Zostań członkiem

Otrzymuj najlepsze oferty i aktualizacje dotyczące Magazynu LBQ.

― Reklama ―

spot_img

Premiera raportu o hejcie. Nowe spojrzenie na różnice płciowe i ich wpływ na relacje społeczne

Już 15 października 2024 roku w warszawskim Teatrze Scena RELAX odbędzie się wyjątkowa konferencja, która bez wątpienia zmieni sposób postrzegania hejtu i jego wpływu...
Strona głównaRozmaitościKiedy współzależność jest kluczem do sukcesu. Na czym polega fenomen sieci partnerów...

Kiedy współzależność jest kluczem do sukcesu. Na czym polega fenomen sieci partnerów handlowych?


Biznes oparty na rozbudowanej sieci sprzedaży pozwala uzyskać przewagę konkurencyjną na rynku. Model ten popularny jest zwłaszcza w branży informatycznej, gdzie powodzenie w interesach zależy przede wszystkim od zbudowania silnych relacji z kontrahentami. A w „biznesowym związku” jest jak w życiu – bez wzajemnego zaangażowania obu stron nie można liczyć na udaną i długoterminową współpracę. Jak stworzyć efektywną sieć sprzedaży i odnieść sukces w IT?

 

Budowanie sieci partnerów handlowych to doskonałe rozwiązanie dla każdej firmy planującej ekspansję produktu na rynku. Wystarczy spojrzeć na światowych gigantów z obszaru IT, takich jak DELL, Oracle czy IBM, którzy od dawna korzystają z tej strategii biznesowej. I nic w tym dziwnego, ponieważ owocna współpraca z zaufanym partnerem pozwala przedsiębiorcom nie tylko zmaksymalizować sprzedaż, ale przede wszystkim zdobyć rozległą wiedzę na temat rynku oraz zbadać preferencje konsumenckie.

Warto pamiętać, że rozwój i utrzymanie modelu partnerskiego to nie lada wyzwanie dla obu współpracujących ze sobą stron. Silne partnerstwo wymaga aktywnego współdziałania opartego na przejrzystej komunikacji, która jest możliwa do osiągnięcia tylko przy wysokim poziomie zaangażowania, zarówno ze strony producenta, jak i resellera. Tutaj nie ma miejsca na tanie triki negocjacyjne prowadzące do jednostronnej korzyści – tylko szczerość i nastawienie na długoterminowe pogłębianie relacji gwarantują sukces.

Absolutna synergia

Co jest podstawowym filarem efektywnego partnerstwa w biznesie? Odpowiedź jest prosta: wspólna korzyść. To właśnie obiecujący produkt i perspektywa zysku sprawiają, że kontrahenci chętniej angażują się w działania i wykazują inicjatywę. Ale tak jak w życiu, również w biznesie „pieniądze to nie wszystko”. Za sukcesem w interesach stoją przede wszystkim ludzie, którzy znają daną branżę od podszewki i wiedzą, że lojalności klientów nie można zbudować na obietnicach bez pokrycia. Nie jest tajemnicą, że warto wybierać kontrahentów, którzy zajmują się sprzedażą komplementarnych usług czy systemów. Najlepsi integratorzy zainteresowani są współpracą z firmami, których produkt poszerzy ich ofertę i przyczyni się do kompleksowej obsługi klienta. Tacy partnerzy zazwyczaj dobrze znają oczekiwania konsumentów i doskonale orientują się w działaniach konkurencji.

– Wybór partnera wcale nie jest łatwym zadaniem. W naszej firmie kluczowy wpływ na decyzję ma profil prowadzonej działalności, który musi być kompatybilny z oferowanym przez nas produktem. Tworzymy system wspierający obieg i odczytywanie dokumentów, dlatego rozmawiamy z firmami, które zajmują się sprzedażą i wdrażaniem programów finansowo-księgowych i ERP. W ten sposób partnerzy zyskują naturalne uzupełnienie swojej oferty o dodatkowe rozwiązania, a my mamy pewność, że produkt trafia do odpowiedniej grupy docelowej – księgowych i zarządzających procesami w firmach – tłumaczy Edyta Wojtas, CEO i analityk biznesowy w BrainSHARE IT.

