Jolanta Fajkowska: Muzyka z profilu i en face. Rozmowy o jazzie


Urszula Dudziak ma swoją gwiazdę w panteonie wokalistów jazzowych. Świat do dziś śpiewa Papaję, armia filipińska ćwiczy w rytm tej energetycznej muzyki. Urszula nie wstydzi się łez, gdy przypomina rozstanie z Michałem Urbaniakiem, wzrusza się, gdy mówi się o ich córkach.

Jan Ptaszyn Wróblewski, guru polskiego jazzu, ze swadą, dynamicznie opowiada o muzyce. Jego dźwięki inspirują kolejne pokolenia jazzmanów. Namówienie go na rozmowę nie było proste. Jest ekstrawertyczny w muzyce, introwertyczny na życie. Na szczęście dał się przekonać, że warto podzielić się swoim nieprzeciętnym życiorysem.

Pianistami jazzowymi Polska stoi! Włodek Pawlik, Artur Dutkiewicz, Bogdan Hołownia, Andrzej Jagodziński, Włodzimierz Nahorny, Krzysztof Sadowski – łączy ich Chopin, geniusz fortepianowych kompozycji, pierwszy polski improwizator, jak zgodnie przyznają najlepsi nasi jazzmani.

Czym byłby polski film bez jazzu? Do dziś brzmią nam w uszach synkopy Krzysztofa Komedy Trzcińskiego w filmach Romana Polańskiego. Postać Komedy wraca we wspomnieniach tych, co z nim grali. Ptaszyn, Urbaniak, Dąbrowski, Sadowski przypominają osobowość tego nieprzeciętnego kompozytora. Do niego, komponując dla filmu, odwołuje się dużo młodszy Włodek Pawlik.

Jazz to wolność. Dlatego w ponurych latach 40-tych i 50-tych ubiegłego wieku był zakazywany przez komunistyczne władze jako przejaw buntu i amerykańskiej kultury. Muzycy słuchali trzeszczących radioodbiorników, by złapać uciekające fale Radia Luxemburg czy Voice of America ze słynnym Willisem Conoverem. Muzyczna wolność pojawiła się w naszym kraju wraz z odwilżą popaździernikową 1956 r. na festiwalu Jazz Jamboree. Jego marka przyciągała wspaniałych artystów – Duke’a Ellingtona, Dizziego Gillespiego, Jimmiego Smitha, Milesa Davisa i wielu, wielu innych.

Rozmowy z muzykami to także prywatna historia Polski. Krzesimir Dębski wspomina dziadków zamordowanych w czasie rzezi na Wołyniu. Zbigniew Kurtycz raz jeszcze wybrał się do Lwowa i oddał hołd generałowi Władysławowi Andersowi, w którego Armii służył. Bogdan Hołownia pamięta wuja-pilota z Dywizjonu 302, walczącego o Anglię. Janusz Szrom nie zna wprawdzie węgierskiego, ale płynie w nim madziarska krew, bo dziadek po kampanii wrześniowej 1939 r. osiadł pod Budapesztem i stamtąd przywiózł jego babcię.

Jan Ptaszyn Wróblewski ukończył mechanizację rolnictwa, Andrzej Rosiewicz – wydział melioracji wodnych, Krzysztof Sadowski jest elektronikiem. Prawnikami i sędziami są Krzysztof Karpiński, były prezes Apelacji Warszawskiej i Jerzy Stępień, były prezes Trybunału Konstytucyjnego. Ten pierwszy jako dziennikarz i krytyk muzyczny napisał książki o Mieczysławie Koszu i jazzie w przedwojennej Polsce, a jako pianista gra w duecie z Krzysztofem Sadowskim.

Marek Karewicz, artysta fotografii, uwiecznił wszystkich ważnych w polskiej muzyce, zwłaszcza jazzie. Marek to niewyczerpana skarbnica anegdot, wspomnień, historyjek z życia muzyków. Był wszędzie, widział wszystko, wypił z każdym, a poza tym tak pięknie opowiada…

Wywiady pochodzą z Radia VOX FM z lat 2008-2013. Tylko jeden nie został wyemitowany – z Włodkiem Pawlikiem. W książce ma więc miejsce premiera rozmowy sprzed Grammy 2014.

Książkę poleca LAW BUSINESS QUALITY.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności