Czy rekrutacja tworzy równe relacje między pracodawcami a kandydatami? Według najnowszego badania Pracuj.pl – nie zawsze jest ona postrzegana jako równorzędna dla obu partnerów. 54% badanych Polaków uważa, że to pracodawca jest na uprzywilejowanej pozycji. Jedynie 4% ocenia, że to kandydaci mają przewagę. Równowagę w tej sferze widzi 42% badanych. W wyrównywaniu szans obu stron ważną rolę odgrywa informacja zwrotna (tzw. feedback) udzielana przez firmy osobom starającym się o pracę. Pracodawcy robią to wciąż zbyt rzadko. Aż 2 na 3 badanych Polaków stwierdziło, że według nich dla rekruterów są tylko kolejnym CV.
Lepszy negatywny feedback niż… jego brak
Poszukiwania pracy wiążą się z wieloma emocjami – negatywnymi oraz pozytywnymi, w zależności od etapu rekrutacji. W dobie niskiego bezrobocia oraz wciąż wysokiej liczby ofert zatrudnienia kandydaci zazwyczaj nie pytają “czy” znajdą pracę, ale “gdzie” i “kiedy” – szczególnie, gdy są otwarci na różne branże czy stanowiska. Postawy szukających pracy się jednak zmieniają – i często wybierają aplikowanie do konkretnego, wymarzonego miejsca zatrudnienia – wypatrując odpowiedzi od pracodawców. Pojawienie się informacji zwrotnej (tzw. feedbacku) to jeden ze zdecydowanie najważniejszych momentów na rekrutacyjnej drodze kandydata – niezależnie od tego, czy przynosi dobre czy też złe wieści. Wyniki badania Pracuj.pl wykazują, że nikt nie powinien być w zawieszeniu, kiedy wysyła CV i czeka na odpowiedź.
Ten proces zawieszenia w oczekiwaniu bywa bardzo stresujący. Polacy badani przez Pracuj.pl często wskazują na uczucie niepewności towarzyszące oczekiwaniu na informację zwrotną po złożeniu aplikacji. Jako dominujące na tym etapie określa je już ¼ badanych Polek i Polaków. Niechęć wobec braku informacji jest tak duża, że pracownicy wolą otrzymać negatywną odpowiedź na wysłane CV, niż nie dostać żadnej.
Informacja zwrotna, czyli ile można czekać
Jaki czas kandydaci postrzegają jako maksymalny, przez który mogą czekać na informację od firmy? Procesy rekrutacyjne w zależności od typu stanowiska, jego poziomu czy branży mają różną długość, ale zdecydowana większość respondentów nie chciałaby czekać dłużej niż dwa tygodnie. 3 na 10 badanych uważa, że nawet czas oczekiwania na odpowiedź rekrutera przekraczający tydzień jest zbyt długi. 12% uważa, że mogliby czekać na odpowiedź firmy maksymalnie 3 dni.
Co interesujące – odczucia związane z procesem rekrutacyjnym różnią się w zależności od typu stanowiska, na które aplikują kandydaci. Aplikujący na stanowiska związane z pracą umysłową są średnio bardziej cierpliwi od pracowników fizycznych oraz gotowi na dłuższy proces rekrutacyjny.
Podobne różnice widać także w zależności od aktywności rekrutacyjnej kandydata. Osoby, które wysyłają dużo CV, są bardziej niecierpliwe w porównaniu do tych, które wysyłają ich mniejszą liczbę, celując w konkretnych pracodawców.
Feedback przyciąga kandydatów ponownie
Biorąc pod uwagę rekordowo niski poziom bezrobocia oraz liczbę otwartych rekrutacji można odnieść wrażenie, że mamy obecnie do czynienia z rynkiem pracownika – przynajmniej w niektórych branżach. Jak jest w rzeczywistości? Co drugi badany pracodawca uważa, że pozycje kandydata oraz rekrutera we współczesnych rekrutacjach są równe. Ciekawa tendencja zauważalna jest wśród firm, które deklarują udzielanie informacji zwrotnej wszystkim kandydatom. Wśród nich wyższy jest odsetek pracodawców, którzy postrzegają pozycję kandydatów i rekruterów jako równorzędną. Gotowość do regularnego udzielania feedbacku łączy się więc często także z bardziej partnerskim traktowaniem osób starających się o pracę.