Dobry partner cenniejszy niż złoto

Co zrobić, żeby system partnerski działał sprawnie i generował zyski? Przede wszystkim dbać o relacje biznesowe, które odpowiednio pielęgnowane, potrafią przetrwać nawet najgorszy kryzys. Warto podkreślić, że dobrze skoordynowana sieć partnerska koncentruje się przede wszystkim wokół dynamicznej wymiany informacji. I nic w tym dziwnego, ponieważ opinie płynące od klientów inspirują do wdrażania nowych rozwiązań, mających na celu dostosowanie produktu do wymagań konsumenckich. To właśnie partnerzy poprzez relacje lokalne czy też inne działania biznesowe są nieocenionym źródłem danych, których umiejętne wykorzystanie wpływa na umocnienie pozycji całej sieci handlowej.

Mimo że wzajemne uzależnienie producenta od kontrahentów nie wydaje się komfortowym rozwiązaniem, to w rzeczywistości zasada współzależności stymuluje proces kooperacji i pozytywnie wpływa na spójność całej sieci. Największym niebezpieczeństwem dla takiej relacji jest brak zaangażowania i opieszałość jednej ze stron, co obniża motywację do działania i bezpowrotnie niszczy zbudowane zaufanie. To dostawca ma za zadanie wytłumaczyć działanie danego systemu i przekonać konsumentów do jego wdrożenia. Aby zrobił to skutecznie, producent musi wyposażyć go w szereg narzędzi, które nie tylko ułatwią mu codzienną pracę, ale też pozwolą zbudować wiarygodność opartą na dogłębnej wiedzy na temat oferowanej usługi. Trzeba mieć na uwadze to, że obecnie dobry produkt to nie wszystko, zwłaszcza w branży IT, gdzie wbrew pozorom wielu klientów z technologią wciąż jest na bakier. Dlatego tak istotne jest, aby mobilizować partnerów do aktywnej współpracy i nagradzać ich za osiągnięcia.

– Oczekujemy rezultatów, ale też udostępniamy naszym partnerom wiedzę, dzięki której postawione cele są jednocześnie realne do osiągnięcia. W ramach współpracy nasi kontrahenci mogą liczyć na szkolenia z zakresu wdrażania systemu, pomoc merytoryczną przy tworzeniu kampanii marketingowych czy „support partnerski”. Wyposażamy ich również we wszelkie materiały informacyjne, reklamowe i szkoleniowe. Z doświadczenia wiemy, że nasi partnerzy doceniają również przejrzysty system motywacyjny, który jest źródłem dodatkowych korzyści wynikających z owocnej współpracy – mówi Barbara Marcisz, specjalistka ds. marketingu w BrainSHARE IT.

Magia feedbacku

Wraz z powiększaniem się sieci partnerskiej rośnie potrzeba aktualizowania i weryfikowania informacji otrzymywanych od współpracowników. Płynna komunikacja oparta na regularnej analizie feedbacku powinna być stałym elementem współpracy. Opracowanie dobrze zintegrowanego systemu wymiany informacji nie tylko ułatwia zarządzanie całą siecią, ale przede wszystkim umożliwia natychmiastową reakcję w razie problemu oraz pomaga na bieżąco dzielić się doświadczeniami.

– Kiedy sieć się rozrasta, firma staje przed kolejnym wyzwaniem, jakim jest stworzenie niezawodnego systemu komunikacji, który zapewni łączność między producentem a interesariuszami. Nasi partnerzy są włączeni w struktury mailingowe, za pomocą których otrzymują informacje o wszystkich aktualizacjach, nowościach czy zaplanowanych wydarzeniach. Obecnie sieć jest tak duża, że postanowiliśmy wyjść naprzeciw oczekiwaniom partnerów i zorganizować konferencję, która będzie znakomitą okazją do wymiany informacji i doświadczeń oraz podsumowania dotychczasowej współpracy – podkreśla Krzysztof Wojtas, architekt systemu SaldeoSMART.

Kształtowanie relacji partnerskich w biznesie to niekończąca się praca, która wymaga zaangażowania się obu stron. Przyszłość należy do firm, które nie tylko zaoferują najwyższej jakości usługi, ale przede wszystkim zdobędą zaufanie najlepszych partnerów handlowych. To właśnie oni reprezentują firmę na zewnątrz i są źródłem cennych informacji o potrzebach konsumenckich oraz trendach panujących w branży. I choć każdy właściciel firmy ceni sobie autonomię, to w rzeczywistości właśnie współzależność gwarantuje mu największy zysk. Jednak nawet najbardziej obiecująca kooperacja jest z góry skazana na porażkę, kiedy brakuje w niej wzajemnego zaufania i szacunku. Przedsiębiorco, zadbaj o swojego kontrahenta!