Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Co w święta cieszy, a co stresuje najbardziej? Najnowszy raport o tym, jak Polacy przeżywają świąteczny czas

Niemal 50 proc. Polaków wskazuje, że największą radość w święta czerpią ze spędzania czasu z bliskimi przy stole oraz z unikalnej atmosfery i dekoracji....
Strona głównaWywiadyJoanna Skierska: Skuteczna komunikacja marketingowa

Joanna Skierska: Skuteczna komunikacja marketingowa


Jak zaplanować skuteczną komunikację marketingową z użyciem nowych technologii zdradza Joanna Skierska, prezes polskiego oddziału firmy Gemius.

 

Czy zgadza się Pani z opinią, że w komunikacji marketingowej nie sprawdza się już model oparty na maksymalizowaniu zasięgu?

– Rzeczywiście, w komunikacji marketingowej – zwłaszcza online – rynek stawia obecnie na jakość, a nie na ilość. Reklamodawcy coraz częściej doceniają dotarcie do konkretnej, stargetowanej grupy odbiorców, ponieważ jest to działanie bardziej efektywne i opłacalne niż budowanie masowego zasięgu. Ta zmiana stała się możliwa dzięki rozwojowi nowych technologii. Umożliwiają one nie tylko wyodrębnienie najbardziej atrakcyjnej z punktu widzenia reklamodawcy grupy e-konsumentów, ale również dotarcie do niej bezpośrednio z optymalnym przekazem marketingowym. Kluczowy jest także fakt, że nowoczesne rozwiązania pozwalają poznać nie tylko płeć, wiek czy miejsce zamieszkania internauty, ale także jego sposób konsumpcji mediów – zachowania, zainteresowania czy preferowane kanały komunikacji.

W jaki sposób nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierają jakościowe podejście do komunikacji marketingowej?

– Pozwalają one zgromadzić ogromną ilość danych na temat użytkownika i sposobu, w jaki korzysta z Internetu. Na podstawie tych informacji tworzy się profil potencjalnego konsumenta. Uwzględnia on cechy społeczno-demograficzne, ale także między innymi tematykę poszukiwanych treści, ilość czasu spędzonego na danej stronie WWW czy częstotliwość powrotów do określonych podstron i sekcji. Dzięki temu możliwa jest precyzyjna segmentacja użytkowników i targetowanie behawioralne przekazu marketingowego, a więc dostosowanie treści, formy i kanału dystrybucji komunikatu do konkretnej grupy odbiorców, wyodrębnionej na podstawie modelu zachowań. Dostępne na rynku rozwiązania analityczne pozwalają też na bieżąco monitorować przebieg efektywności działań reklamowych i korygować je w zależności od osiąganych rezultatów.

Jakie jeszcze korzyści firmom funkcjonującym w Internecie zapewnia wiedza o sposobie korzystania z sieci przez e-konsumentów?

– To także sposób na tworzenie wartościowej, pogłębionej i przekładającej się na konwersję relacji z konsumentem, ponieważ im więcej wiemy o odbiorcy, tym łatwiej jest wejść z nim w interakcję. Możliwe jest tworzenie spersonalizowanego komunikatu, adresowanego do pojedynczego odbiorcy, a także retargering. Budowanie skutecznej komunikacji marketingowej to dziś także efekt współpracy reklamodawców i wydawców, która pozwala na osadzenie przekazu w optymalnym kontekście. Uwzględnia on między innymi zainteresowania i preferowaną porę dnia korzystania z internetu przez potencjalnego konsumenta. Wszystko to przekłada się na optymalizację kosztów działań promocyjnych i maksymalizację efektów.

Mówi Pani, że aby precyzyjnie dotrzeć do konkretnego internauty, warto gromadzić i analizować ogromne ilości danych. Czy jest to proste dla podmiotów funkcjonujących w Internecie?

– Budowanie komunikacji marketingowej w oparciu o dane analityczne oczywiście wymaga wiedzy o sposobach ich interpretacji, jednak wiele z dostępnych narzędzi wyposażonych jest w funkcjonalności znacznie usprawniające ten proces. Część przedsiębiorców z powodzeniem realizuje takie działania przy wykorzystaniu wewnętrznych zasobów, inni zaś korzystają z pomocy firm specjalizujących się w gromadzeniu i interpretowaniu danych. Niezależnie od obranego modelu warto pamiętać, że gruntowne zrozumienie potencjalnych konsumentów i ich upodobań jest dziś kluczowe przy planowaniu skutecznej komunikacji marketingowej. Kolejny krok to już tylko wdrożenie strategii opracowanej na podstawie rzetelnych danych.