Nowe klocki hamulcowe można kupić już za kilkadziesiąt złotych. Niech jednak niska kwota nie zwiedzie kierowcy. Ich znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy jest potężne! Nawet większe niż systemów trakcyjnych czy zestawu kamer. Jak zatem dbać stan klocków? Zaraz o tym opowiemy.
Bezpieczeństwo w samochodzie kojarzy się z systemami elektronicznymi, poduszkami powietrznymi, pasami bezpieczeństwa czy kamerami i czujnikami. Prawda jest jednak taka, że nie byłoby jednak bezpieczeństwa, gdyby pojazd nie potrafił się… sprawnie zatrzymać. A to prowadzi do prostego wniosku. Układ hamulcowy – a w tym klocki hamulcowe i tarcze – stanowią jeden z ważniejszych systemów bezpieczeństwa. Stąd wiedza na jego temat powinna być tak kluczowa dla każdego kierowcy.
Jak sprawdzić klocki hamulcowe?
Zużyte klocki hamulcowe sprawiają, że w czasie jazdy pojawiają się niepokojące objawy. Dobrym przykładem jest dużo gorsze hamowanie, ściąganie w czasie hamowania oraz dźwięki w postaci piszczenia czy szumienia. Jak sprawdzić klocki hamulcowe? Na początek można ocenić ich grubość wzrokowo. Dobre klocki hamulcowe powinny wyraźnie wystawać poza obrys zacisku.
– Tak naprawdę najlepszą metodą na sprawdzenie klocków hamulcowych jest poproszenie mechanika o pomoc. Pierwszym krokiem kontroli będzie stacja diagnostyczna i ocena wzrokowa. Niezwykle ważna jest jednak również jazda próbna. Hamowanie w realnych warunkach pozwoli ocenić na ile są dobre klocki hamulcowe – radzi ekspert Motointegrator.com, serwisu, przez który możemy znaleźć ofertę wymiany klocków hamulcowych najbliżej naszego miejsca zamieszkania.
Co może zniszczyć klocki hamulcowe?
Klocki hamulcowe nie tylko zużywają się, ale niestety może je zniszczyć też sam kierowca. I taki scenariusz pojawia się m.in. zaraz po wymianie. Na dystansie jakiś 400 do 600 km prowadzący powinien mocno uważać. Wystarczy bowiem już jedno hamowanie awaryjne przy użyciu pełnej mocy układu, aby doprowadzić do spalenia czy też zeszklenia klocka. Taki sam efekt może się pojawić też w czasie długotrwałej jazdy na hamulcu czy także wtedy, gdy hamowanie jest na tyle intensywne, że układ nie ma się kiedy schłodzić.
Najzdrowsze dla klocka hamulcowego jest hamowanie silnikiem – tj. realizowane za pomocą umiejętnej zmiany przełożeń na niższe. W takim przypadku układ hamulcowy nie jest używany do spowolnienia auta, a tym samym pokonuje bezawaryjnie większy dystans. Podobny efekt przynosi również hamowanie pulsacyjne – we współczesnych pojazdach realizowane elektronicznie za sprawą układu ABS.
Co ile trzeba wymieniać klocki hamulcowe?
Nie ma jednego interwału wymiany klocków hamulcowych. Szybkość ich zużywania się zależy bowiem od wielu czynników, wśród których technologia, rodzaj napędu i nawyki kierowcy odgrywają ogromną rolę. Czasami interwał wymiany wyniesie tylko 30, a czasami 100 czy 120 tys. km. Drugi fakt jest taki, że tarcze i klocki hamulcowe nie zużywają się w jednakowym tempie. Czasami tarcze hamulcowe wymagają wymiany dopiero po dwóch czy trzech zestawach klocków.
Samochód informuje kierowcę o zużyciu klocków hamulcowych na dwa sposoby. Na początek może to być dźwięk przypominający tarcie pojawiający się w ostatniej fazie hamowania – często informuje on również, że zużyły się tarcze hamulcowe. W nowocześniejszych konstrukcjach wyświetla się kontrolka. Klocki hamulcowe bywają bowiem wyposażone w czujniki.
