Już nie rynek pracownika, a rynek równowagi – wnioski z badań OLX Praca

Według najnowszych badań przeprowadzonych przez OLX Praca nie mamy dziś do czynienia z rynkiem pracownika, lecz z rynkiem przywróconego balansu. Zarówno pracownicy, jak i pracodawcy mierzą się z dynamicznie zmieniającym się otoczeniem. Jedna i druga grupa chce realizować swoje cele i potrzeby. To, co je różni, to problemy i wyzwania, którym muszą sprostać.

 

 

Zgodnie z badaniami opublikowanymi przez Główny Urząd Statystyczny w drugim kwartale 2019 r. liczba ludności aktywnej zawodowo w wieku 15 lat i więcej wyniosła ponad 17 mln osób, z tego ok. 16,5 mln to pracujący, a 548 tys. – bezrobotni. Najniższa w historii stopa bezrobocia sprawia, że niedobór pracowników staje się wyjątkowo istotną kwestią, a to przecież nie jedyne wyzwania, przed jakimi stoi rynek pracy w 2020 r.

Specjaliści z branży HR nieustannie monitorują sytuację na rynku pracy i dostosowują rozwiązania do zmieniających się warunków. W ostatnich latach największymi problemami okazały się niedobór wykwalifikowanych pracowników oraz rotacja. Starzejące się społeczeństwo, automatyzacja i robotyzacja, nowe potrzeby i oczekiwania pracowników – te kwestie również zasługują na szczególną uwagę.

Wymiana doświadczeń HR

Doskonałą okazją, by rozmawiać o bieżącej sytuacji na rynku pracy było wydarzenie OLX Praca. Know How 2020, które odbyło 19 listopada w Centrum Praskim Koneser w Warszawie. Podczas spotkania w gronie specjalistów z działu HR uczestnicy mogli wymienić się wiedzą i doświadczeniem, porozmawiać o bieżącej sytuacji na rynku i wyzwaniach oraz poznać nowe metody i techniki pracy. To właśnie wymiana doświadczeń stała się motywem przewodnim, który przyświecał całemu spotkaniu.

Nasze najnowsze badania wskazują na dwa największe wyzwania na współczesnym rynku pracy. Są to efektywna rekrutacja i rotacja pracowników. W kontekście niskiego bezrobocia, zmian społecznych, gospodarczych i technologicznych te wyzwania są bardzo trudne dla pracodawców. A mając na uwadze nasze ubiegłoroczne badania, gdzie poznaliśmy perspektywę pracowników, wiemy, że pracownicy tak naprawdę nie mają wygórowanych potrzeb. Chodzi im o normalność w pracy, czyli jasno określone warunki współpracy, dostęp do podstawowych narzędzi. Liczą się dla nich symetria, czyli równe relacje z pracodawcą, oraz prawda, już na etapie ogłoszenia, żeby w ofertach pracy nie zamieszczać pustych frazesów, które nie mają pokrycia w docelowej współpracy – wyjaśnia Anna Janowczyk, Senior Communications Specialist w OLX Group.

Nowy serwis contentowy

W trakcie wydarzenia OLX Praca. Know How 2020 inaugurację miał projekt, który został opracowany w interdyscyplinarnym zespole ekspertów w odpowiedzi na potrzeby i wyzwania branży. Przygotowano nową platformę wymiany wiedzy i doświadczeń – praca.olx.pl, która tematyką obejmuje wiele różnych zagadnień ważnych dla pracodawców i przedstawicieli działów HR.

Przygotowaliśmy serwis praca.olx.pl i podzieliliśmy go na dwie części. Pierwsza część jest dedykowana rekruterom, osobom poszukującym pracowników. Znajdują się tam artykuły branżowe, sondy uliczne, kalkulatory obliczające średnią zarobków na poszczególnych stanowiskach, wywiady w formie video, nasz najnowszy raport i wiele innych materiałów. W pierwszym kwartale 2020 r. uruchomimy część dla pracowników. Jest to dla nas bardzo ważne, ponieważ cały czas jednym z naszych głównych celów jest angażowanie potencjalnych pracowników do tego, żeby aplikowali na oferty pracy umieszczane na OLX. Chcemy ich edukować, dostarczać jak najwięcej informacji, żeby mogli znaleźć dla siebie jak najlepszą pracę – mówi Anna Janowczyk, Senior Communications Specialist w OLX Group.

Prognozy na nadchodzący rok

Zmiany na rynku pracy determinują wyzwania w obszarze HR. Znalezienie pracownika, który zostanie w firmie na dłużej, jest wyzwaniem. A przełom roku to moment, kiedy jeszcze więcej osób szuka pracy i rekruterzy powinni się do tego przygotować.

Styczeń każdego roku jest najmocniejszym miesiącem w kategorii Praca. W każdym miesiącu przychodzi do nas średnio ok. 3 000 000 użytkowników. W styczniu tego roku przekroczyliśmy magiczną barierę 4 000 000 milionów. A zgodnie z naszymi prognozami aplikantów w styczniu 2020 będzie jeszcze więcej – zapowiada Artur Kołpowski, Head of Jobs w OLX Group.

 

 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję zasady Polityki prywatności