i oczekujemy na poprawę sytuacji prawnej sprzyjającej rozwojowi biznesu w Polsce.

 

Rozmawiała: Ilona Adamska