– Kierowca na temat interwału wymiany klocków hamulcowych tak naprawdę powinien wiedzieć jedno. W sytuacji, w której mechanik stwierdzi konieczność ich wymiany i wskaże również, że są zużyte tarcze hamulcowe, kluczowy jest jak najszybszy czas reakcji. Powtarzam to zawsze, hamulce to jeden z ważniejszych elementów bezpieczeństwa w pojeździe – radzi ekspert Motointegrator.com.
Gdzie kupić klocki hamulcowe?
Klocki hamulcowe kierowca oczywiście może kupić na własną rękę. Najpierw jednak musi odpowiedzieć sobie na kilka pytań. I te dotyczą nie tylko marki pojazdu, modelu czy wersji silnikowej. Bo powinien zastanowić się też nad marką klocków oraz technologią, w której zostały one wykonane.
Podczas wyboru części pomóc może mechanik samochodowy. Dysponuje bowiem wiedzą i doświadczeniem. A zakup przez warsztat samochodowy ma jeszcze jedną zaletę. W sytuacji, w której klocki będą miały np. wadę fabryczną, gwarancją objęta jest cała naprawa – czyli zakup części i ich montaż. W takim przypadku przed kierowcą odpowiada mechanik samochodowy, a nie producent klocków. Warsztat samochodowy nie policzy dużej sumy za swoje usługi – wymiana kosztuje około 100 zł. Jednocześnie za części kierowca zapłaci nieco taniej niż w sklepie motoryzacyjnym. Mechanik może bowiem zamówić je z posiadanym rabatem i atrakcyjniejszą cenę przełożyć na klienta.
Ile kosztują klocki hamulcowe?
Ceny klocków hamulcowych są mocno zróżnicowane. W przypadku modeli popularnych mogą kosztować już 50 zł za zestaw na jedną oś. W przypadku samochodów segmentu premium i części OEM, kwota może wzrosnąć nawet do 2400 zł – tak będzie w przypadku nowego Mercedesa klasy S. Czy klocki hamulcowe do samochodów ciężarowych są też bardzo drogie? Nie do końca. Komplet na jedną oś kosztuje przeciętnie od 300 do 1000 zł.
Warto pamiętać o tym, że kwotę można obniżyć. Auto mechanik, któremu zleci się wymianę klocków, ale i ich zakup, wykorzysta w sklepie motoryzacyjnym wypracowany przez siebie rabat i przełoży go na rachunek końcowy. Suma może być też zdecydowanie wyższa. Nawet kilkukrotnie więcej policzy sobie za pracę i części pan mechanik pracujący w ASO.
Czy klocki hamulcowe mają gwarancję?
Na koniec pozostała jeszcze jedna kwestia do poruszenia. Jak wygląda sprawa: klocki hamulcowe a gwarancja? Choć produkt jest nietypowy i podlega intensywnemu zużyciu, jest przez dwa lata chroniony gwarancją. Warto jednak pamiętać o tym, że zakres tej ochrony jest okrojony. Kierowcy ciężko będzie udowodnić, że elementy cierne zużyły się dość szybko. Gwarancja na klocki hamulcowe obejmuje przede wszystkim wady materiałowe i produkcyjne.
– Elementów ciernych kierowca wcale nie musi kupować oryginalnych. Identycznie wygląda bowiem kwestia: klocki hamulcowe zamiennik a gwarancja. Każdy nabywca produktu sprzedawanego na terenie Unii Europejskiej musi być chroniony. Jak najlepiej egzekwować ewentualne roszczenia? Idealna jest sytuacja, w której za zakup części i ich montaż odpowiada warsztat samochodowy. Wtedy także i on jest odpowiedzialny za usunięcie wady – radzi ekspert Motointegrator.com.
Musisz wymienić klocki hamulcowe? Nie zwlekaj! Wybierz warsztat, który jest najbliżej Twojego miejsca zamieszkania!
Wymiana klocków hamulcowych Warszawa