– Feedback to bardzo ważne narzędzie w procesie rekrutacji, które niestety nadal nie jest wykorzystywane odpowiednio często. Kandydaci bardzo potrzebują informacji zwrotnej, w tym informacji o statusie aplikacji, bo pozwala im ona na psychiczne wytchnienie, możliwość planowania dalszych kroków czy zmiany podejścia podczas szukania pracy. Przynosi także korzyści dla pracodawców. Firmy, które informują kandydatów na temat postępów ich procesów rekrutacyjnych, są lepiej przez nich postrzegane. Udzielając jakiejkolwiek odpowiedzi zwiększają szansę na to, że w przyszłości dany kandydat do nich powróci i zechce wziąć udział w kolejnych rekrutacjach. Potwierdzają to wyniki badania Pracuj.pl, zgodnie z którym gotowość do ponownego złożenia CV po otrzymaniu jakiejkolwiek odpowiedzi zadeklarowało blisko 2 na 3 badanych. Profesjonaliści zawsze są na wagę złota, dlatego chcąc mieć dostęp do jak największej puli talentów, warto zadbać, żeby każdy kandydat, bez względu na wynik rekrutacji, poczuł się zauważony i nie miał wrażenia, że jest tylko kolejnym CV – mówi Konstancja Zyzik, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju talentów w Pracuj.pl.
Odpowiedź na czas
Brak odpowiedzi na wysłane CV jest praktyką powszechnie krytykowaną, ale równie nieprzyjemne dla kandydatów jest otrzymywanie odpowiedzi po zbyt długim czasie. Najlepiej byłoby uzyskać feedback jak najszybciej – aż 82% respondentów stwierdziło, że informacje o swoich szansach w danej rekrutacji chciałoby otrzymać najwcześniej jak to tylko możliwe. 77% badanych jest zdania, że informacja o odrzuceniu CV pozwala im ruszyć dalej i aplikować na kolejne oferty. Będąc świadomym problemu, Pracuj.pl wdraża technologiczne usprawnienia ułatwiające pracodawcom informowanie kandydatów o statusie ich aplikacji.
Ponad połowa badanych stwierdziła, że doświadczyli sytuacji, w której otrzymali odpowiedź od rekrutera na tyle późno, że zdążyli przyjąć inną ofertę. Aż 58% Polek i Polaków zadeklarowało, że zdarzyło im się zawieść na rekrutacji, do której początkowo mieli duży entuzjazm. Oznacza to, że ogłoszenie o pracę było na tyle atrakcyjne, że wzbudziło w nich pozytywne odczucia, ale sam proces rekrutacyjny doprowadził do spadku zadowolenia. To pokazuje jak ważne jest, aby zadbać o kandydata w trakcie całego proces i że atrakcyjna oferta to nie wszystko.
Feedback ma wpływ na zainteresowanie kandydatów
76% badanych deklaruje, że informacja o pozytywnym rozpatrzeniu ich CV i zaproszenie na kolejny etap rekrutacji spowoduje, że w przyszłości chętniej zaaplikują do tego pracodawcy. Połowa respondentów (51%) deklaruje, że informacja o odrzuceniu ich CV spowoduje, że w przyszłości mniej chętnie zaaplikują ponownie do tej firmy.
Te liczby zmieniają się w zależności od tego czy otrzymana odpowiedź była pozytywna czy negatywna. Niemniej, w wynikach widać wyraźnie jak istotna dla kandydatów jest jakakolwiek informacja o statusie ich aplikacji i jakie korzyści psychiczne im przynosi.
Każdy kandydat zasługuje na feedback. Na koniec procesu rekrutacji, bez względu na jego rezultat, chce mieć poczucie, że nie był tylko kolejnym CV i pracodawca był zainteresowany jego osobą i doświadczeniem zawodowym. To podejście korzystne dla obu stron. Poświęcając czas na udzielenie feedbacku, pracodawcy zwiększają szansę, że osoby, które zainteresowane były pracą dla nich, wrócą przy okazji kolejnej rekrutacji.
– Budowanie bazy talentów i zarządzanie nią to jeden z ważnych czynników w wypracowywaniu przewagi konkurencyjnej. Warto również pamiętać, że takie podejście może w dłuższej perspektywie skutkować podniesieniem jakości rekrutacji. Procesy na odpowiednim poziomie prowadzą nie tylko do przyciągania lepiej dopasowanych kandydatów, ale również skracają czas i koszty rekrutacji. Ma to również bezcenną wartość wizerunkową – ukazuje pracodawcę jako empatycznego, odpowiadającego na potrzeby rynku i kandydatów oraz szanującego ich czas i wysiłek – komentuje Kalina Walento-Furmańska, ekspertka ds. rekrutacji w Pracuj.pl.
O BADANIU
Badanie o statusach aplikacji zostało przeprowadzone w czerwcu 2024 roku przez Zymetrię na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonano metodą CAWI na próbie 1500 Polaków, mężczyzn w wieku 18-62 lata i kobiet w wieku 18-57 lat. Różnica wiekowa wynikała z różnic kobiet i mężczyzn w wieku przechodzenia na emeryturę, a do badania zaproszono osoby, którym do wieku emerytalnego zostało co najmniej 3 lata. Próba ogólnokrajowa, reprezentatywna dla grupy docelowej pod względem kluczowych danych demograficznych.